Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-12, 00:55
  #1
Medlem
Nemesis1s avatar
Motivera gärna lite också, så att det inte blir en listtråd! Jag kan börja med mina egna favoriter i de olika genrerna:

RPG: Fallout, definitivt! Här orkar jag inte motivera mig, alla som spelat det känner ändå till alla orsaker till varför det är bäst

RTS: WarCraft II eftersom jag faktiskt missat C&C och Dune så har jag väl inte så mycket annat val... WC1 har jag iofs spelat, men det är ju inte på långa vägar så bra som sin uppföljare

4X: Kan inte bestämma mig om Master Of Magic eller Master Of Orion 2 är bäst, men 4X måste ju ändå vara den genre som är mest magisk och beroendeframkallande... Kanske också den djupaste genren, att ta hand om diplomati, handel, forskning, krig och expandering ger spelet många dimensioner!

Platform: Commander Keen 4 är DOS-erans bästa platformspel... Det känns verkligen som om man är på safari på en främmande planet!

Fighting: One Must Fall 2097 är inte bara DOS-erans bästa fightingspel, utan det bästa fightingspelet någonsin... Det som gör OMF2097 så bra är Tournament Mode, där man hela tiden får köpa uppgraderingar till sin robot och ta sig an svårare och svårare fiender... Det enda spelet som kombinerar hack n slash-rollspel med fighting??

Racing: Wacky Wheels är helt enkelt fruktansvärt roligt! Det känns nästan aldrig fel att spela några race...

Shoot 'Em Up: Raptor-klonen Ravage är i min mening mycket bättre än Raptor... Vapnen är helt enkelt så roliga och så kan man spela som 2-spelare... Och liksom Raptor har Ravage fantastisk musik...

FPS: Finns så många, Doom, ROTT, Duke3D, Quake och Shadow Warrior är alla fantastiska spel... Jag kan faktiskt inte bestämma mig för vilket som är bäst...

Adventure: Måste erkänna att jag missat typ alla Lucas Arts-spel och inte har jag spelat så många av Sierra-spelen heller... Men King's Quest 3, 6 & 7 och Torin's Passage gillar jag iaf... Fast KQ3 & 6 tycker jag är lite väl användarfientliga för att man skall kunna njuta till fullo av dem...

Puzzle: Boppin'! Ett av de få pysselspelen som verkligen har en bra story... Väldigt kul att spela i 2 player mode också... Och så var editorn ganska kul att peta med... Verkligen synd att ingen minns detta fina spel...

Flyg: Terminal Velocity är nog min favorit där... Det är lika actionladdat som Descent, men det känns friare att flyga utomhus...

Flipper: Epic Pinball! Härlig musik och väldigt många bord att välja mellan... Fast Extreme Pinball är bra på det sättet att man slipper ställa in antalet bollar till 3 för varje spel, det är en irriterande grej med Epic Pinball... Svårt att välja favoriten p.g.a. denna störande detalj...

Sport: Ingen aning, jag är inte särskilt sportig av mig...

Andra genrer: Spel som Scorched Earth och Worms United vet jag inte genretillhörigheten till, men det senare av dessa tycker jag iaf är bäst... Sen så är Auts ett väldigt roligt hemgjort spel... Det är lite i stil med Liero fast man flyger runt i små farkoster...

Säkert har jag missat något väldigt viktigt spel nu, men struntsamma, nu är det er tur att lista era favoriter!
Citera
2007-09-12, 04:10
  #2
Medlem
Germinators avatar
När man tänker på hur många spel man egentligen spelat så blir det faktiskt rätt många, har säkert lagt ner minst 10 timmar på 5-10 spel i varje genre liktsom. Tänk om man tyckt det vore lika roligt att lära sig ekvationer eller nya språk

RPG: Planescape Tournament. som fallout och balduers gate från samma företag fast tyvärr mycket färre folk som spelat det verkar det som. Sjukt mycket bagrundshistoria och sätt att gå till väga på. Tror jag spelat det säkert 3-4 ggr och hittar alltid minst 3-4 saker jag missat när jag spelar om det.

RTS: Warcraft 3, rätt många som har det antar jag. Gillar speciellt att man kan modda banorna så det blir helt nya spel man kan spela mota andra (Dota, tower defense). Spelar det rätt mycket fortfarande just på grund av det.

Fighting: Tekken 4, antagligen för att det var det jag satte mig mest in i. Fortfarande väldigt bra dock, gillar hur karaktärerna har 3-4 likadana moves som någon annan ibland eftersom de haft samma lärare osv.

FPS: System Shock 2, provade faktiskt att spela det för säkert bara 2-3 år sedan och blav imponerad över hur häftiga shoot em up spelen faktiskt var innan grafik-penismätningen blev den största delen av spelmarknaden. Härlig handling och massor med material man kan hitta att förkovra sig i, grym stämning tack vara alla hemska ljud som gubbarna ger ifrån sig när de är ute och letar en samt väldigt roligt system att bygga sin karaktär på.

Sport: Pass

Adventure: Monkey island-serien, måste jag välja blir det nog...3:an även om jag är sugen att välja 1 och 2 på grund av att det är så skön gammaldags grafik och musik i dem.

Horror: Call Of Chtulhu, jösses alltså.
Citera
2007-09-12, 04:12
  #3
Medlem
Nemesis1s avatar
Du missade att tråden gäller spel till DOS!
Citera
2007-09-12, 08:42
  #4
Medlem
Och du missade att lägga till det underbara spelet Toonstruck!

Ett av världens bästa adventurespel, men troligen inte hälften så omtalat som Monkey Island-serien.
Citera
2007-09-12, 09:38
  #5
Medlem
ap3s avatar
Monkey Island 1 & 2 har jag spenderat oändligt antal timmar med.. Samt Ultima 8(?). Mina 3 favoriter helt klart.

Sen har vi ju wolfenstein 3d och doom.
Citera
2007-09-12, 09:53
  #6
Medlem
Patriarch Ks avatar
Alltså, what the? Att kalla fallout & planescape torment för DOS-spel käns lite lustigt tycker jag.

Favoriterna för mig är såklart Monkey island-spelen som är till DOS samt alla de tidigare Ultima-spelen.
Lands of lore 1 är också ett kul dosspel som man kan spendera många glada timmar med.
De flesta lucas arts-spel är faktiskt riktiga dosklassiker.
Citera
2007-09-12, 10:02
  #7
Avstängd
Två action/strategihybrider.
UFO: Enemy unknown: 100% återspelbarhet, jag spelade senast igenom det 2004.
UFO: Terror from the deep: Är väldigt likt enemy unknown, har bättre banor, några bättre vapen, men är långtråkigare.
Citera
2007-09-12, 10:30
  #8
Medlem
robba_hs avatar
Adventure

finns ju så många sköna DOS äventyrsspel .. ska försöka komma ihåg några.
Laura Bow: The Dagger of Amon Ra (1992)
Gabriel Knight: Sins of the Fathers (1993)
Simon the Sorcerer (1993)
Simon the Sorcerer II: The Lion, the Wizard and the Wardrobe (1995)

får se om jag kommer på några fler sköna lir senare
Citera
2007-09-12, 10:38
  #9
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K
Alltså, what the? Att kalla fallout & planescape torment för DOS-spel käns lite lustigt tycker jag.
Planescape Torment körs inte i DOS så vitt jag vet, men Fallout 1 finns i både DOS- och Windows-version... Och DOS-versionen är ju givetvis ett DOS-spel!
Citera
2007-09-12, 10:45
  #10
Medlem
a4swes avatar
1.Civilization
2.UFO:EU
3.Fallout
4.Simon The sorcerer (ej II, betydligt sämre).
Annars var det ju främst en SNES-emulator som gällde på DOS-tiden, där fanns de bästa spelen.

En lista om någon tycker att han/hon glömmer något:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_MS-DOS_games
Citera
2007-09-12, 10:49
  #11
Medlem
atms avatar
Adventure: Days of the tentacle, ett riktigt grymt äventyr från Lucasart som släppte det ena guldspelet efter det andra. Mååånga timmar har jag spenderat med det här liret.

RTS: Ett svårt val, men Warcraft 2 vinner med näppe över Command & Conquer. Båda riktigt bra spel men WC2 har ett mycket roligare multiplayerupplägg. Nollmodemstiden! Lovely.

Sport: FIFA'94. Minns fortfarande hur snyggt jag tyckte det var och var helt otroligt imponerad över att spelarna hade riktiga namn! Har för mig att det var den här årgången av spelet jag menar. Fanns i Windows och DOS version.

Racing: Det finns många att välja på men det som givit mig mest spelglädne måste vara Slicks'n Slide. Enkelt spel och helt otroligt kul! Det behöver inte vara svårare än så!

FPS: Quake, helt klart. Det enda riktiga 3D FPS jag vet. E1M7 säger jag bara. . Detta spel nådde hysteri i klass med CS på sin tid.

Det var väl ungefär de här genres jag spelade på den tiden, kan så otroligt många fler bra spel som tillhör samma kategori.
Citera
2007-09-12, 11:00
  #12
Avstängd
Noctys avatar
finns många favoriter men ett spel jag lirat nyligen som är extremt bra heter Darklands. http://www.darklands.net/
så underbart bra RPG. och mycket saker i spelet har jag aldrig sett i något annat rpg före och efter darkland.
fan vilken nostalgikick jag fick nu
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback