Citat:
Ursprungligen postat av Freakyweige
Jag köper inte bara CDs och vinyler i mängder, jag köper också sunkiga demokassetter som trycktes i 88 ex av någon jävel i Ukraina på 90-talet. Jag köper nästan aldrig något från större bolag, men det är mest för att de aldrig har musik som jag gillar.
Samma här, ligger väl på ca 8-900 cd/lp/ep/kassett/blandade mysko format/musik-dvd totalt. Mest cd då den mesta musiken finns lätt tillgänglig på sån, och cdon har länge haft skitmycket skitbra hårdrock billigt (80talsthrash framför allt). Såklart har man gjort några onödiga köp men övergripande har jag en svinbra samling. Nöjd blir man aldrig, det finns så mycket bra musik. Synd bara att man inte har tid och resurser för allt!
En extra bonus är också att man har kvar musiken och allt annat även om datorn t ex brinner litegrann (vilket min gjorde för ca två veckor sen så i väntan på en ny har jag vinylafton varje kväll, oh yeah)
Citat:
Ursprungligen postat av Monco
Köper CD och Vinyl, tycker det känns "äckligt" att inte finansiellt stödja en artist eller ett skivbolag som jag uppskattar.
Visst, sedan är samlar-aspekten också viktig. Är det inte fruktansvärt tråkigt att enbart ha en digital samling ?
Håller med, musik ska inte göras för pengar men det är fanimig inte gratis att spela in/repa/köpa och underhålla utrustning/hyra replokal/släppa skivor etc ändå. Folk som slavar för att få fram saker som jag uppskattar ska ha nånting tillbaka, i de absolut flesta fall går det raka vägen in i nästa platta/en annan av samma bolag ändå om man inte lyssnar på listpop.
Jag kan sätta en femtilapp på att de stora bolagen förlorar på mp3-kulturen som finns idag medan de mindre går fan så mycket bättre (eller åtminstone så finns det fler). Det är lättare att hitta nya saker man gillar än förut och folk som inte är av britney spears-slag köper hyfsat ofta också, vilket leder till mer av samma sort. En positiv kedjereaktion. Baksidan är att man överöses med mycket mer skit också, men den behöver man ju inte lyssna på som tur är.