Tjenis !

Det var en kul tråd om att göra korv!
Ja, det gillar jag verkligen att göra korv!
Grunden till utrustning är:
Köttkvarn, hälst en riktig på minst en hk i styrka med olika motstål, så det går att välja grovlek på hur den malier
En korvstoppare som man lägger i kött uppe ifrån och pressar ut det i hölstren.
En rök, kan byggas lätt själva.
Och lite stora baljor att blanda smeten i!
Smeten gör man av kött från nöt, gris, get, fågel, ja det mästra går att använda.
Skall man ha bra korvar så använd till största del bra kött och inte bara en massa avskrap och slakt rester.
Det är viktigt att man har gott om späck i, ja fett från gris, så dom inte blir torra.
Skiva köttet till grytbitar och lika så späcket, kör det i kvarnen på största mot stålet ( ca 8mm i diameter ) en gång och sedan ytter liggare en gång med mellan stålen ( ca 4 mm i dia meter ), vill man ha typ Svensk korv så kör det ytterligare en gång med mot stål som är mycke fina ( ca 2 mm i diameter )
Det går utmärkt att blanda kött från olika djur sorter, vanligast är nog i Sverige nöt och gris, här jag bor använder vi mycke get, fågel typ kyckling och anka och även häst.
Ja nu är mallningen färdig och saknar inblandning av kryddor.
Recepten är många och för min del gillar jag typ salchicha, typ starkare korvar från Latino.
Papricka malen eller pulver
Vitlök pressad eller pulver
Chili eller piri piri
Salt eller soja pulcer, något som ger den salta smaken
Peppar hälst grovmalen
Oliver gröna urkärnade och hela
Och andra kryddor efter hur stark eller vad korven skall vara till.
För färgens skull går det bra att använda colorant, ser ut som saffran och ger en gulaktig färg, saffran duger gott.
Samma är det med paprika pulver ger en rödare färg, så korvarna inte blir så gråa.
Blanda smeten i en stor balja och sedan stoppa det i pressen.
Röret på utsläppet och hölsterna bestämmer tjockleken, oftast tarmar från får eller gris.
Slå en knuta på korven med hölstret eller bomulls snöre efter val fri längd.
En FB-korv bör vara med det grövsta röret typ 40 mm i diameter och minst en halv meter lång!
Låt dom sedan hänga några dagar och sedan in i en rök som eldas med el eller kol där sedan enris eller hickory används som det som ger röken av dom uppvärmda järnen, det är viktigt att ha en plåt i botten så fettet rinner av och inte ner i glöden så det tar fyr.
Tiden på rökningen varierar från några timmat till en hel dag beroende på hur hårt den skall vara rökad.
Jag gillar lite hårdare rökt så närmare 8 tim i inte för hög temperatur.
Sedan kan man gärna torka korvarna genom att hänga dom i en bodega eller liknande miljö typ kalare källare,
i flera veckor och längre dom hänger ju godare blir korven.
Jag har korvar som hängt i flera är som är hårda och starka, perfekt till öl eller whisky!