Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-09-11, 22:59
  #1
Medlem
frosses avatar
1. Har sökt, funkar aldrig för mig.
2. Tänkte lägga den i juridik men ni som hänger här kan nog mer.

Till frågan: Är det lagligt att chiptrimma en bil? Måste den omregistreras då pga effektökningen? Vad säger lagen?
Citera
2007-09-11, 23:08
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
1. Har sökt, funkar aldrig för mig.
2. Tänkte lägga den i juridik men ni som hänger här kan nog mer.

Till frågan: Är det lagligt att chiptrimma en bil? Måste den omregistreras då pga effektökningen? Vad säger lagen?

på så sätt.
Citera
2007-09-11, 23:17
  #3
Medlem
I bilens registreringsbevis finns motorns effekt angiven. Om du ökar effekten ska bilen genomgå en registreringsbesiktning.

Vet inte hur mkt myndigheterna bryr sig om sånt här, men man kan ju gissa att det kan bli försäkringsproblem om du krockar och det kommer fram att bilen har mer effekt än den ska ha.
Citera
2007-09-11, 23:18
  #4
Medlem
rödblocks avatar
På helbilsgodkända bilar får du ju inte ändra något, alltså likaså inte chippa.
Sen hur dom ska upptäcka det är ju en annan femma.

På äldre så blir det körförbud på bes. Då motorns programvara är ändrat + att HK/NM inte stämmer överens med original.
Då skall du egentligen behöva regbsikta bilen så du får dom nya värdena även på papperet.
Men åter igen så skall det ju upptäckas.
Citera
2007-09-12, 12:18
  #5
Medlem
kajan666s avatar
Det är inte effektökningen som är det egentliga problemet, utan avgascertifieringen, alla modifikationer kommer att invalidera denna.

Det är därför det är omöjligt att trimma en modern bil och få det lagligt. Du kan ju rent teoretiskt göra detta godkännande själv om du är mångmiljonär, men är man det så är ju hela diskussionen ointressant.


(Det sättet som finns är att byta till en redan godkänd motor från annan bil och följa de regler som gäller då, alt byta så mycket grejer att man kan regga den som egenbyggt fordon)
Citera
2007-09-12, 18:15
  #6
Medlem
frosses avatar
Men jag har ett flertal polare som har har fått igenom sin bil på besiktning med trim, ser dom inte sånt?
Citera
2007-09-12, 18:22
  #7
Medlem
rödblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
Men jag har ett flertal polare som har har fått igenom sin bil på besiktning med trim, ser dom inte sånt?

Dom är inte ensamma, finns massvis med folk som klarar sig.
Sen är det inte allt som syns, visst har du en gigantiskt turbo som sticker upp
så kommer dom märka det. Chippning syns inte ju.
Citera
2007-09-12, 18:26
  #8
Medlem
rödblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajan666
(Det sättet som finns är att byta till en redan godkänd motor från annan bil och följa de regler som gäller då, alt byta så mycket grejer att man kan regga den som egenbyggt fordon)

Det är inte alls alla årsmodeller det går på.
Sen syftar du nog på ombyggt fordon, då krävs dock att ganska mycket byts ut.
Bromssystem, drivlina osv.
Citera
2007-09-12, 18:34
  #9
Medlem
frosses avatar
Om polisen märker det, är det körningsförbud som gäller eller? böter?
Citera
2007-09-12, 18:46
  #10
Medlem
Sizkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rödblock
Det är inte alls alla årsmodeller det går på.
Sen syftar du nog på ombyggt fordon, då krävs dock att ganska mycket byts ut.
Bromssystem, drivlina osv.

Jag kan ha fel MEN är det inte bara bilar utan katalysator (88-89?) som man får byta motor på?

Och då måste motorn vara komplett (Lambda, luftmängdsmätare och kat) och icke modiferad.

Edit: Men jag har aldrig hört om någon som inte klarar besiktningen med annat chip.
Citera
2007-09-12, 19:03
  #11
Medlem
rödblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sizky
Jag kan ha fel MEN är det inte bara bilar utan katalysator (88-89?) som man får byta motor på?

Och då måste motorn vara komplett (Lambda, luftmängdsmätare och kat) och icke modiferad.

Edit: Men jag har aldrig hört om någon som inte klarar besiktningen med annat chip.

Stämmer bra det angående årsmodellerna. Nu sen den nya lagändringen så
går det dock att regga vissa nyare bilar fram till 97 nånting som ombyggt fordon.

Att alla går igenom är ju just för att det knappt går att upptäcka ju!
Citera
2007-09-12, 19:17
  #12
Medlem
Det går att byta motor i nyare bilar än -88, så länge man byter till en nyare bättre motor än den som sitter i bilen original. Motorn man byter till måste vara i sitt ursprungliga originalskick med katalysator och allt. Man måste med intyg från bil/motortillverkaren kunna styrka vad det är för motor och att den är i sitt ursprungliga skick. Håller man sig sen till en motor som inte ökar bilens effekt med mer än 10% och vridmomentet med max 20% (om inte biltillverkaren säger mindre eller mer för då gäller de siffrorna) så kan man göra en vanlig regbesiktning, och behöver inte regga den som ombyggt fordon.



Dr Tinnitus
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback