Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
OM du får en punktering så all luft går ur på en gång så både låter och känns det med en gång. Oftast är det dock en smygpunka och du förlorar lufttrycket gradvis. Är det ett framdäck så marker du det ganska snart att bilen drar åt det ena eller andra hållet och efter ett tag blir "svajig" Är det ett backdäck kan du köra nästan slut på luften utan att märka det och då kan däcket ta skada. Under mina år bakom ratten har jag kanske fått 5 punkteringar varav en då ett framdäck "exploderade" i hög fart vilket var lite otäckt men annars ser man det oftast innan man kör iväg med bilen ifall man är lite uppmärksam...
Jag tror nog man märker om man har punka på bakhjulet. Min bil hade pyspunka förr. Den stod på fälgen i garaget så jag körde på fälgen ca 200m ner till närmsta bensinmack för att pumpa däcket, (jag orkade inte plocka av däcket och rulla ner det dit). Jag märkte tydligt hur bilen ålade sig och studsade och ljudet gick ju inte heller att missa.
Har även gjort en liknande sak fast med framhjulet och samma sak där plus att den drog som fan åt det hållet punkan var på.
Den som ej märker när man kör på fälgen bör ej ha körkort.