Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
Det namnet är väl alltid OK att fylla i även på biljetter och liknande? Flygbolag brukar ju säga "så som det står i ditt pass" eller liknande. Tänker generellt nu, har inte varit i USA på väldigt många år.
Ja det brukar det.
Får reservera mig lite, jag har fyllt i lite olika genom åren och allt har funkat.
Men när vi åkte till Polen senast så fyllde jag i med oe istället för ö som jag brukar göra numera för att just vara lite konsekvent med ESTA och liknande. Vet inte vad det var för fel på killen i incheckningen i Polen (WizzAir) men han började gnälla och körde världens lektion om att så gör man inte, det ska skrivas som i passet och när jag försökte argumentera med att det är som det står i den maskinläsbara delen så fick jag besked om att "där tittar vi inte, det ska stå som i passet, det får gå för denna gång men gör rätt i fortsättningen!"
Man vill ju dels vara konsekvent men även använda samma stavning som man t.ex. har i sina bonusprogram för att det ska funka med det, vissa sådana har man med ö i namnet, sen gick det inte hos vissa så där har man o och senare oe, riktigt meck med några bokstäver.....