• 1
  • 2
2007-09-13, 01:58
Medlem
Hej.

Någon som minns reklamfilmen för Marabous chokladkakor. Reklamens budskap är att olika många chokladrutor gör människor glada. För vissa räcker det med 2 chokladrutor för andra krävs det 3 eller 4 chokladrutor.

Denna reklamfilm åstadkom en snilleblixt hos mig. De flesta vet säkert av egen erfarenhet att när man blir sugen på bakverk, godis och konfektyr etc. så köper man och äter mer än vad aptiten egentligen tål, så efter att man frossat kommer övermättnadskänslan.

Jag har listat ut hur jag ska hålla sötsuget i schack. Jag har bestämt mig för att bara köpa sötsaker som är förpackade i antal som det finns dagar i månaden, alltså 28-31 dygn. På detta vis så undviker jag den ekonomiska obalans som uppstår vid okontrollerat sötsugsbegär.

När jag nu letat i butiker så lägger jag märke till att det tycks som det är vanligare att ange vikt än antal av det innehåll man vill glufsa i sig. Samma sorts sötsak kan variera beroende på fabrikat, det är omöjligt att förutsäga t.ex. så varierar antalet chokladrutor i en chokladkaka hos Marabou, Lindt och Ritter sport.

Finns det några godisråttor eller godismonster som botaniserat väl i godissortimentet, vilka godisföretag förpackar sitt godis i räknebart antal eller anger antalet på förpackningen? Jag vill bara äta en sötsak per dag utan att ruinera mig, någon som känner sig manad att föreslå den ideala godispåsen åt mig?

Tacksam för svar.

Mvh. Seuils
Citera
2007-09-13, 02:04
Medlem
filofaxs avatar
Ska fundera på din fråga..

men tycker att rubrikfrågan är felställd. Borde vara "hur många chokladkakor gör dig glad?"
Citera
2007-09-13, 02:06
Moderator
evilhoneys avatar
Godis i lösvikt? Då kan du ju räkna själv.

För övrigt instämmer jag med filofax, det är inte antal rutor utan hela chokladkakor som gör mig glad =)
Citera
2007-09-13, 02:11
Medlem
StigAllans avatar
Chokladrutor bakar min mor och av det bakresultatet så är väl en fyra fem stycken optimalt.
Goda blir dom!
Citera
2007-09-13, 02:23
Medlem
Det blir kanske en omöjlig ekvation alltsammans. Mina önskemål är att godiset ska räcka en hel månad, ska förekomma styckvis och ska vara naturligt inte syntetiskt. Godiset behöver inte vara nyttigt, vilket godis är det egentligen, jag menar att känslan efter att man käkat godiset inte ska vara som man utsatts för gift, det ska kännas fräscht.

Vad åt man för godis innan alla konstiga tillsatser? Lösviktsgodis består väl av det värsta godiset vad gäller färgämnen, konserveringsmedel och andra kemikalier?
Citera
2007-09-13, 02:29
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seuils
Det blir kanske en omöjlig ekvation alltsammans. Mina önskemål är att godiset ska räcka en hel månad, ska förekomma styckvis och ska vara naturligt inte syntetiskt. Godiset behöver inte vara nyttigt, vilket godis är det egentligen, jag menar att känslan efter att man käkat godiset inte ska vara som man utsatts för gift, det ska kännas fräscht.

Vad åt man för godis innan alla konstiga tillsatser? Lösviktsgodis består väl av det värsta godiset vad gäller färgämnen, konserveringsmedel och andra kemikalier?
Hur ofta handlar du? Har du möjlighet att köpa dig en liten stycksak varje dag eller kasnke lägga upp ett förråd för en vecka?
Duger dumlekolor eller liknande som är styckförpackat?
Citera
2007-09-13, 03:01
Bannlyst
Reklamen är ett direkt hån mot människor som tröstäter eller möjligtvis har några andra problem. Godis ska alltså vara botemedlet mot depression och olycka.
Citera
2007-09-13, 03:17
Medlem
glyos avatar
2st blåa fazer 200gram
Citera
2007-09-13, 03:23
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Reklamen är ett direkt hån mot människor som tröstäter eller möjligtvis har några andra problem. Godis ska alltså vara botemedlet mot depression och olycka.
Här håller jag faktiskt med psykopaten.
Jävligt märkligt budskap med reklamen.
Citera
2007-09-13, 03:27
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive

Nja, det är ju inte direkt suicidala asylsökanden eller barn som precis mist sina föräldrar som figurerar i reklamen. Det är vanliga människor i trista vardagssituationer som livar upp sig med en ruta choklad. Eller ska vi kanske anmäla Marabou för vilseledande marknadsföring?
Citera
2007-09-13, 05:50
Medlem
Groutsides avatar
Nej men vad säger ni! Man blir glad av choklad, och i reklamen visar de bara något som de flesta redan gör eller vet om. Är det fel på något sätt, är det knappast företagets.

Själv är jag helt befriad från övermättnadskänslor så när jag väl blir intresserad av att äta socker, varannan månad eller så, då är det inget mindre än ett par hg som gör mig nöjd.
Citera
2007-09-13, 05:58
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Ska fundera på din fråga..

men tycker att rubrikfrågan är felställd. Borde vara "hur många chokladkakor gör dig glad?"
Ja, en ruta kan ju vara olika stor. Anthon Berg har 8 rutor på en hundra grams kaka, Lindt har typ 4 ggr fler rutor på en 125-grams kaka...

Man får räkna i jämna hekto.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in