2007-09-25, 11:59
Medlem
Bengt Brahes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hompo
Och varfr ska fretagen inte kunna gra sig av med lngtidssjuka?

Jag knner till flera smfretagare som har gtt i kk eller varit mycket nra pga att de mste ha kvar lngtidssjuka.

Problemet r ju att politikersvinen lagt ver mer och mer ansvar fr den sjuke p arbetsgivaren dvs sjukln, finansiering av rehabilitering osv istf att FK tar den biten helt som frr.

Som politikerkrken stllt till det nu s bollas den sjuke/handikappade fram och tillbaka mellan parter som ingen av dem vill betala den sjukes rehabilitering.
Citera
2007-09-25, 12:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt Brahe
Problemet r ju att politikersvinen lagt ver mer och mer ansvar fr den sjuke p arbetsgivaren dvs sjukln, finansiering av rehabilitering osv istf att FK tar den biten helt som frr.

Som politikerkrken stllt till det nu s bollas den sjuke/handikappade fram och tillbaka mellan parter som ingen av dem vill betala den sjukes rehabilitering.

JUST DET

PGA SOCIALDEMOKRATERNAS POLITIK!
Citera
2007-09-25, 12:11
Medlem
Bengt Brahes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
JUST DET

PGA SOCIALDEMOKRATERNAS POLITIK!

Blev du skrmd av en sosse som liten eller?
Citera
2007-09-25, 12:23
Bannlyst
Citat:
Blev du skrmd av en sosse som liten eller?

Oj... trffade jag en m t eller?

Men jag lever i verkligheten
Citera
2007-09-25, 12:24
Medlem
Hompos avatar
Citat:

Oavsett rehabilitering s finns det i verkligheten ocks en annan dimension. Den som blir sjuk mste ersttas! Den som skall ersttas mste lras upp och den som lrs upp mste acceptera att stanna p en vikarietjnst som kan sgas upp s snart den lngtidssjuke blir frisk.

Det blir lite extra kostnader fr arbetsgivaren. Om S ocks ftt igenom sitt frslag (eller fick de det?) att man inte fr vara projektanstlld s inser de flesta vilka enorma kostnader detta kan innebra fr en smfretagare
Citera
2007-09-25, 12:44
Medlem
Bengt Brahes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Oj... trffade jag en m t eller?

Men jag lever i verkligheten

Verkligheten r inte svart-vit.
Du r inte vrd ngot fr vare sig sossar eller borgare.
Citera
2007-09-25, 12:50
Medlem
Bengt Brahes avatar
Citat:
Oavsett rehabilitering s finns det i verkligheten ocks en annan dimension. Den som blir sjuk mste ersttas! Den som skall ersttas mste lras upp och den som lrs upp mste acceptera att stanna p en vikarietjnst som kan sgas upp s snart den lngtidssjuke blir frisk.

Det blir lite extra kostnader fr arbetsgivaren. Om S ocks ftt igenom sitt frslag (eller fick de det?) att man inte fr vara projektanstlld s inser de flesta vilka enorma kostnader detta kan innebra fr en smfretagare

Tja, jag var projektanstlld ett r fr tre r sedan nr sossarna satt vid kttgrytorna.

Den dr dimensionen du talar om har ju alltid funnits och jag kan inte se riktigt att det r ngot strre problem iaf inte fr fretag med lite solvens och stadga i organisationen.
Citera
2007-09-25, 13:00
Medlem
Hompos avatar
Citat:
Tja, jag var projektanstlld ett r fr tre r sedan nr sossarna satt vid kttgrytorna.

Den dr dimensionen du talar om har ju alltid funnits och jag kan inte se riktigt att det r ngot strre problem iaf inte fr fretag med lite solvens och stadga i organisationen.

D har du inte mycket koll p smfretagare! I dagens svenska fretagarklimat finns inte mnga smfretag som har "solvens och stadga".

En lngtidssjukskriven innebr vldigt stora kostnader fr smfretag. Pga detta borde ansvaret fr lngtidssjuka ligga p staten/kommunen till 100% och smfretagare med frre n 10/20 anstllda ska kunna sga upp lngtidssjuka efter t.ex. 3 mnader.
Citera
2007-09-25, 13:07
Medlem
Bengt Brahes avatar
Citat:
D har du inte mycket koll p smfretagare! I dagens svenska fretagarklimat finns inte mnga smfretag som har "solvens och stadga".

En lngtidssjukskriven innebr vldigt stora kostnader fr smfretag. Pga detta borde ansvaret fr lngtidssjuka ligga p staten/kommunen till 100% och smfretagare med frre n 10/20 anstllda ska kunna sga upp lngtidssjuka efter t.ex. 3 mnader.

Jag har redan i trden skrivit att jag anser att sjukfrskringen skall trda i helt vid sjukdom/skada precis som frr. Det var helt fel vg att g att lgga sjukansvar p arbetsgivaren d inte mnga av dem har medicinsk kompetens.
Citera
2007-09-25, 13:13
Medlem
Hompos avatar
Citat:
Jag har redan i trden skrivit att jag anser att sjukfrskringen skall trda i helt vid sjukdom/skada precis som frr. Det var helt fel vg att g att lgga sjukansvar p arbetsgivaren d inte mnga av dem har medicinsk kompetens.

Bra Dr r vi verens

Det du inte vill uttrycka din sikt i, r huruvida avsked vid lngsjukskrivning ska vara mjligt eller ej fr smfretagare.
Citera
2007-09-25, 13:23
Medlem
S fort man har olika regler s anpassar sig marknaden.
Sverige var gjort fr jtteorganisationerna.
Smfretagaren skulle bort.
Sen kom en vindndring. Smfretagaren var en fin kile.

Idag skapar man kluster av lgesanpassade fretag.
Storfretagen ska inte ha tex stdare, det fr nisses std skta. Storfretaget har en "krnverksamhet". Dr fr bara de "starka" intrde. De som det r lnsamt att bry sig om.
Nisse sparkar ltt sina utslitna stdare och erstter dem, stdaren och staten fr brka, nisse, han skiter i det.
Citera
2007-09-25, 15:27
Medlem
Bengt Brahes avatar
Citat:
Bra Dr r vi verens

Det du inte vill uttrycka din sikt i, r huruvida avsked vid lngsjukskrivning ska vara mjligt eller ej fr smfretagare.

Smfretag har sm resurser att anpassa arbetsplatser efter folk med handikapp och kroniska sjukdomar. Strre koncerner har strre resurser att ta tillvara medarbetarens kvarvarande arbetsfrmga och kompetens.

Allts r den bsta lsningen hr att man skiljer sig frn smfretagaren och frsker hitta ngot annat om det inte fungerar.

Annars r det s att rent generellt s r anstllda i fmansbolag betydligt mer sllan sjuka n i stora fretag. Man har som smfretagaranstlld mer att sga till om, r mer delaktig och kan styra sitt arbete p ett bttre stt n i det stora fretaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in