2008-01-08, 11:45
Medlem
Zoolander84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fransi
Riktigt bra trådinitiativ, måste jag säga!

Okej, jag är 18 så frågan blir vad jag skulle göra annorlunda om jag var 8 igen.
När jag fyllde 8 fick jag ett marsvin. Jag älskade henne och var överlycklig när hon dessutom fick ungar. Hon levde tills jag blev 16 och hennes dotter tills jag var 15. Jag önskar bara att jag hade tagit bättre hand om dem när jag var "liten och dum", för det förtjänade de. De skulle ha fått en större bur, massor av hö och morötter och mycket tid utanför buren tillsammans med mig. Och jag skulle ha klippt klorna ordentligt. Å andra sidan hade jag ingen möjlighet då att lära mig vad de egentligen behövde, eftersom alla böcker innehåller fler korkade råd än bra, och internet hade jag inte tillgång till när jag var 8. Men om det gick skulle jag om jag var 8 igen leta upp bra marsvinssidor på internet och lärt mig allt om dem och gett dem de liv de förtjänade

Kanske känns mina tankar lite mysko i jämförelse med andras om kärlek och studerande, men när man är 8 kan ett par marsvin vara det viktigaste man har. Förutom familj och vänner förståss, men i det stora hela är jag ganska nöjd med hur jag behandlade dem på den tiden.

Jag kan förstå att man i efterhand känner att man kunde tagit bättre hand om sina husdjur, men ärligt talat - är det verkligen ditt största misstag och det enda du skulle ändra på?
2008-01-15, 09:16
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlienBilly
Till alla; oavsett ålder.
Livet är för kort för att kasta bort på trams som moral/etik.
Ät godis, tänder kan ersättas.
Sup, det finns dialys.
Åk slalom, benbrott går att gipsa.
Gör va fan ni vill, livet kommer man inte ifrån levandes.

helt klart bäst hittils

mina råd är ungefär samma, LEV
2008-01-17, 05:23
Medlem
Sinsisters avatar
Grym tråd!

Mina råd till 13+

Våga stå upp för allt du gör, de finns ingenting som är coolt eller töntigt. Allting blir precis vad man gör de till. Det är väldigt viktigt att alltid stå på sig och inte låta någon annan trycka ned, alltid sätta gränser.
2008-01-17, 13:27
Medlem
Execute_order66s avatar
Om jag kunde gå tillbaka 10år, då jag var 20 så skulle jag:

*Spendera mycket mer tid tillsammans med mina föräldrar, nu har jag inte längre den möjligheten.
*Fortsätta träna kampsport, att spela Tekken räknas inte som sunt.
*Studera vidare inom en attraherande område, man får kämpa rätt mycket för att få ett roligt jobb annars.
*Ta mer ansvar för mitt eget liv i allmänhet, det är inte alltid någon annans fel när saker går fel.
*Tänka mig för en extra gång innan jag skaffar barn, även om mina barn är det bästa som hänt mig.
*Vara mer ansvarsfull i närheten av min yngre bror, och därmed minska risken att han begår samma misstag som mig.
*Försöka att undvika folk med kriminella och våldsamma influenser.
*Visa mer respekt för folk i min omgivning, inte delta i slagsmål och andra dumheter.

//66
2008-01-17, 20:16
Medlem
kudde1s avatar
*Om du märker att en tjej gillar dig, skygga inte, ta initativet
* Studara skitmycket på gymnasiet, strunta i festerna ett fåtal ggr.
* Va med dina föräldrar när du kan, för dom kan försvinna när som helst
* Var inte ignorant och lär dig utveckla empati, så kommer själen kännas renare
2008-01-23, 16:35
Medlem
Grunt_Grunts avatar
Prata med dina farföräldrar. De kanske har häftiga historier att berätta, men tror att ungdomar tycker de är tråkiga. Så var min farfar, tills jag fick honom att berätta urhäftiga historier om hur han brukade supa å slåss mot nazister i Malmö när han bodde där på 30-talet, och att han träffade massor med brudar och att farmor var värsta hippien. Han blev jätteglad över att jag var intresserad i hans liv och hade hur mycket som helst att berätta

Det var ballt att han hade gjort så mycket sjukt och galet, när allt man såg från utsidan var en artig och trött gamling. Nu är han död, fan vad glad jag är att jag fick höra hur hans liv varit. Alla andra farföräldrar hann ramla av kvisten innan jag satte mig ner för att prata med dem.
2008-03-01, 22:31
Medlem
Ludd3emms avatar
Mina universalråd för killar som just klivit in i tonåren (13+):

* Plugga, vad du än gör. Se till att ha bra betyg så kommer du lättare överens med dina föräldrar plus att du kan välja vilken gymnasielinje du vill och studera vidare på universitet eller vad som behagar dig. I skolan behöver du inte kunna allt om alla ämnen men visar du dig allmänbildad om det mesta får du direkt högre status bland lärarna. Läs mycket böcker också.

* Träna som fan. Kampsport + Gym. Då får du en snygg kropp plus att du kan slåss bra. Detta ger ett enormt plus hos både kompisar och tjejer gentemot andra människor.

* Välj umgänge noggrant. Självklart ska du vara med dem som behandlar dig bra men undvik att hamna i sällskap med töntar och outsiders. Ifall du gör det klassas du direkt som en lägre individ bland skolan, kvarteret eller stadens "elit".

* Börja inte dricka förrän du är 15. När du väl gör det, drick bara på fredagar så du kan återhämta dig på lördagen och slappa för att sedan plugga på söndagen. När du dricker så se till att dricka mycket men inte däcka allt för ofta. Drick helst mer än alla andra men ändå med ett bättre omdöme för alkohol än vad dina vänner/festkamrater har. Då får du direkt en högre status och alla vill att du ska med och festa. Ska du ragga flickor så drick mycket men inte så att det syns överdrivet på dig.

* Se till att du kan prata med alla om allt oavsett kön, ursprung, status, "Samhällsklass", politisk läggning osv... Detta gör att du blir otroligt omtyckt av alla.

* Visa dig aldrig rädd. Står det tre stycken som är en skalle längre än dig och mycket starkare så använd din intränade kampsport som hjälp och gör ditt bästa. Du får en enorm respekt ifall du aldrig visar dig rädd och i längden kommer du slippa slåss då ingen kommer vilja slåss med dig vilket är ett plus.

* Håll koll på ekonomin och håll nere kostnaderna. Jobba extra på lördagar för att få mer pengar utöver det du får av dina föräldrar.

* Unvik att ha flickvän då tjejer i förhållanden med killar ofta inkräktar på plugg och kompistid. Har du flickvän ändå så var bara med henne när du kan. Behöver du närkontakt med tjejer så ha det på festerna på helgerna. Skaffar du flickvän ändå så var bara med henne när du kan och prioritera inte henne före något annat. Du kommer märka varför det är bra att vara utan flickvän tills du studerat färdigt på universitetet eller jobbat i några år.

* Snacka helst inte politik. Frågor någon trots allt flera gånger så säg att du gillar frihet. Socialdemokratiska ungdomar har oftast inte hög status bland omgivningarna så undvik detta.

* Filmsmak spelar ofta ingen roll. Kolla allt. Vill du passa in i musikaliska sällskap så lär dig spela något instrument, helst gitarr. Om jag får ge mig själv som exempel har jag lyssnat trance i hela mitt liv och det har aldrig gagnat mig på något sätt då precis alla lyssnar RnB och/eller rock. Smält in i omgivningen här.

* Sitt inte framför datorn för mycket. Du tjänar ingenting på det så länge du inte ökar din allmänbildning. Se till att sova mycket också.

* Undvik att hamna i en subkultur. Försök samla allt bra i alla olika kulturer till en universalkultur. Det tjänar du på.

Det finns säkert fler och bättre tips men jag lovar att om man har allt det här har man högst status bland både killar och tjejer. Det är omöjligt att ha allt men sikta på det som gagnar dig bäst, ta sedan din status bland andra.

Jag har inte skrivit allt i en ordning utan det är slumpmässigt ditskrivet.
2008-03-02, 02:43
Medlem
Moveyourminds avatar
Jag hade självklart velat inse de saker jag insett genom erfarenheter direkt.
2008-03-02, 04:38
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
*Låt inte andra bestämma över dig, gör precis vad du vill, lev precis som du vill.
2008-03-02, 16:40
Medlem
Zyraks avatar
Nu har jag inte läst i tråden alls förutom startinlägget men...

Satte mig i badet för en tre dagar sen eller nåt och njöt allmänt. Efter någon minut började jag höra en klocka som var upphängd på väggen ticka. Grymt störande tänkte jag för mig själv men kunde inte riktigt släppa det där. Kom då och tänka på om man kunde ändra tiden.

Allting har en hastighet, även om den går av sig själv eller måste ha hjälp med att få en hastighet. Allting kan i princip också ändra sin hastighet, så varför skulle man inte kunna ändra hastigheten på tiden? Kom inte fram till hur man skulle göra det men det sägs ju att tiden ligger i betraktaren.

Men om man nu ska tänka logiskt så vore det ologiskt att säga att tiden inte går att ändra på. Fast att åka tillbaka i tiden kom jag aldrig på nåt vettigt svar på och det kommer vi nog aldrig att göra (förutom skiten med att åka snabbare än ljuset).

Vet inte om nån har postat nåt liknande och i så fall ursäktar jag mig. Vet inte heller vad jag ville få fram av det här då det inte är ett direkt svar, men det är ju trots allt en filosofifråga.
2008-03-02, 18:51
Medlem
Crossmacks avatar
Till alla skolungdomar.

Lyssna inte på något de säger i skolan. Det är regeringens indoktrineringsapparat. Fakta tas lättare reda på genom egna efterforsknigar.

LÄS. Läs allt du kommer över, det är inte förns du är 20+ du ska vara selektiv med vad du läser.

Lyssna inte på vad de säger om skolan, den är inte så viktig. Är du skärpt klarar du dig i alla fall bra i livet.

Ifrågasätt allt och alla. Lita inte på någon om du inte har jävligt bra anledning att göra det. Att de inte har någon anledning att ljuga är inte skäl nog(http://www.youtube.com/watch?v=mc7-oRSCRFQ).

Skaffa bra musiksmak för i helvete. Smak är subjektivt, men någon måtta får det väl ändå vara!

EDIT: Knulla.

20+

Festa, sup, knarka, knulla, allt du kan tänka dig.
Senast redigerad av Crossmack 2008-03-02 kl. 19:07.
2008-03-02, 19:08
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
* Välj umgänge noggrant. Självklart ska du vara med dem som behandlar dig bra men undvik att hamna i sällskap med töntar och outsiders. Ifall du gör det klassas du direkt som en lägre individ bland skolan, kvarteret eller stadens "elit".

Vad är det här för jävla råd?

Självklart ska du vara med dem som behandlar dig bra
Det borde väl räcka?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in