2011-10-10, 22:55
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Jag har gjort korv flera gånger och tycker det är väldigt kul att göra om man har gått om tid. Däremot så tycker jag att korvsmeten blir för grov, trots att jag maler två-tre gånger. Hur gör ni andra som gör korv? Maler ni ännu fler gånger, mixar ni smeten eller vill ni hellre ha smeten grov?

Jag har gjort korv både på tärnat (omalt) kött och kött först malt och sedan kört i matberedaren. Bägge metoderna ger bra resultat, men helt olika, så det beror helt på vilken typ av korv man vill ha.

Om du inte vill använda matberedare/mixer kan du testa med att köpa en finare hålskiva till din kvarn.
Citera
2011-10-11, 08:07
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Jag har gjort korv både på tärnat (omalt) kött och kött först malt och sedan kört i matberedaren. Bägge metoderna ger bra resultat, men helt olika, så det beror helt på vilken typ av korv man vill ha.

Om du inte vill använda matberedare/mixer kan du testa med att köpa en finare hålskiva till din kvarn.

Jag har också provat att göra på tärnat kött, dock inte bara utan blandat med malt kött.

Det får nog bli så att jag provar att köra smeten i matberedaren nästa gång jag ska göra grillkorv/chorizo. Har planer på att göra isterband någon gång och då tror jag att det passar med en lite grövre korvsmet.
Citera
2011-10-11, 18:47
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Har planer på att göra isterband någon gång och då tror jag att det passar med en lite grövre korvsmet.

Japp, men hur fixar du rökningen? (varm eller kallrök alltså, eller finns det olika skolor där åxå). Eller ska du torka den... Den ska ju bli aningen syrlig om man nu ska göra den som jag vill ha den.
Citera
2011-10-12, 12:31
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Japp, men hur fixar du rökningen? (varm eller kallrök alltså, eller finns det olika skolor där åxå). Eller ska du torka den... Den ska ju bli aningen syrlig om man nu ska göra den som jag vill ha den.

Jag har byggt en rök ute vid sommarstugan så det händer ganska ofta att jag röker fisk eller fläsk. Har även rökt korv vid två tillfällen och det blir bra resultat. Kan tillägga att det är en varmrök jag byggt.

Isterband tror jag ska hänga i rumstemperatur ett tag så att det syrar till sig. Har dock inte läst på ordentligt så det behöver inte stämma.
Citera
2011-10-24, 00:31
Medlem
Ah, ska äntligen fixa lite korv själv, bara lite frågor. Spelar det någon roll vad för sorts tarm det är? Har bara hört att nöttarm är kasst då den är för tjock.
Man kan äta tarmen.. korrekt?
Posta gärna tips på bra korvar till frukosten, inte sånna där hårda korvar, känns även som att dom heller inte borde vara rökta, då man vill ju steka dom? Kanske lägga i lite liquid smoke? Eller så har jag kanske fel.
Man kan väl köra utan mjöl? Kör nämligen på LCHF så det vore ju bra.
Vart får man tag på späck? Går det med vanligt bregott eller så annars?
Vad för sorts styckningsdetaljer är bra att göra smeten av? Spelar det någon större roll? Tänkte vissa köttbitar är ju sega om man inte tillagar dom rätt osv, men det kanske inte gör något när man gör färs av det?
Citera
2011-10-24, 01:03
Medlem
Sicilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shemale-rage
Ah, ska äntligen fixa lite korv själv, bara lite frågor. Spelar det någon roll vad för sorts tarm det är? Har bara hört att nöttarm är kasst då den är för tjock.
Posta gärna tips på bra korvar till frukosten, inte sånna där hårda korvar, känns även som att dom heller inte borde vara rökta, då man vill ju steka dom? Kanske lägga i lite liquid smoke? Eller så har jag kanske fel.
Vad för sorts styckningsdetaljer är bra att göra smeten av? Spelar det någon större roll? Tänkte vissa köttbitar är ju sega om man inte tillagar dom rätt osv, men det kanske inte gör något när man gör färs av det?

Jag använder tarm av nöt och tycker att det funkar bra. Lammtarmen är ju litet smalare, det beror helt på vilken tjocklek du vill ha på korvarna.

Jag förstår inte riktigt din fråga angående frukostkorvar..

Man kan köra utan mjöl.

Kolla i någon hall.

Bog/högrev/märgpipa brukar jag använda.
Citera
2011-10-24, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sicilia
Jag använder tarm av nöt och tycker att det funkar bra. Lammtarmen är ju litet smalare, det beror helt på vilken tjocklek du vill ha på korvarna.

Jag förstår inte riktigt din fråga angående frukostkorvar..

Man kan köra utan mjöl.

Kolla i någon hall.

Bog/högrev/märgpipa brukar jag använda.
Har ingen hall, finns typ ica å coop vart jag bor, nån liten konsum också.. så kött spelar ingen större roll, då högrev måste annars tillagas länge så det är ett ganska.. segt kött.. eller har jag helt fel?
Det jag menar med frukostkorv är att det känns ju fel med en hård/seg korv till frukost, å dom brukar väl oftast vara rökta och torkade.. eller kanske bara torkade? Och kryddade med lite andra kryddor om jag inte har helt fel, så vill helst ha tips på korvar man kan steka och ha till frukost/middag
Citera
2011-10-24, 09:08
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Har ingen hall, finns typ ica å coop vart jag bor, nån liten konsum också.. så kött spelar ingen större roll, då högrev måste annars tillagas länge så det är ett ganska.. segt kött.. eller har jag helt fel?
Det jag menar med frukostkorv är att det känns ju fel med en hård/seg korv till frukost, å dom brukar väl oftast vara rökta och torkade.. eller kanske bara torkade? Och kryddade med lite andra kryddor om jag inte har helt fel, så vill helst ha tips på korvar man kan steka och ha till frukost/middag

Tjenis!

Oftast är torkade korvar ganska hårda, för dom har hängt länge.
Det går utmärkt att både röka och torka samma korv, men dom blir riktigt hårda.
Flera av dem mjuknar lite när man steker dem.

Jag skal leta upp några recept jag har på både kryddiga och "lagom" mjuka, men får vänta till frun kommer hem för hon har pärmen någon stans.

( kul att en gammal tråd börjar leva igen )

Rullkragen
Citera
2011-10-24, 09:12
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

Man kan äta tarmen
Kolla med ICA om de kan fixa rakfjälster - det kan funka
Man kan köra utan mjöl/bröd.
Du behöver inte oroa dig för segt kött - det fixar kvarnen
Sidfläsk funkar som ersättning för späck - du får ta lite mer för att få samma fetthalt. Rimmat sidfläsk är också ok och lättare att få tag på, men då får du minska mängden salt i korven.
Bregott funkar inte!
Börja med att göra korv på enbart griskött, du kan ta vilka bitar som helst - det är enklast, billigast och smaken av kryddorna kommer fram bättre.
Det finns gott om recept på salsus.se.
Citera
2011-10-24, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Man kan äta tarmen
Kolla med ICA om de kan fixa rakfjälster - det kan funka
Man kan köra utan mjöl/bröd.
Du behöver inte oroa dig för segt kött - det fixar kvarnen
Sidfläsk funkar som ersättning för späck - du får ta lite mer för att få samma fetthalt. Rimmat sidfläsk är också ok och lättare att få tag på, men då får du minska mängden salt i korven.
Bregott funkar inte!
Börja med att göra korv på enbart griskött, du kan ta vilka bitar som helst - det är enklast, billigast och smaken av kryddorna kommer fram bättre.
Det finns gott om recept på salsus.se.
Tacktack Så ingen speciell del som ämnar sig speciellt bra till att göra korv? Tänkte fara till det lokala slakteriet, kan dom ha späck och tarmar där eller brukar dom göra sig av med det? Ica är ganska långt ifrån, men får väl ta mig dit annars
edit :Och om någon kan länka nån korv som lämpar sig till frukost vore det bra, letade på den där sidan men vet inte riktigt så mycket själv, men känns som att korvar med vitlök och andra starka kryddor inte passar så bra till frukost. Även en korv utan så mycket kolhydrater i form av mjöl, bröd osv, men det kan man väl alltid ta bort

edit: en sak till, för att inte få så stora korvar, så fyller man dom inte för mycket, sen snurrar man runt dem.. eller? Men sen då? Skär man bara av den? Känns ju som att vilken sida av knuten man än skär av på kommer det ju "läka" från ena korven.. eller?
Senast redigerad av shemale-rage 2011-10-24 kl. 15:14.
Citera
2011-10-24, 15:49
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Tacktack Så ingen speciell del som ämnar sig speciellt bra till att göra korv? Tänkte fara till det lokala slakteriet, kan dom ha späck och tarmar där eller brukar dom göra sig av med det? Ica är ganska långt ifrån, men får väl ta mig dit annars
edit :Och om någon kan länka nån korv som lämpar sig till frukost vore det bra, letade på den där sidan men vet inte riktigt så mycket själv, men känns som att korvar med vitlök och andra starka kryddor inte passar så bra till frukost. Även en korv utan så mycket kolhydrater i form av mjöl, bröd osv, men det kan man väl alltid ta bort

edit: en sak till, för att inte få så stora korvar, så fyller man dom inte för mycket, sen snurrar man runt dem.. eller? Men sen då? Skär man bara av den? Känns ju som att vilken sida av knuten man än skär av på kommer det ju "läka" från ena korven.. eller?

Passa dig så att du inte får ett otömt, otvättat tarmpaket från slaktaren. Då kommer du aldrig att vilja äta korv mer
Krydda med något som du själv tycker känns passande - det finns inga regler. Mjöl/bröd binder fettet vilket är på gott och ont - vad man föredrar är personlig preferens.

Packa inte för hårt, snurra, men bind gärna av korvarna med hushållssnöre - då håller de ihop bättre och du kan dela dem innan du lagar till dem. Om du sjuder (absolut inte kokar) korvarna efter att du har stoppat dem håller de hop bättre och får längre hållbarhet. Vill du steka/grilla korvarna råa, måste du göra det rätt snabbt eller frysa dem först.
Citera
2012-02-07, 00:41
Medlem
God korv!

Good morgning kära korvälskare!

Här ska vi samla information, bilder, recept, etc om de allra godaste korvarna.
Jag har tänkt ut en liten och enkel mall:

1. Bild på rackaren!
2. Korvens namn.
3. Ursprung & var man kan äta den, köpa den.
4. Korvens smak och karaktär och allting annat man vill få ur sig.

Nu kör vi!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in