• 8
  • 9
2012-11-20, 18:26
Medlem
felstavadds avatar
Har gjort korv några gånger men har inte hittat nåt smidigt sätt att försegla/knyta ihop korvarna så man kan dela upp dem styckvis.
Tankar och ideer om bästa sätt knö ihop dem?
Citera
2012-11-20, 18:41
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Har gjort korv några gånger men har inte hittat nåt smidigt sätt att försegla/knyta ihop korvarna så man kan dela upp dem styckvis.
Tankar och ideer om bästa sätt knö ihop dem?

Tjenis!

Om jag fattat rätt, så menar du delningen mellan två korvar.

När du du matar ut smeten i hölstret och fått den längd du önskar, kläm till med "tummen" snurra några varv korven och kläm till på andra sidan, sedan mata vidare.
Ja oftast gör man det utan att stanna kvarnen, man ser när det är rätt längd, klämmer och snurrar snabbt medan den matar vidare.
När den "stelnat" eller är färdig rökt kan man skära den i knuten.

Rullkragen
Citera
2012-11-20, 18:48
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis!

Om jag fattat rätt, så menar du delningen mellan två korvar.

När du du matar ut smeten i hölstret och fått den längd du önskar, kläm till med "tummen" snurra några varv korven och kläm till på andra sidan, sedan mata vidare.
Ja oftast gör man det utan att stanna kvarnen, man ser när det är rätt längd, klämmer och snurrar snabbt medan den matar vidare.
När den "stelnat" eller är färdig rökt kan man skära den i knuten.

Rullkragen

Precis vad jag menade, med ditt sätt, går inte korven upp när man delat korvlängden i enskilda korvar och steker dem styckvis, menar du att det inte begövs nån knut eller snöre?
Citera
2012-11-20, 19:00
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Precis vad jag menade, med ditt sätt, går inte korven upp när man delat korvlängden i enskilda korvar och steker dem styckvis, menar du att det inte begövs nån knut eller snöre?

Tjenis!

När hölstret liksom torkat blir det segt och skör du mitt i "knuten" eller klipper så blir det inga problem.
Ja jag förutsätter att du an vänder "tarmar" som är blötlagda och inte något plast hölster.
Enda gången mot all förmodan är om du gör en väldigt lös typ jul-korv det skulle kanske behövas något snöre.
Men enligt mig så är i sådana fall smeten rent för lös. Det är typ som köttbullar när dom "kallnat" så är dom mer fasta. Gäller bara att inte ha för brott om för att dela dem.

Rullkragen
Citera
2012-11-20, 19:25
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis!

När hölstret liksom torkat blir det segt och skör du mitt i "knuten" eller klipper så blir det inga problem.
Ja jag förutsätter att du an vänder "tarmar" som är blötlagda och inte något plast hölster.
Enda gången mot all förmodan är om du gör en väldigt lös typ jul-korv det skulle kanske behövas något snöre.
Men enligt mig så är i sådana fall smeten rent för lös. Det är typ som köttbullar när dom "kallnat" så är dom mer fasta. Gäller bara att inte ha för brott om för att dela dem.

Rullkragen

Gött, tackar för tipset, ska testa detta nästa gång. Ska köra vildsvin/fläsk med engelska kryddor detta år.
Fan, korv är gott helt enkelt.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in