• 1
  • 2
2007-09-13, 22:43
Medlem
mrbonkerss avatar
hej,

lite konstigt kanske men jag har haft körkort i lite mer än ett år nu och jag blir jämt och ständigt helt övertygad om att jag har punka på nåt däck när jag är ute och kör. med jämna mellanrum måste jag stanna nånstans och kolla så jag verkligen inte har det, o det är en rätt så ny bil med bra däck så risken är väl inte så stor. men min fråga är då, går det att missa att man har punka på ett däck och låter det/känns det i bilen så det inte är nån tvekan om det?

tack!
Citera
2007-09-13, 23:02
Medlem
rebbans avatar
Är man inte helt borta så märker man det.
Märks ju bara det är för lite luft så blir det punka så bör man känna det..

Dock så har jag haft en hel del kunder som märkt det först när andra tutat och då har dom kört på fälgen..
Citera
2007-09-13, 23:06
Medlem
kimdah2002s avatar
OM du får en punktering så all luft går ur på en gång så både låter och känns det med en gång. Oftast är det dock en smygpunka och du förlorar lufttrycket gradvis. Är det ett framdäck så marker du det ganska snart att bilen drar åt det ena eller andra hållet och efter ett tag blir "svajig" Är det ett backdäck kan du köra nästan slut på luften utan att märka det och då kan däcket ta skada. Under mina år bakom ratten har jag kanske fått 5 punkteringar varav en då ett framdäck "exploderade" i hög fart vilket var lite otäckt men annars ser man det oftast innan man kör iväg med bilen ifall man är lite uppmärksam...
Citera
2007-09-14, 00:07
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
OM du får en punktering så all luft går ur på en gång så både låter och känns det med en gång. Oftast är det dock en smygpunka och du förlorar lufttrycket gradvis. Är det ett framdäck så marker du det ganska snart att bilen drar åt det ena eller andra hållet och efter ett tag blir "svajig" Är det ett backdäck kan du köra nästan slut på luften utan att märka det och då kan däcket ta skada. Under mina år bakom ratten har jag kanske fått 5 punkteringar varav en då ett framdäck "exploderade" i hög fart vilket var lite otäckt men annars ser man det oftast innan man kör iväg med bilen ifall man är lite uppmärksam...
Jag tror nog man märker om man har punka på bakhjulet. Min bil hade pyspunka förr. Den stod på fälgen i garaget så jag körde på fälgen ca 200m ner till närmsta bensinmack för att pumpa däcket, (jag orkade inte plocka av däcket och rulla ner det dit). Jag märkte tydligt hur bilen ålade sig och studsade och ljudet gick ju inte heller att missa.

Har även gjort en liknande sak fast med framhjulet och samma sak där plus att den drog som fan åt det hållet punkan var på.

Den som ej märker när man kör på fälgen bör ej ha körkort.
Citera
2007-09-14, 00:17
Medlem
Fekkes avatar
Har du stora fälgar och låg profil på däcken känns det inte särskilt mkt. Det kanske vinglar till lite - men inte mer än att det skulle kunnat vara en vindpust, spår i gatan, etc.

Sen låter det iofs ovanligt mycket och kanske skakar lite extra - men det kan ju vara asfalten som ändrade karaktär också.

Det tog mig ca 2 km på 70-väg att komma underfund med att det vibrerade lite väl mkt och kanske lät mer än normalt.

Detta med totalpunka på höger bakhjul med 17" fälgar och 225/45-däck.

Min första punka för övrigt - var ett stickhål rakt in i däcket.
Citera
2007-09-14, 01:46
Medlem
Giffoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fekke
Har du stora fälgar och låg profil på däcken känns det inte särskilt mkt. Det kanske vinglar till lite - men inte mer än att det skulle kunnat vara en vindpust, spår i gatan, etc.

Sen låter det iofs ovanligt mycket och kanske skakar lite extra - men det kan ju vara asfalten som ändrade karaktär också.

Det tog mig ca 2 km på 70-väg att komma underfund med att det vibrerade lite väl mkt och kanske lät mer än normalt.

Detta med totalpunka på höger bakhjul med 17" fälgar och 225/45-däck.

Min första punka för övrigt - var ett stickhål rakt in i däcket.

Exakt samma situation. Punkan konstaterades vid närmaste McDonalds, luktade inte lite bränt gummi där inte. Vibrationerna ökade gradvis så jag misstänkte först vägen eller nåt liknande, speciellt med tanke på att fjädringen är styv och samma specs som din.
Citera
2007-09-14, 07:15
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Jag tror nog man märker om man har punka på bakhjulet. Min bil hade pyspunka förr. Den stod på fälgen i garaget så jag körde på fälgen ca 200m ner till närmsta bensinmack för att pumpa däcket, (jag orkade inte plocka av däcket och rulla ner det dit). Jag märkte tydligt hur bilen ålade sig och studsade och ljudet gick ju inte heller att missa.

Har även gjort en liknande sak fast med framhjulet och samma sak där plus att den drog som fan åt det hållet punkan var på.

Inte på min bil har i.o.f.s 265/35 19" bak så det är inte så hög däckprofil och däcket i sig självt är ganska styvt...
Citera
2007-09-14, 07:48
Medlem
_-?-_s avatar
Jag har märkt det genom att bilen börjat åla sig och inte längre varit så stabil den brukar i kurvor och dyl.
Som senast med pyspunka så "gled" bilen rakt fram 1-2 m i en rondell när jag kände för att svänga.

Högfarts punktering där all luft försvinner på en gång brukar kännas "spännande"
Citera
2007-09-14, 09:32
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser

Kör du 200 m på ett tomt däck så är det kass sedan !
Citera
2007-09-14, 10:45
Medlem
mrbonkerss avatar
Tack för svaren Jag har en A3 med 17" fälgar och ganska låg profil på däcken. Finns det risk för att man skadar fälgarna då om man inte upptäcker punkan efter nåra kilometer?
Citera
2007-09-14, 10:48
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrbonkers
Tack för svaren Jag har en A3 med 17" fälgar och ganska låg profil på däcken. Finns det risk för att man skadar fälgarna då om man inte upptäcker punkan efter nåra kilometer?

Några kilometer??? Då måste du ha noll koll på bilen och vad som händer omkring dig om du puttrar runt i några kilometer med punka.

Ja det finns en risk, en stor risk också.
Citera
2007-09-14, 11:22
Medlem
mrbonkerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fekke

och som sagt, jag har bara haft körkort ett år, är väl inte så konstigt att man inte har lika bra koll som bosse bildoktorn vad minsta vibration eller ljud kommer ifrån?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in