Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-09-13, 04:42
Medlem
certain+s avatar
Jag satt och funderade idag, tänk om jag bara kunde gå tillbaka i tiden och börja om.
Jag är själv 23 år och vill vrida tillbaka tiden till då mina första år i skolan började. Nu kan jag det inte tråkigt nog

Senare så kom jag att tänka på min bror som är ca 32 år. Jag frågade honom och sa, tänk om du kunde vrida tillbaka tiden, tänk om du kunde få börja om från 23 års ålder, skulle du göra det och vad skulle du göra?
Då säger min bror naturligtvis, skulle jag kunna få göra det så skulle jag vara president!

Den här gången frågade jag min mor som är 50 år. Tänk om du kunde vrida tillbaka tiden, tänk om du kunde få börja om från 30 års ålder, skulle du göra det och vad skulle du göra?
Ja absolut säger hon, finns massor med saker jag skulle vilja ha gjort men inte gjort.

Tanken med den här tråden är att den skall vara till hjälp för er som vill vrida tillbaka tiden 10 år i förväg Innan man hunnit leva dessa 10 år och kunna göra förändringar och inte vara så passiv.

Ex 30 åringar skriver vad de skulle göra från 20 års ålder och i utbyte får de läsa vad 40 åringar skriver om vad de skulle ha gjort vid 30 års ålder...

Då börjar jag, mitt råd är till alla 13 åringar att verkligen satsa på skolan och träna regelbundet för att få en attraktiv kropp. Drick även mycket mjöld då man blir längre av det!
Har ett oerhört dåligt ordföråd och är urusel på att skriva. Har en ganska taskig engelska då jag skolkade för det mesta. Gymnasiekompetens är jag också utan. Kunde vara bättre helt enkelt, mycket av detta kan du nu råda bot för
Förkasta inte detta nu utan bli större, starkare och smartare. Lycka till
2007-09-13, 05:33
Medlem
Groutsides avatar
Från en början trodde jag att din tråd bäst passade i "flummiga teorier", men nu måste jag säga att det är ett mycket intelligent initiativ du tagit. Jag är helt inne på din våglängd.

Mina råd till alla 16 åringar därute!
  • Sluta stirra på dig själv i spegeln. Kroppsdelarna växer och det är normalt med en viss obalans, stora öron är inte det om ett par år - och ingen bryr sig ändå.

Skaffa dig en anständig musiksmak. Lyssna inte på energy, utan på p3 nattetid, och sedan utveckla det därifrån. Din musiksmak säger mycket om dig, och musiken formar din karaktär.

Läs böcker. Många 16 åringar går igenom en svår period då de börjar inse att livet inte är som de tänkt sig, eller som de vill att den ska vara. Läs The Republic, The Outsider, och The Idiot; så inser du att du inte är den första som lidit, och att alla dina tankar, har miljoner före dig haft. Det ger tröst och vägledning.

Var barn. Oavsett vad, vet dina föräldrar bättre. Om de ger dig för mycket regler, är det för att de inte känner dig. Om du upplever det som att de ger dig för mycket regler, är det för att du inte känner dem. Det finns bara en skillnad mellan er: de har levt längre, och förtjänar därför mera respekt än du. Utan de och deras regler skulle du vara en vilsen människa.

Lägg tid på dina studier. Allt är intressant om man fördjupar sig tillräckligt i det. De kunskaper som du upplever som onödiga och abstrakta, är mera konkreta än vad du tror. Om du väntar tills du själv inser detta, är det antagligen redan för sent.

Bosätt dig aldrig utomlands, för det är bland det värsta en människa kan utsätta sig för. Det kommer aldrig kännas som ditt hem. Blir du helt hjälplöst kär i någon medan du är utomlands på semester - vänta tills det går över.

Låna aldrig pengar till vänner, för du kommer att förlora vänskapen. Ge istället bort till den behövande vännen vad du kan ge som gåva, och låt personen förstå, att du förväntar dig en tjänst i gengäld om du någon gång senare i livet skulle behöva det.

Jag har aldrig känt mig så gammal i mitt liv. Men å andra sidan, man har ju alltid varit yngre än vad man är "nu".

edit: är själva tanken med att skaffa barn, att indirekt gå tillbaks i tiden?
2007-09-13, 10:20
Medlem
certain+s avatar
Tackar Groutside!
Glömde att tillägga, läs SÅ TALADE ZARATHUSTRA som är skrivern av NIETZSCHE. Jag är själv så långt ifån en bokvän man kan vara men kunde ändå ta mig igenom boken och den har definitivt ändrat mitt synsätt på livet MARKANT (till det bättre naturligtvis).
2007-09-13, 21:17
Bannlyst
Omdömme får man av erfarenhet, erfarenhet från dåligt omdömme!
2007-09-13, 21:20
Medlem
Centauris avatar
Mitt råd till de som går i gymnasiet: Plugga stenhårt! Gör inte som jag gjorde, skojade runt och sket i allt.

Jag blev tvungen att spendera ett år av mitt liv till prövningar.

Det rekomenderar jag icke!
2007-09-14, 08:22
Medlem
certain+s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Mitt råd till de som går i gymnasiet: Plugga stenhårt! Gör inte som jag gjorde, skojade runt och sket i allt.

Jag blev tvungen att spendera ett år av mitt liv till prövningar.

Det rekomenderar jag icke!
Nu börjar trådan gå ur spår och verkar inte alls fylla sin funktion på det sätt som jag ville... Det känns mer som om man borde berätta om sin situation och berätta vad man saknade och sedan tänka "om jag bara kunde gå tillbaka i tiden" och därefter berätta vad man skullle göra. Fast det kanske skulle medföra ganska långa inlägg och för mycket möda... Kanske inte ens fungerar, men det kändes bra när jag frågade min bror, nu fick jag en känsla av ironi av ditt tidigare inlägg och ditt nuvarande inlägg är mer lik en post som borde vara på en liknande tråd vid namn 1000 facts of life eller ändå inte men nästan.
Tänk om du kunde vrida tillbaka tiden, det kan du inte men någon annan kan ta lärdom av dig och i utbyte får du lärdom av någon annan så du slipper... ja du fattar.
Jag kanske var lite för djup när jag startade tråden...
2007-09-14, 15:26
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgeworth
Någon får gärna komma med råd till en förvirrad 20-åring.
Läs mycket böcker och studera olika områden inom vetenskap. Det ger självreflektion och världsperspektiv - två mätstockar som är livsviktiga för varje intelligent varelse som är inställd på utveckling. Undvik förvalda värderingar, ismer och dylikt. Kan man inte fatta sina egna värderingar, åsikter, ståndpunkter till saker och ting så kan det bli väldigt svårt att finna utveckling i exempelvis vetenskap och dylikt. Var öppen till allt och döm efter egen förmåga. Förneka aldrig misstag eller fel/våga be om ursäkt och ta emot ursäkter.

Sist men inte minst, res runt så mycket du kan i världen. Ju fler länder, städer och erfarenheter i dessa som du får uppleva, ju mer kommer du att utvecklas och ju fler historier kommer du kunna berätta för dina barn (den tanken brukar jag motivera mig själv med).

Tumregeln är att ställa in sig själv på utveckling.

Slut på klyschorna.
2007-09-15, 00:25
Medlem
Hirvis avatar
Okej till alla 8-åringar här nudå. (är väl typ en som kommer se det på sin höjd).
Slå inte alla som är svagare!
Ät inte för mycket godis!
Var öppen för nya saker såsom olik musik, filmer, erfarenheter.
Kissa inte i skolduschen.
2007-09-16, 03:30
Moderator
Nospheratus avatar
Jag skulle fått börja om från 20 dårå...

Istället för att halka in i halvkriminella kretsar så hade jag istället vetat att man kan vara grymt manlig och tuff utan att slå sönder människor.

Istället för att tycka att alla var emot mig så hade jag förstått att det var jag som bröt mot alla normer, inte tvärtom att alla inklusive släkt, vänner och myndigheter ville vara elaka genom att försöka sätta mig på plats. Ungdomar, lyssna lite mer på vad folk har att säga. Alla kan inte alltid ha fel.

Jag skulle fan aldrig ha skaffat flickvän någonsin. Jag älskar kvinnor och kan inte låta bli dem. Det är en jävligt dålig kombination. Too much love will kill you in the end, som Brian May sjöng...eller var det Freddie Mercury? Den bistra sanningen är dock att killar med flickvän faktiskt får knulla oftare än singelkillar. Så har vi fastslagit det en gång för alla. Men när jag tänker på det så vete fan om jag inte hade tagit det, knullat mindre men fått färre örfilar, pungsparkar och huvudvärk.

Och så en punkt som egentligen hör till den ovanför. Jag hade ljugit mindre. Satan vad man har trasslat in sig i konstiga saker med brudar genom åren. "Nån Sarah ringde och sökte dig idag? Vem är det?" *kallsvett*

Till slut, jag hade gett faaaaaaaaaaan i tobaken.
2007-09-16, 03:47
Bannlyst
Mitt råd är väl följande:

När du är 20 och kanske träffar hon med stort H, det är kanske hon som du kan tänka mig dela resten av livet med. Lyssna till vad hon har att säga. Efter några år tillsammans är det lätt att bli bekväm och tro att allt är fina fisken. Ofta för att man är uppsnurrad i egna projekt och inte ser varningstecknen och att hon kallar på hjälp. Och ropar på hjälp görs i krypterade meningar så det är lätt att missa.

Jag missade. Gör inte som jag och försätt dig i min situation. Inga pengar i världen eller karriär för den delen är värt det. Inget.

Och, nej, det finns inte andra, inte som hon. Mitt tåg har gått och nu sitter jag här själv som en jävla råtta. Med pengar på fickan.
2007-09-17, 21:04
Medlem
Riktigt bra trådinitiativ, måste jag säga!

Okej, jag är 18 så frågan blir vad jag skulle göra annorlunda om jag var 8 igen.
När jag fyllde 8 fick jag ett marsvin. Jag älskade henne och var överlycklig när hon dessutom fick ungar. Hon levde tills jag blev 16 och hennes dotter tills jag var 15. Jag önskar bara att jag hade tagit bättre hand om dem när jag var "liten och dum", för det förtjänade de. De skulle ha fått en större bur, massor av hö och morötter och mycket tid utanför buren tillsammans med mig. Och jag skulle ha klippt klorna ordentligt. Å andra sidan hade jag ingen möjlighet då att lära mig vad de egentligen behövde, eftersom alla böcker innehåller fler korkade råd än bra, och internet hade jag inte tillgång till när jag var 8. Men om det gick skulle jag om jag var 8 igen leta upp bra marsvinssidor på internet och lärt mig allt om dem och gett dem de liv de förtjänade

Kanske känns mina tankar lite mysko i jämförelse med andras om kärlek och studerande, men när man är 8 kan ett par marsvin vara det viktigaste man har. Förutom familj och vänner förståss, men i det stora hela är jag ganska nöjd med hur jag behandlade dem på den tiden.
2007-09-18, 23:03
Medlem
Shejkens avatar
18 år som jag är så ligger väl hela livet framför mig. Redan nu har jag några goda råd till mig själv: bland annat att ta chansen och våga mer. Men som alla säkert vet så är det lätt att säga smarta saker i förväg, och att inte göra det när man väl befinner sig i stridens hetta. Som nu när man sitter framför sin datorn kl 23.00 på en tisdagskväll känns det som att sånna grejer är världens lättaste sak, men nja, lite svårare blir det ju när man väl är där.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in