Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-09-16, 22:29
Medlem
nkwtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Använd den i rumpan istället. Garanterat mest exakt.

Då vet jag nog hellre min ungefärliga temperatur istället för att mäta i 2:an för att få det på pricken rätt :P

Förresten, hur pass exakt är en sån där örontermometer, dom för armhålan är väl ganska inexakta i alla fall va?
Citera
2007-09-17, 11:09
Medlem
hjärtansfröjds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nkwtm
Förresten, hur pass exakt är en sån där örontermometer, dom för armhålan är väl ganska inexakta i alla fall va?

Vi har en örontermometer och jag blir bara förvirrad av den. Den är plättlätt att använda, men den visar olika temperaturer i öronen. Mitt vänstra öra har alltid ca 0,5 grader mer feber än det högra...
Citera
2007-09-17, 16:56
Medlem
C.A.Tls avatar
Jag kör alltid med +0,3 då min morsa har sagt så ända sen jag var liten Med mun-termometer då...
Citera
2007-10-11, 10:41
Medlem
Inget är rätt

Nu skall jag vända upp o ner på alla inläggen;-)

någon tiondel hit eller dit spelar ingen roll, eftersom olika personer har olika grundtemperaturer.
För att få rätt resultat är det bästa att jämföra med sig själv och på samma tid på dygnet.
Vill man vara noga, får man alltså ta tempen några gånger när man känner sig helt frisk för att veta vilken temp som är normal för en. Observera att jag bra pratar om tiondelar.

Men vem gör det? Inte jag i alla fall, kanske en och annan hypokondriker.

Sist jag ville mäta min temperatur tog jag fram en örontermometer jag köpt på Clas Ohlsson något år tidigare till pangpris.

Enligt den har jag 34 - 35 graders temperatur, så antingen är den kass eller också håller jag på att frysa ihjäl .
Citera
2007-10-11, 17:04
Medlem
klybans avatar
Tänkte samma sak,det viktigaste att man tar reda på sin vanliga temp och utgår från den.

När man använder öron termometer skall man alltid mäta på ett sätt och i samma öra och helst på samma tid punkt.
För många har olika temperaturer på olika delar på dagen,jag tex tenderar att gå upp några tiondelar på kvällen.

Så därför måste man träna lite på det för man skall lyckas väl varje gång och vet om man verkligen ligger utan för det normala.
Citera
2010-09-29, 20:25
Medlem
Sjögräss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtansfröjd
Vi har en örontermometer och jag blir bara förvirrad av den. Den är plättlätt att använda, men den visar olika temperaturer i öronen. Mitt vänstra öra har alltid ca 0,5 grader mer feber än det högra...

Kanske är på grund av att den vänstra sidan är närmare hjärtat och är varmare eller något? o.O
Citera
2011-03-14, 21:50
Medlem
mmh, har mätt och mätt och mätt nyfis som jag är.

38,2 var nog max. i munnen. Under fredag lördag.
låg kring 38 med toppar vissa mätningar.
Igår, söndag, 37,7
idag 36,8-37,1, dvs min normala temp vad jag vet.
I munnen.
Får testa imorgon igen och se men kan inte tro att jag ska lägga till mycket alls på uppmätta värdet. Max 0,2-0,3. Om nu inte termometern är kompenserad på något vis men det vore ju dumt.

För jag vet, jag hade INTE över 39 grader. Jag var inte helt utslagen utan fungerade ganska bra trots allt.
och som sagts, intressanta är hur mycket man ligger över sin normala temp.

Nyfis var jag eftersom detta var första gången sedan tonåren som jag dragit på mig något som gett mig feber i mer än någon timma...
Äh, fan, nu vill jag bli helt kry så jag kan ut och börja röra på mig igen! Inte kul att inte kunna springa, cykla, simma, spela innebandy, åka skidor, skridskor...
Citera
2011-03-14, 22:06
Medlem
Min termometer är till för mun/armhåla. Vid muntemperatur står det att den automatiskt lägger till 0,1grad. Såg även att muntermometrar dom säljer på apoteket visar +-0,1grad. Så 0,3 stämmer inte alltid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in