Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-24, 03:53
  #1981
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
Så är det okej att ta med laptop med sig nu om man ska till USA?
Japp, asa med dig laptopen om du vill. Och som Anna säger så vill de skanna den vid sidan av din väska, så innan du kommer ända fram till security så kan du förbereda och ta ut laptopen ur väskan för att snabba på och underlätta.
Citera
2018-06-24, 17:17
  #1982
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braves
Japp, asa med dig laptopen om du vill. Och som Anna säger så vill de skanna den vid sidan av din väska, så innan du kommer ända fram till security så kan du förbereda och ta ut laptopen ur väskan för att snabba på och underlätta.

Citat:
Ursprungligen postat av Anna.75
Ja det hade vi när vi var där i Aug. Hade den i handbagaget & la den separat i säkerhetskollen. Se till att ha ström i den så du kan starta den ifall de vill. Vet inte hur vanligt det är men kan ju va bra ifall.

Okej skönt, tackar för svaret och tipsen
Citera
2018-07-09, 03:33
  #1983
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koettbullen
Som snusare undrar jag om det är okej att ta med mig två-tre dosor portionssnus i handbagaget? Måste jag "declare it" på CBP-formen som delas ut?

Jag hade 2-3 dosor i handbagaget och runt 7 i det incheckade (ett par färre dosor vid hemfärd). Varken den amerikanska eller danska tullen (flög CPH-JFK och vice versa) ryckte ens på ögonbrynen när det gick igenom X-rayn. Mig veterligen är snus fullt lagligt och säljs i utvalda butiker i USA. Ang vad du får ta med är gränsen rätt diffus enl amerikanska ambassaden, men max en stock ska inte innebära några problem.

Såg att du skrev detta inlägg för rätt längesen så antar att resan redan är gjord, men detta inlägg kan ju fungera vägledande för andra snusälskande resenärer.
Citera
2018-07-10, 20:47
  #1984
Medlem
Koettbullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damnyou
Jag hade 2-3 dosor i handbagaget och runt 7 i det incheckade (ett par färre dosor vid hemfärd). Varken den amerikanska eller danska tullen (flög CPH-JFK och vice versa) ryckte ens på ögonbrynen när det gick igenom X-rayn. Mig veterligen är snus fullt lagligt och säljs i utvalda butiker i USA. Ang vad du får ta med är gränsen rätt diffus enl amerikanska ambassaden, men max en stock ska inte innebära några problem.

Såg att du skrev detta inlägg för rätt längesen så antar att resan redan är gjord, men detta inlägg kan ju fungera vägledande för andra snusälskande resenärer.
Kan tillägga att jag tog med mig fem dosor i handbagaget och stötte inte på några problem i tullen över huvud taget. Behövde inte deklarera det till tullen eller något, bara att gå rakt in i USA med snuset.
Citera
2018-07-10, 21:27
  #1985
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koettbullen
Kan tillägga att jag tog med mig fem dosor i handbagaget och stötte inte på några problem i tullen över huvud taget. Behövde inte deklarera det till tullen eller något, bara att gå rakt in i USA med snuset.

Deklarera behöver man ju om man har något som kräver det, 200gr tobak får man ha tullfritt, vet inte vad det motsvarar i dosor är det ca. 40gr i en så är det ju okej och antagligen har de tollerans för lite mer.
Menar du att de tittade på dem och det var okej?
Deklarera gör man innan man kommer till gränskontrollen, väl i tullen är det för sent, de säger inte till en att man ska deklarera där.
Tittade de inte (de flesta blir ju inte kontrollerade), så är det klart att det gick bra oavsett om det var okej eller ej
Citera
2018-07-10, 21:31
  #1986
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damnyou
Jag hade 2-3 dosor i handbagaget och runt 7 i det incheckade (ett par färre dosor vid hemfärd). Varken den amerikanska eller danska tullen (flög CPH-JFK och vice versa) ryckte ens på ögonbrynen när det gick igenom X-rayn. Mig veterligen är snus fullt lagligt och säljs i utvalda butiker i USA. Ang vad du får ta med är gränsen rätt diffus enl amerikanska ambassaden, men max en stock ska inte innebära några problem.

Såg att du skrev detta inlägg för rätt längesen så antar att resan redan är gjord, men detta inlägg kan ju fungera vägledande för andra snusälskande resenärer.

X-rayn? Har aldrig hört någon som fått bagaget röntgat på Kastrup, att du fått det på två flygplatser låter otroligt märkligt.
Citera
2018-08-16, 11:58
  #1987
Medlem
Q1986s avatar
Åker till USA nästa månad och har ett par frågor.

1. Om man handlar på Outlet får man tillbaka tax när man lämnar landet?
2. Cash is king och det väll bara det som gäller när man betalar på resturang?
Citera
2018-08-16, 13:00
  #1988
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q1986
Åker till USA nästa månad och har ett par frågor.

1. Om man handlar på Outlet får man tillbaka tax när man lämnar landet?
2. Cash is king och det väll bara det som gäller när man betalar på resturang?

1. Nej.
2. Alla tar kort.
Citera
2018-08-16, 19:23
  #1989
Medlem
Swedehearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q1986
Åker till USA nästa månad och har ett par frågor.

1. Om man handlar på Outlet får man tillbaka tax när man lämnar landet?
2. Cash is king och det väll bara det som gäller när man betalar på resturang?

1. Nej.
2. Kort eller cash. Glöm för guds skull inte att dricksa, det är obligatoriskt. 20% för bra service, mer för utsökt, och 15% för dålig service.
Citera
2018-08-26, 09:04
  #1990
Medlem
Q1986s avatar
Borde man köpa på sig ett par hundra dollar på forex innan man drar eller funkar det lika bra att ta ut med ett bankkontor där?
Citera
2018-08-26, 19:22
  #1991
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q1986
Borde man köpa på sig ett par hundra dollar på forex innan man drar eller funkar det lika bra att ta ut med ett bankkontor där?

Har du ett extremt dåligt (dyrt) kort kanske det kan löna sig att växla (Forex tar minst 5%). Annars tar du ut i automat (ATM), de tar i regel avgifter så är du lite ekonomisk väljer du en billig eller t.o.m. gratis automat.
Citera
2018-08-26, 19:58
  #1992
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q1986
Borde man köpa på sig ett par hundra dollar på forex innan man drar eller funkar det lika bra att ta ut med ett bankkontor där?

En bra grej - tycker jag - är att växla till sig ett antal endollarssedlar att ha i drickssituationer innan man får in en rutin att ha småsedlar på sig.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f543709

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback