Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-12, 20:39
  #157
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nator
Schorched earth brukar vi lira på jobbet ibland när vi har lite göra, jävlar vilka minnen man får
Grymt kul spel när det begav sig! Perfekt för att köra hot seat med polarna. Konceptet som Worms sedan finslipade.
Citera
2020-12-12, 20:44
  #158
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danielst84
Hittade den här tråden och hoppas ni kan hjälpa mig.
För ca 10-15 år sen så spelade jag ett spel som tog plats i en Vikingamiljö, har för mig det var på svenska med. Man skulle sköta någon by.

Någon som vet vad det hette?
Vet tyvärr inte vad spelet heter men vi hade det på en skoldator i klassrummet år 1994-1995. Minns att det var olika årstider och man skulle så, skörda, föda upp grisar, etc
Citera
2020-12-22, 05:16
  #159
Medlem
avcs avatar
Det här lär jag kanske ångra, men Cyberdogs och då kanske främst uppföljaren C-Dogs. Ett freewarespel i stil med Counter-Strike 2D, där man springer runt i labyrinter, samlar nycklar och föremål eller skyddar gubbar för att klara olika uppdrag. På vägen möter man obegränsat med fiender, och till sitt försvar har man alltifrån kniv till eldkastare och dynamitgubbar.

I den äldre varianten Cyberdogs, fick man slantar att investera i vapen och armor-nivå, och samla liv/tillskott/uppgraderingar ute på banorna. Det senare spelet gav tre fria vapenval, poäng för varje dödad fiende, och minuspoäng för varje skott som avfyrats.

Just det äldre Cyberdogs var länge roligare i min mening, speciellt då det krävde en dator tröttare än 200 MHz för att inte få divide by zero-felet (RTE200) på dåvarande superteknologi. Speltillfällena blev därmed få och extremt underhållande. Tyvärr har just det äldre spelet också visat sig lite för svårt, de "arga" ninjorna bokstavligen flyger på en, haha. Måste fila på det
Citera
2020-12-22, 05:38
  #160
Medlem
Monkeyspanks avatar
Full throttle och Simon The Sorcerer är två gamla spel jag minns med rosa nostalgiglasögon.
Troligen skulle väl båda suga blåvalollon i dagens läge, men på den gamla tiden var de kul.
Citera
2020-12-22, 05:48
  #161
Medlem
Bäst dos spel vet jag inte. Men det roligaste måste vara Dan Dolme iaf. Ett mycket underhållande spel .
Citera
2020-12-22, 05:51
  #162
Medlem
Har säkert nämnts men Civilisation 1 (!).
Citera
2020-12-22, 07:21
  #163
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Har säkert nämnts men Civilisation 1 (!).
Ja såklart. Minns att min första dator hade problem med Civ 1 och att det oftade kraschade efter typ 20 minuters spelande. Detta problem kunde jag till slut åtgärda genom att boota upp DOS direkt. Man var tvungen att trycka F2 snabbt innan Windows 3.1 bootades upp. På det sättet hade jag mer minne tillgängligt. Att spela utan ljud hjälpte också.
Citera
2020-12-22, 07:36
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Ja såklart. Minns att min första dator hade problem med Civ 1 och att det oftade kraschade efter typ 20 minuters spelande. Detta problem kunde jag till slut åtgärda genom att boota upp DOS direkt. Man var tvungen att trycka F2 snabbt innan Windows 3.1 bootades upp. På det sättet hade jag mer minne tillgängligt. Att spela utan ljud hjälpte också.

Minns att man fick krångla med autoexec.bat & config.sys för att frigöra max konventionellt minne (vill minnas att det krävde strax över 600 av 640kB), då på en 386:a skulle jag tro.

Spelade det spelet många, MÅNGA hundra timmar när jag var runt 12-13 sen fick man andra intressen...
__________________
Senast redigerad av deliciousdelux 2020-12-22 kl. 07:38.
Citera
2021-01-02, 12:40
  #165
Medlem
Gosifs avatar
På senare tid har det blivit mer och mer Jazz Jack Rabbit 2 the collection!
Citera
2021-01-17, 00:17
  #166
Medlem
tomatlarss avatar
the incredible machine (TIM) är en riktig nostalgitripp
S.C.OUT är en annan godig som spelades flitigt. Ett intresant litet pussel spel
Ville man ha mer action så var det Syndicate som gällde. (fortfarand sur över att EA var tungen att gräva up det för att pissa på liket)
Sen finns ju alltid Uninvited ett text baserat skräck spel som är fullständigt oförlåtande.
Citera
2021-03-09, 09:29
  #167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av entrecote
Två action/strategihybrider.
UFO: Enemy unknown: 100% återspelbarhet, jag spelade senast igenom det 2004.
UFO: Terror from the deep: Är väldigt likt enemy unknown, har bättre banor, några bättre vapen, men är långtråkigare.

Japp. Detta i ett nötskal. Det jag saknar i det spelet är nån form av coop läge. Det finns moddar så man kan lira mot varann, men det jag skulle vilja ha är ett coop där man styrde hälften av gubbarna var, vilket bara går om nån loggar in på samma dator via tex Teamviewer och sedan styr sina gubbar varannan gång. Men utöver det är spelet verkligen perfekt. De nyare versionerna som kom ut långt mycket senare har inte alls den där mystiska känslan anser jag och då försvinner halva nöjet. Sen att spelet är såpass svårt gör att spelet håller än idag 🙂
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback