2007-09-23, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt Brahe
Vad babblar du om? Har jag skrivit ngot annat i denna trd?

"Efter ett r gr det inte att vara sjukskriven lngre. D terstr sjuk- eller aktivitetsersttning eller att man skrivs in som arbetsls."

Allts. Man ker ut ur systemet tidigare med hgerns metoder nr man blir sjuk, efter ett r skall man f en liten sjukersttning, eller bli arbetsls, eller bli socialfall eller vlja repet.

Vad babblar jag om? Du drar upp 6 mnader? Jag drar upp efter ett r?

http://johansjoberg.blogspot.com/200...fr-lder-r.html

Citat:
slagen fr frtidspension uppgick 2004 till 64 miljarder och var drmed det enskilt strsta anslaget i hela statsbudgeten. Andelen unga och kvinnor som frtidspensionerats har kat stadigt. Regeringens egna berkningar r att de framtida ekonomiska tagandena fr dagens frtidspensionrer uppgr till astronomiska 639 miljarder kronor. r det Gran Perssons definition av sunda statsfinanser och en ansvarsfull ekonomisk politik?

Tl att funderas p? Varfr kade detta under den fetes regim? Hur tjnar vi p detta??? Vi har 550.000 frtidspensionrer samtidigt som vi har bland de mest genersaste flyktingpolitiken i hela EU? Hur gr detta ihop?

Citat:
Detta r utan tvekan ett av de strsta misslyckandena i svensk politik. Trots det har Gran Persson mage att sga att han r stolt och att Sverige klarar sig bra i internationell jmfrelse. Hur kan Gran Persson vara stolt nr hans politik har tvingat in var tionde person i arbetsfr lder i "frtidspension utan tervndo"?

Det gnlls och attackeras mot nuvarande regeringen och ldre pensionrer

http://blogg.expressen.se/tape/

Som sagt... man brjar undra... hur mycket gemensamt har det att man inte satsar p frtidspenionrer men p flyktingar gemensamt!!?

Hur kan det anses vara rimligt efter socialdemokraternas solidaritet, rttvisa och vlfrd att flyktingar ska kosta mer n frtidspensionrer?

Citera
2007-09-23, 22:42
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Var str det ngot om 6 mnader?

Jag citerar ju dej i mitt inlgg:
Citat:
Senast efter sex mnader ska arbetsfrmgan prvas mot hela arbetsmarknaden.

Sen om du i din tur skrivit fel frn brjan ...
Citera
2007-09-24, 03:45
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch
Jag citerar ju dej i mitt inlgg:

Sen om du i din tur skrivit fel frn brjan ...

Vad r det du inte frstr? Arbetsfrmgan ska prvas efter sex mnader men man fr fortfarande vara sjukskriven i sex till. Det r ju frst efter tolv mnader som det inte gr fr sig att vara sjukskriven lngre.
Citera
2007-09-24, 09:02
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Vad babblar jag om? Du drar upp 6 mnader? Jag drar upp efter ett r?

http://johansjoberg.blogspot.com/200...fr-lder-r.html

Tl att funderas p? Varfr kade detta under den fetes regim? Hur tjnar vi p detta??? Vi har 550.000 frtidspensionrer samtidigt som vi har bland de mest genersaste flyktingpolitiken i hela EU? Hur gr detta ihop?

Det gnlls och attackeras mot nuvarande regeringen och ldre pensionrer

Som sagt... man brjar undra... hur mycket gemensamt har det att man inte satsar p frtidspenionrer men p flyktingar gemensamt!!?

Hur kan det anses vara rimligt efter socialdemokraternas solidaritet, rttvisa och vlfrd att flyktingar ska kosta mer n frtidspensionrer?

Odes, du r bedrvligt slarvig med fakta!

Frst och frmst lrde jag dig hromdagen att "frtidspensionr" inte finns lngre. D skall man inte anvnda begreppet heller eftersom det ger felaktiga associationer. Det r bttre att skriva "lngtidssjukskriven", fr det r ju det man r.

Som lngtidssjukskriven r det meningen att man skall terg till arbete nr arbetsfrmga finns. Om man, trots bttre vetande, nd kallar dessa personer fr frtidspensionr, s mste syftet vara att frespegla att de r borta frn arbetsmarknaden fr all framtid. Vilket inte r fallet.
Jag hoppas att jag slipper frklara detta fler gnger.

Fr det andra r en blogg inte en klla!
Citera
2007-09-24, 15:14
Medlem
Hej !

En lngtidssjukskriven r en person med vanlig hgre sjukpenning som ska tillbaka i jobb,en frtidspensionr r en som har sjukersttning. Allts lgre sjukpenning n vad den lngtidssjukskriven har.
Frtidspenionrer har en tidsbegrnsad erstting som skall omprvas efter 2 r antingen gr man tillbaka i jobb eller s frlnger man ytterligare 2 r.

Sjukersttningar hit o dit blandas ltt ihop, drfr r/hade det varit lttare att sga som innan frtidspension om tex mig som inte r ldre n 40.
De nrmare 60-65 kallas vl frtida lderspension.Men jag tror vi alla fattar vad alla menar oavsett ordfrvrngning.

/K
Citera
2007-09-24, 15:43
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kossan 3
Hej !

En lngtidssjukskriven r en person med vanlig hgre sjukpenning som ska tillbaka i jobb,en frtidspensionr r en som har sjukersttning. Allts lgre sjukpenning n vad den lngtidssjukskriven har.
Frtidspenionrer har en tidsbegrnsad erstting som skall omprvas efter 2 r antingen gr man tillbaka i jobb eller s frlnger man ytterligare 2 r.

Sjukersttningar hit o dit blandas ltt ihop, drfr r/hade det varit lttare att sga som innan frtidspension om tex mig som inte r ldre n 40.
De nrmare 60-65 kallas vl frtida lderspension.Men jag tror vi alla fattar vad alla menar oavsett ordfrvrngning.

/K

Nej, det stmmer inte. Frskringskassan anvnder inte begreppet frtidspensionr. Det lever dremot kvar i "folkmun" och jag har anvnt det sjlv. Men jag mrker hur man manipulerar opinionen genom att anvnda det begreppet, eftersom det fr de flesta fr tankarna till den tid d frtidspension verkligen var pension, vilket r helt fel idag. Fr att inte skapa dessa associationer, s skall man inte anvnda begreppet.

"Tidsbegrnsad sjukersttning" kan ges fr 1 eller 2 r. Det finns tyvrr ingen benmning p personen som har detta. S jag tycker att det r bttre att anvnda "lngtidssjukskriven" istllet fr "frtidspensionr".
Citera
2007-09-24, 15:51
Medlem
Bengt Brahes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kossan 3
Hej !

/K

"Reformen" borgarna nu vill infra kommer INTE att leda till frre med sjukersttning (frtidspension), tvrtom.

Vad man vill r att de skall ha lgre ersttning n SGI nr de blivit lngtidssjukskrivna och inte kan brja arbeta igen inom ett r.
Citera
2007-09-24, 17:03
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Thomas Enroth hycklar att en cancersjuk tvingas sluta frn sitt jobb efter 6 mnader, men dr har han fel och inte erknner att med regeringens frslag ska man prova arbetsfrmgan p andra arbetsuppgifter Dvs att man fr chans att prova jobb som kanske passar! Fr vad vissa har jvligt svrt att fatta. Har man besvr kanske man inte kan komma tillbaks till sitt ordinarie jobb?

Visst lter det bra ,men finns dessa jobb (lttare jobb fr sjuka) p arbetsmarknaden ? =

Dessa jobb rationaliserades bort fr en 15-20 r sedan och lr aldrig komma tillbaka.

Idag r det 100% friskhet som gller fr att f nytt jobb!

EDIT: Jag kom p vilka som har "lttare" jobb idag.
Kommunerna!
Jag kan bara se min hur det ser ut i min egen kommun ,dem tvingas ta hand om mnga som inte fretagen vill ta hand om och anstlla ,drfr finns det mnga med sjukdomar och andra problem typ sociala ,sprit etc i olika "anstllningsprojekt" inom kommunen.Detta r ju naturligtvis positvt att kommunen hjlper sina svagaste medborgare ,men samtidigt r det ju inte bra att kommunen som arbetsplats tvingas ha s hg procent "sjuka" bland personalen. Privata fretag tar sllan ngot ansvar ,tyvrr.
Citera
2007-09-24, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Visst lter det bra ,men finns dessa jobb (lttare jobb fr sjuka) p arbetsmarknaden ? =

Dessa jobb rationaliserades bort fr en 15-20 r sedan och lr aldrig komma tillbaka.

Idag r det 100% friskhet som gller fr att f nytt jobb!

Helt rtt dessa jobb finns inte! De r detta regeringen vill ndra, genom att skapa fler arbete till sjuka.(observera att de r till de sjuka som har mjlighet till att arbeta alla har inte det)

Jag har sjukersttning och den kommer inte ekonomiskt att ndra sig ngonting,men hade jag varit sjukskriven s hade min ersttning minskat.

/K
Citera
2007-09-25, 00:47
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Vad r det du inte frstr? Arbetsfrmgan ska prvas efter sex mnader men man fr fortfarande vara sjukskriven i sex till. Det r ju frst efter tolv mnader som det inte gr fr sig att vara sjukskriven lngre.

Citat:
Senast efter sex mnader ska arbetsfrmgan prvas mot hela arbetsmarknaden.

Det kan finnas sjukdomar som gr att man saknar arbetsfrmga lngre n 6 mnader. Att "prvas mot hela arbetsmarknaden" lter som att arbetsgivaren inte lngre har ngra skyldigheter, dvs att anstllningsfrhllandet upphr efter 6 mnader.
Citera
2007-09-25, 08:56
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det kan finnas sjukdomar som gr att man saknar arbetsfrmga lngre n 6 mnader.

Det r skam att vra frtroendevalda inte vet en sdan basal sak!

Citat:
Att "prvas mot hela arbetsmarknaden" lter som att arbetsgivaren inte lngre har ngra skyldigheter, dvs att anstllningsfrhllandet upphr efter 6 mnader.

Det r precis vad det handlar om! Man har lyckats gra en elegant omskrivning. Men "rehabiliteringsgarantin" medfr att LAS stts ur spel och det blir lttare fr arbetsgivaren att gra sig av med sjuklingarna. Det har ju sttt p deras nskelista lnge.
Citera
2007-09-25, 10:02
Medlem
Hompos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det r precis vad det handlar om! Man har lyckats gra en elegant omskrivning. Men "rehabiliteringsgarantin" medfr att LAS stts ur spel och det blir lttare fr arbetsgivaren att gra sig av med sjuklingarna. Det har ju sttt p deras nskelista lnge.

Och varfr ska fretagen inte kunna gra sig av med lngtidssjuka?

Jag knner till flera smfretagare som har gtt i kk eller varit mycket nra pga att de mste ha kvar lngtidssjuka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in