2007-09-13, 16:32
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Hur vanligt r det att patienter fr kroniska besvr fr att de ramlar mellan stolarna?
Jag har inga siffror p det (vet inte ens om det ngonsin har utretts), men min erfarenhet r att det r alldeles fr vanligt. Har haft mnga diskussioner om det hr med min chef som r distriktslkare och det r mycket frustrerande bde fr patienterna och fr oss nr de bollas t.ex mellan Frskringskassan och Arbetsfrmedlingen som trter om vem som ska betala fr rehabiliteringen. Har man inget jobb att terg till kan man glmma rehabilitering verhuvudtaget. Ett problem r att det ofta inte finns ngon "mellanniv" fr rehabilitering. I brjan r det vi i primrvrden som har ansvaret (och dr fattas oftas hgre kompetens om t.ex svra smrttillstnd). Har man haft besvr vldigt lnge, mnga gnger flera r, s kan de f plats p ett stlle med avancerad teambaserad rehabilitering (ofta lnga vntetider och ett byrkratiskt remissfrfarande). Alldeles fr f fngas upp och fr rehabilitering innan deras besvr har blivit kroniska och d r det mycket, mycket svrare att f bra resultat. Insatser mste sttas in s snabbt som mjligt.
Ju lngre man r sjukskriven desto svrare r det att f ngon tillbaka i arbete igen vilket man har sett bla med personer med rygg- eller nackbesvr. ven om man inte lyckas minska smrtorna/besvren s kan man nd i mnga fall f tillbaka folk i arbete och ka livskvalitn genom att lra dem att hantera sin smrta, vilket man bla sett i en utvrdering frn Smrtrehab Kronoberg (resultaten r likvrdiga med vad som uppntts totalt i Nationellt Register fr Smrtrehabilitering).
Nu blev det kanske en lite fr lng utlggning av mig, men jag hoppas jag besvarade din frga ngorlunda i alla fall.