• 7
  • 8
2007-10-30, 20:59
Medlem
Ordfrande Maos rdbrserade flsk

Jag tnkte bjuda p tv recept frn den kinesiska regionen Hunan. Bjuda och bjuda, frresten, de har publicerats i tidningen Gourmet, och de r "skapade" (hon har i sin tur tagit dem ur traditionen) av Fuchsia Dunlop, som ni kanske knner till genom hennes bok om maten frn regionen Sichuan.

Bda r tillagade och verifierade av undertecknad, s de funkar. Fr den som undrar r det inte otilltet att kopiera och sprida publicerade recept (en jvla tur det) utan endast texten i vilken recepten ingick.

500g magert sidflsk
2 msk jordntsolja
2 msk socker
1 msk kinesiskt risvin eller torr sherry
20g frsk ingefra, med skalet kvar
1 stjrnanis
1 liten kanelstng
Sojass, salt, socker
Ngra salladslkar

Serveras med ris och valfria tillbehr. Rcker till 4 personer om man fyller ut lite, men jag skulle inte servera som en ensam huvudrtt. Se mer nedan.

- Koka upp vatten i en kastrull. Nr vattnet kokar slnger man ner kttstycket och sjuder det i ca 4 minuter, det skall endast vara lttkokt. Lt kttet svalna och skr i lagom bitar, ca 3x3 cm.

- Hetta upp olja och socker i en bra kastrull tills sockret smlt och karamelliserats till ntbrunt. Rr hela tiden. Slng i flsket, rr runt, tillstt risvinet under omrrning.

- Tillstt vatten s att det precis tcker. Lgg ner ingefra (jag delade den i tre och bultade till lite med knivhandtaget), stjrnanis och kanel. Sjud under lock, ca 45 minuter. Kttet skall vara riktigt mrt. Ta av locket de sista 10-15 minuterna s att ssen kokar ihop en aning.

- Smaka av ssen med socker, soja, salt. Skr salladslkarna i pinnvnliga bitar och lgg i precis innan servering. Man vill ha dem med lite tuggmotstnd.

Jag har varit en hel del i Kina, och rtten smakar ganska "autentiskt". Det r en enkel rtt (ven att laga till), som i Kina skulle serveras som en rtt bland mnga andra, som brukligt r. Jag r ganska frtjust i det sttet att ta numera. Det r mycket socialt, men fan ta den som cklar sig med matpinnarna...

Det andra receptet kommer lite senare ikvll.
Citera
2007-10-30, 21:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musiknonstop
Jag tnkte bjuda p tv recept frn den kinesiska regionen Hunan.
Ja, det hr r en klassiker. Har ocks lagat den, plus ngra varianter. Nyfiken p nsta recept .

~Paul~
Citera
2007-10-30, 21:54
Medlem
Dong'an-kyckling

Hr kommer det andra receptet. ven detta r genomlagat av mig, och det fr en omissknnlig kinesisk touch av ingefran.

2.5 liter vatten
1 kyckling, ca 1.25 kg
50g ingefra
2 salladslkar
3 torkade chilifrukter (thaichili)
1 chilifrukt, frsk
4 msk jordntsolja
2 tsk risvin
2 msk risvinsvinger
1/2 tsk sichuanpeppar, krossad
socker, salt
3/4 tsk potatismjl utrrt i lite kallt vatten (eller maizena, men lite mer d)
1 tsk sesamolja

- Brja med kycklingen. Koka upp vattnet. Lgg ner kycklingen och koka upp igen. Skumma av. Krossa hlften av ingefran och en av salladslkarna. Lgg ner i grytan, sjud (koka inte!) i lite drygt 10 minuter. Kycklingen skall vara halvr! Ta upp kycklingen och lt den svalna lite.

- Skr bort kttet frn benen med en riktigt vass kniv. Skr bitar i plockstorlek lngs med fibrerna. Lgg ner skinn, brosk, ben, skrov i grytan igen och sjud ca 30 min. Sila buljongen.

Det behver vl inte ppekas att man skall vara noga med hygienen? Separat kniv och skrbrda, och diska direkt eftert.

- Halvera chilin, ta bort frn och krnhus. Strimla till lnga, fina nlar. Skala och strimla resten av ingefran i samma typ av nlar. Tag salladslken och gr samma sak.

Se till att allt r uppmtt och klart fr nu kommer det att g undan.

- Hetta upp en wok eller djup panna ordentligt. Slng i oljan. Vnd i frsk chili, ingefra, torkad chili och sichuanpeppar, stek tills det brjar dofta ordentligt.

- Vnd ner kycklingkttet, risvinet, vingern och 1 dl av buljongen. Koka upp igen, minska vrmen och sjud ngra minuter. s kycklingen hela tiden.

- Vnd ner redningen och rr om tills den tjocknar och fr den dr riktiga kinesiska slemmigheten... Rr ner salladslken och sesamoljan, dra av vrmen, smaka av med salt och socker.

Vill man och har tid kan man koka ner buljongen mer frst s att den blir mer koncentrerad. En nypa socker rundar av syran, men ta inte bort den. Syrlighet, peppar och ingefra ger en juste asiatisk smak t den hr rtten.

Den hr rtten r lite mer krnglig att laga till, men absolut verkomlig.
Citera
2007-10-30, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musiknonstop
J Fr den som undrar r det inte otilltet att kopiera och sprida publicerade recept (en jvla tur det) utan endast texten i vilken recepten ingick.

Det hr r flashback - Vi bryr oss inte om ifall det r tilltet eller ej...
Citera
2007-10-30, 22:25
Medlem
roels avatar
[quote=Alvin K]Kpte idag kryddblandningen Fem kryddor. Nr jag kom hem kikade jag p innehllsfrteckningen och mrkte till min milda frvning att det var icke mindre n 7 ingredienser. Nja, det lr vara hnt, men jag blev desto mer frvnad nr den ena ingrediensen var cyanid.

Hehe,lite offtopic,kpte mineralvatten i Tyskland,en ingridiens var
Strontium...
Citera
2007-10-31, 10:51
Medlem
Jag skall bara ppeka en sak till och det r att nr man gr sin Dong'an-kyckling s fr man ju en hel del kycklingbuljong ver. Den gr att anvnda till det mesta, ven om man har lite ingefra i den s dominerar den inte.

Man kan sjuda lite grnsaker i den om man vill ha en mer klassisk buljongsmak, som lk, rotselleri, selleri, morot, purjolk etc.

Annars r buljongen frisk och god direkt ur grytan, och jag gjorde en enkel men god soppa p resterna.
Citera
2012-03-30, 17:32
Medlem
erikbes avatar
Vad bestr "ssen" av som den friterade bananen badar i? r det lnnsirap eller sockerlag eller vad r det?
Citera
2012-03-30, 18:31
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Vad bestr "ssen" av som den friterade bananen badar i? r det lnnsirap eller sockerlag eller vad r det?
Sirap/lnnsirap brukar det vara. Iaf r det s p kina/thairestaurangerna hr omkring.
Senast redigerad av Golachab 2012-03-30 kl. 18:34.
Citera
2012-03-30, 19:35
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Kan hnda att marinaden jag pratade om r en svensk bastard ja, att den du beskriver r mer genuint kinesisk. Men gr man med olja, bikarbonat etc. blir det s dr mjukt och lite "slemmigt" som man fr det p mnga kinakrogar.
Gller att inte ta fr mycket bikarbonat bara, blir bi(karbonat)smak av det.

Jag kan inte frklara det kemiskt, men lrde mig tricket fr bara ngra veckor sedan.

500 g ktt, (jag skivar det p samma stt som man skivar en lax. Om man tittar p hur fibrerna ser ut s verkar mnga krogar anvnda flankstek och skiva som jag.)
1/2 tsk salt
1/2 msk japansk soya
1 kryddmtt vitpeppar
....................................Rr om

2 potatismjl Rr om igen
.................................

1 tsk vatten
1-2 tsk matolja

rr om och lt st i 10 min (jag hade det medan jag hackade grnsakerna.

Det blev helt gudomligt s det smlte i munnen, precis som p en bra restaurang

Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
r ingen expert p Kinesiskmatlagning men en kinaman p brittisk tv friterar alltid kttet en kort stund innan han wokar det.

Jag har lst det i ngon kokbok att de frfriterar kttet
Om man tittar p "spicy hot" s har de ett berg av frdiglagat ktt, bde biff och kyckling

Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Hur r det med glutamat frresten, kan man f tag p det ute i handeln? Vet att det frekommer i buljonger och Aromat och s, men ren glutamat.

Nu hr man ju mest om hur hlsofarligt det r med glutamat, s det kanske inte r ngon rusning efter det. Kan kanske finnas i sm asiater?

Finns p min china trading. En livsmedelkemist talade om fr mig att det finns 5 grundsmaker. Stt Salt Surt Beskt och Buljong. God mat r en perfekt avvgning av dessa grundsmaker

Natriumglutamat r buljonsmak helt enkelt, det r en smakfrstrkare som salt de andra ovan, man saltar inte fr att de ska smaka salt utan fr att lyfta fram smaker, likas med glutamat.
Det r mycket glutamat i frdiga rtter, det tror jag r fr att folk ska tro att de ter ktt och inte pressad kttbimassa

Livsmedelkemisten sa det var okey, det var viktigt att variera kosten.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag vet och hon pstod att det blev mrare genom att gra s.
Kyckling r ntt som verkligen kan bli torrt och svr tuggat.

Tricks med kyckling, skr det lngs med fibrerna och ocks p samma laxvis dvs p skrodden

Sedan blir det av ngon anledning vldigt bra att woka kyckling med blandning av olja vatten.

hetta upp oljan i en wok s det blir riktigt het, hll i en halv deciliter vatten och s kycklingen medan det stnker, ja du brnner dig men det blir gott.

Wok fresten. ska man woka bra behver man gas. eller en jrnwok, teflonwokar sldes men d undrar jag hur man tnkte

Sjlv anvnder jag en jrngryta och har modifierat arbetsgngen. Jag frsteker ktt fr sig
lk fr sig, och ven morot om jag har i det.

kan frklara resten om ngon vill
Citera
2012-04-06, 23:00
Medlem
dxdps avatar
Tips p ngot kinesiskt recept p lax som grna r kryddstarkt? Behver inte ndvndigtvis vara helt autentiskt, men ngot liknande i alla fall.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in