2007-09-13, 10:42
Bannlyst
http://www.socialdemokraterna.se/tem...___125173.aspx

Citat:
- Vad r tanken med att en cancersjuk ska tvingas lmna sitt jobb om han inte blir frisk inom 6 mnader? Varfr ska den som drabbas av sjukdom f en frsmrad anstllningstrygghet?

Nu r det andra gngen de nmner cancer patient?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=691908

Citat:
- Vad r tanken med att en cancersjuk ska behva tvingas lmna sitt jobb efter sex mnader?

Och tredje gngen!

Vad r tanken... har socialdemokraterna inte lst igenom frslaget ordentligt?

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink....uff_905323&lpo s=rubrik

Vad menar Thomas Enroth att en cancersjuk mste lmna efter ett halvr? Nr det r ett r som gller?

Citat:
Efter ett r gr det inte att vara sjukskriven lngre. D terstr sjuk- eller aktivitetsersttning eller att man skrivs in som arbetsls.

Och Thomas Enrot verkar helt glmt bort sjuk eller aktivitetsersttning?

Om sjukersttning

http://www.forsakringskassan.se/fakt...kers/index.php

Citat:
Ett grundlggande villkor fr rtt till sjukersttning r att din arbetsfrmga r varaktigt nedsatt med minst en fjrdedel p grund av sjukdom eller annan nedsttning av den fysiska eller psykiska prestationsfrmgan. r din arbetsfrmga nedsatt under en begrnsad tid, men minst ett r kan du f tidsbegrnsad sjukersttning.

Och Thomas Enroth verkar ha glmt ven detta

Citat:
I ett nsta steg efter ytterligare ngra mnader ska arbetsfrmgan prvas mot andra jobb mot hela arbetsmarknaden.

Man ska prova arbetsfrmgan mot andra jobb! Men han sger att en cancersjuk mste lmna efter ett halvr?

Dr har han ju fel?

Det mnga hr inte fattar tydligen... Att i stllet fr att inte vara sjuksriven i flera r utan att ngot hnder s infr regeringen grnser.

1) Du fr vara sjukskriven 3 mnader frn samma yrke, inte flera r!

2) I ett nsta steg efter ytterligare ngra mnader ska arbetsfrmgan prvas mot andra jobb mot hela arbetsmarknaden.

Inte att en cancersjuk sgs upp!!

Fr klarar inte arbetsfrmgan av det ordinarie jobbet 100%, kanske ett annat?

3) Efter ett r gr det inte att vara sjukskriven lngre. D terstr sjuk- eller aktivitetsersttning eller att man skrivs in som arbetsls.

Och jag orkar inte dalta om sjukersttning mer.
Citera
2007-09-13, 10:52
Medlem
haskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Det r en sak att propagera fr det? En annan att lyssna och agera om det?

I min egen situation nskade jag att det fanns ngot liknande under den fetes regim.

Absolut, nu ser vi ntligen att vi ftt en regering som verkar lyssna p oss som faktiskt jobbar med sdant hr varje dag.
Citera
2007-09-13, 10:54
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Men du klarar av att lsa och skriva p ett forum?

Jag lser en ytterst liten del av det som skrivs hr.

Men du har kanske problem med att frklara vad du tycker r bra?
Citera
2007-09-13, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag lser en ytterst liten del av det som skrivs hr.

I mitt eget exempel dr jag har hllit p i 4 r med mina besvr s skulle det hnt saker inom ett r med detta frslag!

Jag skulle sluppit vara sjuksriven i 1,5 r utan ett jvla skit hnde och ftt hjlp tidigare!

Frst nu efter 4 r r jag ter i kontakt med FK och man ska utreda min arbetsrmga trots mina besvr. Och frst nu efter 4 r har jag kommit i gng med seris rehabilitering!

Tycker du det r acceptabelt att det ska ta 4 r?

Det r exempel som detta som regeringen vill dra grnser fr!

Och en jvla skillad humanlife.

Thomas Enroth hycklar att en cancersjuk tvingas sluta frn sitt jobb efter 6 mnader, men dr har han fel och inte erknner att med regeringens frslag ska man prova arbetsfrmgan p andra arbetsuppgifter Dvs att man fr chans att prova jobb som kanske passar! Fr vad vissa har jvligt svrt att fatta. Har man besvr kanske man inte kan komma tillbaks till sitt ordinarie jobb?

En frga humanlife

Om man inte klarar av att komma tillbaks till sitt ordinarie jobb. Varfr ska man bli sjukskriven om man klarar av andra jobb trots sina besvr?

Jag nskar jag hade detta frslag fr 2 r sedan. Men var tvungen att sga upp mig pga mitt arbete var fr tungt pga mina besvr. Och detta skedde under den fetes regim! Hr skulle jag med regeringens frslag ftt chansen att prova andra jobb!
Citera
2007-09-13, 11:04
Medlem
haskans avatar
Citat:

Har du lst de 8 viktigaste punkterna i inlgg #2?
Citera
2007-09-13, 11:20
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
I mitt eget exempel dr jag har hllit p i 4 r med mina besvr s skulle det hnt saker inom ett r med detta frslag!

Jag skulle sluppit vara sjuksriven i 1,5 r utan ett jvla skit hnde och ftt hjlp tidigare!

Frst nu efter 4 r r jag ter i kontakt med FK och man ska utreda min arbetsrmga trots mina besvr. Och frst nu efter 4 r har jag kommit i gng med seris rehabilitering!

Tycker du det r acceptabelt att det ska ta 4 r?

Det r exempel som detta som regeringen vill dra grnser fr!

Men Odes! Bara fr att du anser att FK skall ta hand om dig och du slippa gra ngot alls , s behver inte systemet vara fel! Du r nog ganska ensam om att inte ska hjlp! I motsats till dig, s sker sjuka hjlp allt vad de kan och har frmga till.

Edit: Som sjuk har man ett eget ansvar att bli frisk och det tror jag ocks att de flesta tar (Men det finns frsts undantag, som Odes). Ingen vill vara sjuk. Att folk nd r sjuka under lng tid beror p att det inte finns hjlp att f, det finns faktiskt inte behandlingar fr alla sjukdomar och t ex operationer fr man ofta vnta vldigt lnge p.
Citera
2007-09-13, 11:36
Bannlyst
Citat:
Men Odes! Bara fr att du anser att FK skall ta hand om dig och du slippa gra ngot alls , s behver inte systemet vara fel! Du r nog ganska ensam om att inte ska hjlp! I motsats till dig, s sker sjuka hjlp allt vad de kan och har frmga till.
Edit: Som sjuk har man ett eget ansvar att bli frisk och det tror jag ocks att de flesta tar. Ingen vill vara sjuk. Att folk nd r sjuka under lng tid beror p att det inte finns hjlp att f, det finns faktiskt inte behandlingar fr alla sjukdomar och t ex operationer fr man ofta vnta vldigt lnge p.

Har jag ppekat att FK ska ta hand om mig? Men dremot verkar ju du vilja att alla tar hand om dig? Dremot har FK ett ansvar!

S du tycker allts att dessa lnga tider r rimligt?

Vad i helvete vet du om att i motsats till mig s sker inte jag hjlp! Hur mycket pengar tror du inte jag lagt ner p egna inisiativ p rehabilitering? Bara i somras har jag lagt ut 2000 p akupunktur. I vras var jag p massage terapeaut och la ut c:a 2000 ven dr. S du kan hlla kft om att jag inte sker hjlp.

Du sger att systemet inte r fel? Vad fan menar du? Det r vl precis vad det r? Och det r ju det regeringen vill ordna?

Du sger att ingen vill vara sjuk, men du gnller ju emot varenda jvla frslag och kallar rehabilitering fr idioti?

Bara fr att du inte verkar vilja komma tillbaks till arbetslivet s finns det ju de som vill
Citera
2007-09-13, 11:59
Bannlyst
Humanlife

Jag fick vnta i 4 r innan jag fick en seris rehabilitering

Citat:
5. En rehabiliteringsgaranti infrs.Regeringen kommer nsta r att komplettera vrdgarantin inom hlso- och sjukvrden med en rehabiliteringsgaranti. Garantin ska omfatta medicinsk rehabilitering som har vetenskapligt bevisad effekt fr tergng till arbete. De nrmare formerna fr garantin ska beredas under hsten och en verenskommelse ska trffas med Sveriges kommuner och landsting.

Du tycker att detta r idioti?
Citera
2007-09-13, 15:17
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haskan
Absolut, nu ser vi ntligen att vi ftt en regering som verkar lyssna p oss som faktiskt jobbar med sdant hr varje dag.

D kanske du kan frklara vad du "ser"? P vilket stt pverkar det hr ditt arbete?
Citera
2007-09-13, 15:29
Medlem
haskans avatar
Citat:
D kanske du kan frklara vad du "ser"?

Se inlgg #9. Rehabiliteringsgaranti och kad satsning p fretagshlsovrd har LSR propagerat fr sedan ngra r tillbaka.

Citat:
P vilket stt pverkar det hr ditt arbete?

Det pverkar snarare vissa patienters mjligheter till att f mer avancerad teambaserad rehabilitering tidigare innan besvren blir fr kroniska och minskar trycket p primrvrden. Mnga ramlar numera mellan stolarna dr ingen vill ta ansvar fr rehabiliteringen.
Citera
2007-09-13, 15:47
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haskan
Se inlgg #9. Rehabiliteringsgaranti och kad satsning p fretagshlsovrd har LSR propagerat fr sedan ngra r tillbaka.

Det pverkar snarare vissa patienters mjligheter till att f mer avancerad teambaserad rehabilitering tidigare innan besvren blir fr kroniska och minskar trycket p primrvrden. Mnga ramlar numera mellan stolarna dr ingen vill ta ansvar fr rehabiliteringen.

Hur vanligt r det att patienter fr kroniska besvr fr att de ramlar mellan stolarna?
Citera
2007-09-13, 16:07
Bannlyst
De hade vldigt tydligt inslag om detta p rapport nyss

1) Man ska f hjlp med rehabilitering

2) Man ska prova andra jobb p ppna arbetsmarknaden om inte ens besvr klarar av att jobba p det ordinarie arbetet

Kan jag f tminstonde ett svar varfr man ska bli lngtidssjukskriven om man inte kan g till sitt ordinarie arbete men kanske klarar av andra? Om det r jobbet som skapar besvren och man inte kan komma tillbaks?

Det som Mna Muslim menar med skyddsnt? Jvla hycklerska!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in