2007-09-13, 12:46
Medlem
Freakyweiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rargh
En extra bonus är också att man har kvar musiken och allt annat även om datorn t ex brinner litegrann (vilket min gjorde för ca två veckor sen så i väntan på en ny har jag vinylafton varje kväll, oh yeah)

Sen så är det förstås möjligt att lägenheten brinner litegrann, snackade med en snubbe förra veckan som letade febrilt efter något obskyrt demo som han förlorat i en brand. Men visst, det är större risk att hårddiskar kraschar! Råkade själv ha min bärbara hårddisk i golvet för ett tag sen.. jag blir så ledsen..
Citera
2007-09-13, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom_103
Jag försöker köpa så mycket CD som möjligt men jag är en fattig student så blir tajt med pengar. Köper mer LP än CD också pga att man får bättre känsla av det. Bara jag som känner detta?
I teorin så låter ju faktiskt vinyler bättre då det är ett analogt format till skillnad mot t ex cd som har sina begränsingar, mer om detta på www.google.com för den intresserade.
Citera
2007-09-13, 21:54
Medlem
Crenshaw Punchs avatar
nyfiken, ingen som alls tänker på att stödja artisten/skivbolaget när de köper skiva?
Citera
2007-09-13, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crenshaw Punch
nyfiken, ingen som alls tänker på att stödja artisten/skivbolaget när de köper skiva?
Jo, men det har väl nämnts också?
Citera
2007-09-14, 02:04
Medlem
von skithåls avatar
Citat:
Kom vi inte fram till att artisten/skivbolagen tjänar pengarna på live framträdanden? Det säger i alla fall outlaw&folkhem...
Citera
2007-09-14, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von skithål
Kom vi inte fram till att artisten/skivbolagen tjänar pengarna på live framträdanden? Det säger i alla fall outlaw&folkhem...
Utan försäljning blir det ont om turnéer i sin tur, och alla band spelar inte live...
Citera
2007-09-14, 15:51
Medlem
Krafses avatar
Hade jag haft råd så hade jag köpt skivor, endast för att stöda banden jag lyssnar på. Men nu har jag inte det, så jag tankar som en galning!
Citera
2007-09-14, 16:36
Medlem
Citat:

jo, jag
tycker illegal nedladdning är rätt dålig stil.arabfasoner att hålla på och stjäla på det sättet.
Citera
2007-09-14, 16:53
Bannlyst
Jag försöker ladda ner i FLAC eller annat okomprimerat format, mina cd-skivor har jag på hårddisken på en dator kopplad till en stereo.

Med mitt soundblaster x-fi ljudkort kopplat till en förstärkare så får jag ett ultimat ljud.

Mp3 låter även de bättre genom en dator med bra utrustning, tilltäckligt bra för en fest.

Jag är ingen ärlig person då det gäller dessa saker, jag är en audiofil, men priserna på CD-skivor gör att jag skiter i att köpa dem.

För övrigt så gillar jag ingen modern musik, så musikerna från mina favoritband har redan fått betalt för sin musik när den kom ut under 70, 80-talen.

Modern musik suger, så jag önskar att de dör fattiga tills de börjar producera bra musik igen, tills dess köper jag inget
Citera
2007-09-14, 16:59
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von skithål

och tjänar konsumeneten på det ? det är dyrare att gå på konsert, och ännu mer dyrt blir det om man inte bor i staden där de spelar, men jaja alla band är ju skit...inte värda att se live eller köpa på skiva
Citera
2007-09-14, 17:30
Bannlyst
Ett annat aspekt är att underhållare har funnits i alla tider, de tjänade inte miljarder innan Elvis Presley.

Varför ska de tjäna så förbannat jävla mycket pengar på att utföra sin hobby som yrke?

Att dra in pengar på konserter kan försörja duktiga underhållare, att tjäna miljarder på att sälja plattor är historia.

Jag tror att indie-kultureren från 90-talen var rätt väg, oberoende skivbolag slängde ut garageband till allmänheten, vilken skapade en bättre kvalitet på musiken.

När de stora musikbolagen köpte upp alla små eller halvstora konkurrenter så dog musik-själen samtidigt ut.

Dagens musik på CD styrs av ett par få bolag vilka bestämmer vilken musik vi ska gilla, radion och MTV hänger på.

Folk över 30 är trötta på detta då vi har en annan musikkultur i bakfickan, vilken vi har berövats på.

Hittar man en låt som man gillar efter år 2000 så laddar man ner den, då det oftast inte finns fler än ett enda nummer värt att lyssna på på CD:n.

Kreativiten hos spelsugna band dör ut då de vet att de aldrig kommer att få Sony knackande på dörren,

det nya multikapitalistiska styret av musiken tar död på all kreativitet hos nya band.

Men om ett band kan gratis lägga ut sin musik på nätet, så kommer de kanske att lyckas och folk strömmar till deras spelningar.

De blir knappast miljardärer, men de kan leva på sin konst,

varför ska en idiot som tex Britney Spears vara miljardär?

Om hon lyckats slå sig fram på klubbar med sin musik så hade hon förtjänat att arbeta som musiker.

Kan du inte överleva på att göra spelningar så borde du nog tänka om valet av karriär

Vad tycker ni om mina åsikter?

.
Citera
2007-09-14, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Hade jag haft råd så hade jag köpt skivor, endast för att stöda banden jag lyssnar på. Men nu har jag inte det, så jag tankar som en galning!
Men du har råd med t ex en dator?

Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Ett annat aspekt är att underhållare har funnits i alla tider, de tjänade inte miljarder innan Elvis Presley.

Varför ska de tjäna så förbannat jävla mycket pengar på att utföra sin hobby som yrke?

Att dra in pengar på konserter kan försörja duktiga underhållare, att tjäna miljarder på att sälja plattor är historia.

Jag tror att indie-kultureren från 90-talen var rätt väg, oberoende skivbolag slängde ut garageband till allmänheten, vilken skapade en bättre kvalitet på musiken.

När de stora musikbolagen köpte upp alla små eller halvstora konkurrenter så dog musik-själen samtidigt ut.

Dagens musik på CD styrs av ett par få bolag vilka bestämmer vilken musik vi ska gilla, radion och MTV hänger på.

Folk över 30 är trötta på detta då vi har en annan musikkultur i bakfickan, vilken vi har berövats på.

Hittar man en låt som man gillar efter år 2000 så laddar man ner den, då det oftast inte finns fler än ett enda nummer värt att lyssna på på CD:n.

Kreativiten hos spelsugna band dör ut då de vet att de aldrig kommer att få Sony knackande på dörren,

det nya multikapitalistiska styret av musiken tar död på all kreativitet hos nya band.

Men om ett band kan gratis lägga ut sin musik på nätet, så kommer de kanske att lyckas och folk strömmar till deras spelningar.

De blir knappast miljardärer, men de kan leva på sin konst,

varför ska en idiot som tex Britney Spears vara miljardär?

Om hon lyckats slå sig fram på klubbar med sin musik så hade hon förtjänat att arbeta som musiker.

Kan du inte överleva på att göra spelningar så borde du nog tänka om valet av karriär

Vad tycker ni om mina åsikter?

.
Jag tycker du verkar halvblind. Det du skriver om är musikindustrin, vilken såklart suger appung som vi alla vet, men den är ointressant för vad jag törs kalla en majoritet av musikälskare. Det är jävligt ont om band/artister som blir rika över huvud taget, och om man bland dem sållar ut de som fortfarande gör nåt vettigt så har vi bara Iron Maiden kvar (eller nästintill).

De små bolagen som släpper de bra skivorna kämpar för sin överlevnad, för att kunna ge ut mer bra musik av bra band till en inte-så-bra publik som effektivt biter den hand som föder dem, kort sagt. Men såklart, allt detta beror på vad man lyssnar på för musik. Jag ids inte skriva en hel uppsats, men sanna mina ord då jag säger att ett fåtal band tjänar nåt alls på sin musik i de flesta genrer, och inom extrem metal som är min personliga favorit är det bara en handfull band i den absoluta toppen som slipper knega på domus om dagarna. Lägg utöver det till förlorad arbetsinkomst och svårighet att få jobb pga ständigt turnerande och eventuellt promotionarbete så har de det inte alltid så lätt.

Lyssnar man på fabriksproducerat skräp så visst, tanka för glatta livet för de pengarna hade gått till har inte gjort ett skit för att förtjäna dem ändå, men om man lyssnar på bra musik som kommer från hjärtat på artisten/-erna, konst så hala fram plånboken eller kalla dig inte musikälskare, fan, intresserad eller just nånting utom backstabbing TJYV.

(Inte riktat mot dig, PRiVATE utan mer allmänt gnäll med ditt inlägg som grund bara)

Ett litet tillägg: Jag vill inte leva på musiken, men jag missunnar inte de som gör det så länge det görs på rätt sätt, vilket är svårt och därmed sällsynt. Är löningen baserad på försäljning är det lätt hänt att man ger publiken vad den vill ha istället för att spela från hjärtat, vilket leder till att vi blir överösta med samma skräp igen och igen. No fuckin compromise, och för att kunna stå för det behöver man en inkomst som ser till att man inte tappar hus, bil och matkonto bara för att man gör en fenomenal skiva som är för svår, annorlunda eller våldsam för den stora massan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in