Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Nej, nej! Kokar du köttet en stund för att sedan strimla det och placera om i stekpannan så drar fibrerna ihop sig och du får precis det motsatta resultatet, nämligen ett segt kött. Lita på mig, din sambo måste ha missupfattat det hela!
2. Ja, så kan en amatör göra. Tyvärr så försämras kvalitéen en del eftersom köttet släpper onödigt mycket vatten i samband med tining. Resultatet blir återigen ett segare kött än nödvändigt.
3. Nej inte i de flesta. Det är vissa specifika rätter man använder denna olja på. Dock inte så våldsamt många.
~Paul~
Du, det är naturligtvis i omnämnd ordning, självklart blir det segare om man fräser det igen...

Och nej, missuppfattningarna ligger snarare hos mig, inte hos henne.
Dock är det så man gör i många fall, köttet kokas i allmänhet i vatten eller vatten med olja, och läggs därefter i rätten som snabbt får värmas, erfarenhet från både thai- och kinarestaurang. Visst är det en genväg, men många gör så. Och det är förvånandsvärt många ställen som kör fryst kött när det strimlas, antar att de kompenserar detta genom kokning av köttet. Dessutom, hur många asiatiska restauranger använder färskt kött till alla rätter? Det mesta har varit fryst innan tillagning.
Sesamolja används faktiskt oftare än man tror, i de fall jag stuckit in huvudet i köken är det gärna i en kombo med en droppe sesam och ett par msk jordnötsolja.