• 1
  • 2
2007-09-11, 14:44
Medlem
otec_sates avatar
Hej!

Har nyss upptäckt Growl och tycker det är förträffligt!
( http://growl.info/ )

Det är alltså ett litet program som lägger sig uppe i systemlisten och kan presentera olika "notifications" om olika händelser från en uppsjö av olika program, rss-flöden, websiter etc.

Jag själv har just laddat ner det så jag har ännu inte hunnit installera in så mycket program-plugins, men ska sätta mig ned och undersöka ytterligare användbara plugins!

De jag använder just nu är:

-Firefox, Growl Notifications,
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/4634

-Facebook, Fmenu,
http://wiki.lensovet.byethost12.com/FMenu

Inte så mycket att hänga i julgranen än så länge.

Är det någon annan som gillar detta program och kan tipsa om olika plugins för olika prgram etc. du använder? Om inte annat rekomenderar jag att du laddar ner Growl och prövar det. Nu ska jag försöka få Growl att lira med Transmission.
Citera
2007-09-11, 14:51
Moderator
^Eazs avatar
Jag körde även iChat growl så man fick lite snygga notifications på de.

Sen även Gmail
Citera
2007-09-11, 16:12
Medlem
Unicums avatar
Kör också growl och jag håller med om att det är ett mycket kompetent program. Ett typiskt macprogram egentligen, snyggt och smidigt.

De funktioner som jag använder är,

Safari (nedladdningar, uppdatering av RSS)
Mail (nya mail)
Itunes, heter Growltunes tror jag (visar vilken låt med mera, kan vara lite distraherande i längden dock)
En batteri indikator
Adium och Skype

Det enda som kan vara en nackdel med det är att det kan bli ett distraktionsmoment om man sitter och jobbar och det dyker upp ett mail eller något intressant i en RSS feed.
Citera
2007-09-11, 18:10
Medlem
Virgils avatar
Jag håller helt med, ett väldigt trevligt litet program. Använder det till Adium och Transmission.

Är det någon som har testat hur det fungerar med Newsfire?
Citera
2007-09-11, 21:00
Medlem
blohs avatar
Jag har använt Growl till Adium ett tag, men först nu upptäckte jag alla andra möjligheter.

Fixade Growlitunes och gmailgrejen. Men för att kunna ta bort alla dmg filer osv från skrivbordet var jag tvungen att stänga gmailgrejen. Och nu får jag inte igång varken growlitunes eller gmailgrejen.
Hur gör djur för att få igång det ?
Citera
2007-09-11, 21:04
Medlem
Unicums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloh
Jag har använt Growl till Adium ett tag, men först nu upptäckte jag alla andra möjligheter.

Fixade Growlitunes och gmailgrejen. Men för att kunna ta bort alla dmg filer osv från skrivbordet var jag tvungen att stänga gmailgrejen. Och nu får jag inte igång varken growlitunes eller gmailgrejen.
Hur gör djur för att få igång det ?

Skulle tippa på att du har kört programmen direkt från skivavbilderna och när du nu har matat ut dem så fungerar det inte längre. Kopiera över programmen till valfri plats på datorn så borde det fungera.
Citera
2007-09-11, 22:13
Medlem
blohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unicum
Skulle tippa på att du har kört programmen direkt från skivavbilderna och när du nu har matat ut dem så fungerar det inte längre. Kopiera över programmen till valfri plats på datorn så borde det fungera.

Det var precis vad jag gjorde, därför tyckte jag att det var konstigt att det inte fungerade att mata ut skivavbilderna.
Men du hade rätt, jag körde fortfarande från skivavbilderna, fuckface på mig alltså.

Men, growlitunes följde med ner när jag uppdaterade growl, så det kördes inte från skivavbilden. Skitsamma egentligen.
Hur får jag igång det igen ?

Tack btw.
Citera
2007-09-11, 22:52
Medlem
Unicums avatar
Citat:
Men, growlitunes följde med ner när jag uppdaterade growl, så det kördes inte från skivavbilden. Skitsamma egentligen.
Hur får jag igång det igen ?

Tack btw.

Inga problem . Som jag har det nu så måste jag starta Growltunes när jag ska änvända det. Alltså klicka på programmet som ser ut såhär: http://growl.info/img/growlTunesIcon.png har lagt det i dockan bredvid itunes. Borde ju gå att få det att starta automatiskt, fast det vet jag inte om det går eller hur man gör isf. Jag använder det heller inte hela tiden då det kan vara lite störande ibland.
Citera
2007-09-12, 00:35
Medlem
blohs avatar
Citat:
Inga problem . Som jag har det nu så måste jag starta Growltunes när jag ska änvända det. Alltså klicka på programmet som ser ut såhär: http://growl.info/img/growlTunesIcon.png har lagt det i dockan bredvid itunes. Borde ju gå att få det att starta automatiskt, fast det vet jag inte om det går eller hur man gör isf. Jag använder det heller inte hela tiden då det kan vara lite störande ibland.

Det var lite störanda, då blir det till att fetglömma growlitunes om det ska vara så omständigt ; D
Citera
2007-09-12, 01:07
Medlem
Unicums avatar
Citat:
Det var lite störanda, då blir det till att fetglömma growlitunes om det ska vara så omständigt ; D

Jo, det är ju lite omständigt. Är det någon annan som har koll på om det går att få growltunes att starta automatiskt. Isf hur man går tillväga?
Citera
2007-09-12, 08:56
Medlem
Virgils avatar
Citat:
Jo, det är ju lite omständigt. Är det någon annan som har koll på om det går att få growltunes att starta automatiskt. Isf hur man går tillväga?

Fungerar det inte att lägga till det i startobjekt under konton i systeminställningar? Eller menar du samtidigt som du startar iTunes? I så fall borde det ju gå att göra i automator eller i ett applescript.
Citera
2007-09-12, 22:39
Medlem
Jag tycker också mycket om Growl. Håller med Unicum om att det är ett fint exempel på vilken hög kvalitet vissa Mac-program har.

Själv använder jag även ett tillägg som heter HardwareGrowler. Det ger notifieringar om anslutningar av externa hårddiskar, USB-minnen, Bluetooth, nätverk etc. Fungerar bäst som startobjekt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in