• 1
  • 2
2007-09-11, 03:30
Medlem
Glericuss avatar
Är de nån som har en bra sida med recept på kinamat?
Som t.ex biff med ostronsås och ris.
Sen har jag alltid fundera på var man kan köpa biffen som dom tillaga, givetvis en grosist, men jag kan inte handla där =P

När man försöker söka eftr de hittar man bara resauranger, wook & nå grytor.
Är helt enkelt ute efter hur man gör maten som på en restaurang.
Citera
2007-09-11, 08:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glericus
1. Är de nån som har en bra sida med recept på kinamat?

2. Sen har jag alltid fundera på var man kan köpa biffen som dom tillaga, givetvis en grosist, men jag kan inte handla där =P
1. http://www.google.com/search?sourcei...hinese+recipes

2. Det är inget speciellt med deras biff förutom att kvalitéen är noga utvald. Det kan du också göra när du handlar i din lokala affär. Mörheten är avhängig på köttkvalitéen, tillagningsmetoden och timingen.

~Paul~
Citera
2007-09-11, 12:50
Medlem
Friedensengels avatar
Många som äter biffrätter på kinakrogar tror att det är något särskilt kött de använder, det är ju ofta väldigt mört. Hemligheten är denna (jag har en sambo som tidvis jobbat på asiatisk restaurang): man kokar helt enkelt köttet en liten stund först, så blir det väldigt mört och behöver inte så lång stund i stekpannan. För att få tunna strimlor så fryser man ofta köttet och strimlar det halvtinat. Sedan är det ofta några droppar sesamolja med i de flesta kötträtter.
Citera
2007-09-11, 21:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friedensengel
1. man kokar helt enkelt köttet en liten stund först, så blir det väldigt mört

2. För att få tunna strimlor så fryser man ofta köttet och strimlar det halvtinat.

3. Sedan är det ofta några droppar sesamolja med i de flesta kötträtter.
1. Nej, nej! Kokar du köttet en stund för att sedan strimla det och placera om i stekpannan så drar fibrerna ihop sig och du får precis det motsatta resultatet, nämligen ett segt kött. Lita på mig, din sambo måste ha missupfattat det hela!

2. Ja, så kan en amatör göra. Tyvärr så försämras kvalitéen en del eftersom köttet släpper onödigt mycket vatten i samband med tining. Resultatet blir återigen ett segare kött än nödvändigt.

3. Nej inte i de flesta. Det är vissa specifika rätter man använder denna olja på. Dock inte så våldsamt många.

~Paul~
Citera
2007-09-11, 22:34
Medlem
Vill du ha svenska sidor, så håll till godo:

http://hem.passagen.se/wegabo/asien/kina.html

http://www.bluedragon.nu/default.asp...htype=advanced
Citera
2007-09-11, 22:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Vill du ha svenska sidor, så håll till godo:

http://hem.passagen.se/wegabo/asien/kina.html

http://www.bluedragon.nu/default.asp...htype=advanced
Jag får inte länk nummer 2 att fungera

~Paul~
Citera
2007-09-11, 22:46
Medlem
dePauls avatar
OK, kom fram till slut. Tyvärr verkar sidan vara reklam för Blue Dragon. Det är således ingen "riktig" matlagning eftersom de flesta recepten går ut på att man skall dränka maten med Blue Dragons färdiga såser.

Konsten är ju att laga den här såsen själv.

~Paul~
Citera
2007-09-11, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, kom fram till slut. Tyvärr verkar sidan vara reklam för Blue Dragon. Det är således ingen "riktig" matlagning eftersom de flesta recepten går ut på att man skall dränka maten med Blue Dragons färdiga såser.

Konsten är ju att laga den här såsen själv.

~Paul~
Visst är det Blue Dragon reklam, fast "det går kanske lika bra med selleri"
Citera
2007-09-12, 00:05
Medlem
Airbuzzs avatar
Fick tipset att marinera biffskivorna i olja, lite salt, lite citron och en liten nypa bikarbonat över natten för att få det chinese style. Sedan koka i olja, låta rinna av och woka.

Och sen fick jag recept på biff med bambuskott, av dePaul om jag inte minns fel. Blir jävligt schysst!
Citera
2007-09-12, 01:55
Medlem
Glericuss avatar
Tack så mycket för svaren. men vad ska jag göra, för först när jag läste så lät de skitbra de Friedensengel skrev, men de blev sågat rätt rejält.
Vad är de bästa sättet att tillaga biff med [alla möjliga saker, lök, bambuskott m.m]

Sen är min tjej nyfiken på hur man tillaga pekingsoppa, jag ska ta ett span på alla sidor jag fått, men tänkte att de fanns nån som var grym på det här ^^
Citera
2007-09-12, 02:05
Medlem
StigAllans avatar
Brukar vara nöjd med recepten jag testat från denna sida.
http://chinesefood.about.com/
Citera
2007-09-12, 07:44
Medlem
Friedensengels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Nej, nej! Kokar du köttet en stund för att sedan strimla det och placera om i stekpannan så drar fibrerna ihop sig och du får precis det motsatta resultatet, nämligen ett segt kött. Lita på mig, din sambo måste ha missupfattat det hela!

2. Ja, så kan en amatör göra. Tyvärr så försämras kvalitéen en del eftersom köttet släpper onödigt mycket vatten i samband med tining. Resultatet blir återigen ett segare kött än nödvändigt.

3. Nej inte i de flesta. Det är vissa specifika rätter man använder denna olja på. Dock inte så våldsamt många.

~Paul~

Du, det är naturligtvis i omnämnd ordning, självklart blir det segare om man fräser det igen... Och nej, missuppfattningarna ligger snarare hos mig, inte hos henne.

Dock är det så man gör i många fall, köttet kokas i allmänhet i vatten eller vatten med olja, och läggs därefter i rätten som snabbt får värmas, erfarenhet från både thai- och kinarestaurang. Visst är det en genväg, men många gör så. Och det är förvånandsvärt många ställen som kör fryst kött när det strimlas, antar att de kompenserar detta genom kokning av köttet. Dessutom, hur många asiatiska restauranger använder färskt kött till alla rätter? Det mesta har varit fryst innan tillagning.

Sesamolja används faktiskt oftare än man tror, i de fall jag stuckit in huvudet i köken är det gärna i en kombo med en droppe sesam och ett par msk jordnötsolja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in