2011-12-27, 20:51
Medlem
mogs avatar
Det är för min del mer sällsynt att jag köper CD-skivor idag, köper hellre albumen på vinyl eller kassett. Men visst händer det emellanåt att jag köper till samlingen.

Senast köpta skiva är Fukpig - "3" på CD...eller ja, förbeställd.

Köper jag skivor köper jag de helst på konserten då jag vet att pengarna går till bandet / artisten och inte tar omvägar via mellanhänder.

Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Spotify är för töntar utan musikkännedom
Där anser jag att herrn har fel.

Jag tycker själv att Spotify är utmärkt komplement till CD/vinyl/kassett. Det är ofta jag finner mig på väg till jobbet/ute och går och vill höra ett album / en låt men jag har inte rippat skivan / kassetten till datorn än (dvs. till min iPod / iPhone) och då har Spotify oftast kunna hjälpa till.

Dessutom är Spotify ett utmärkt verktyg på fest, man behöver inte leta igenom folks oftast värdelösa musiksamlingar efter en skiva med Black Sabbath, Pantera, Kylesa, Kyuss eller annat gott som man vet att de ändå inte har, utan man loggar in på Spotify och vips så finns det oftast det man söker där.

Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
jag uppskattar youtube för att man kan få se videos man för 10 år sedan bara kunnat drömma om att få se.
Här håller jag absolut med herrn!

Håller på att läsa Scar Tissue just nu och blev sugen på att se Red Hot Chili Peppers tidiga live videos och tack vare YouTube så är det idag extremt lätt jämnfört med innan.

Citera
2011-12-28, 04:25
Medlem
slipperyBalloons avatar
Jag lyssnar mycket på Spotify, men köper skivor av artister jag verkligen gillar och vill ge support. Det handlar ofta om lite mindre kända artister, har ofta köpt skivor jag kan utantill bara för att det känns bra att äga skivan. Sen köper jag skivor som inte finns på spotify som Beatles, RHCP osv. Spotify är absolut ett bra komplement i musikvärlden som någon ovan påpekade.

Dock är det inte alls många i min omgivning som köper skivor längre, det är nästan så att folk tycker att man är konstig som köper, haha. Är i tjugoårsåldern.
Citera
2011-12-28, 20:59
Medlem
m.f.l.s avatar
Jag köper helst skivor på vinyl. ibland händer det att man skaffar någon CD men det är inte så ofta det är inte så lätt för min Karik III CD spelare att hänga med min LP12a när det gäller musikkvalitén. Så jag har både ganska bra vinylspelare och ganska bra CD-spelare men CD'n hänger inte med.

En gammal arbetskamrats band släppte för en tid sedan en CD men de skulle även släppa plattan på vinyl sa han, vilket jag inte sett något av ännu så utav den anledningen har jag inte köpt det albumet. Hittar jag skivan på Flac så kanske jag tankar ner den men köpa den på CD kommer jag troligen aldrig att göra då det utlovades en vinyl.
Citera
2011-12-29, 00:15
Medlem
Typemynames avatar
Köper inga CD-skivor eftersom allt jag behöver finns på Spotify alt. online på YouTube eller dyl.

Senaste skivan jag köpte måste ha varit Hits for kids 7.
Citera
2013-01-17, 14:31
Medlem
zBr9s avatar
http://www.metalinjection.net/its-just-business/machine-heads-robb-flynn-vows-to-never-buy-a-physical-cd-again

Citat:
"We don’t need 19 songs and 72 minutes of music on a CD. And where would you even get most CD’s nowadays? Between my iPhone, iTunes, and Spotify, I just download or stream it, it’s too easy. I can say without a shred of doubt that I will never buy another physical CD again. Ever."

Machine Heads sångare verkar ha fattat galoppen. Tror egentligen inte artisterna själva har så mycket att säga till om kring distributionsvägar för sin musik, utan måste anpassa sig efter skivbolagen oftast.
Citera
2013-01-17, 15:12
Medlem
Racerbyces avatar
Jag köper nog fler CD-skivor nu än tidigare, eller åtminstone inte färre. Gillar att ha en fysisk produkt med omslag och låttexter, och äger ingen vinylspelare. Problemet är väl bara att man oftast får beställa dem, då det blir svårare och svårare att köpa CD-skivor lokalt, det är mest samlingsalbumen på varuhusen/matbutikerna som finns att köpa lokalt numera och inte rena studioalbum som förr om åren.
Citera
2013-01-17, 15:31
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Jag köper nog fler CD-skivor nu än tidigare, eller åtminstone inte färre. Gillar att ha en fysisk produkt med omslag och låttexter, och äger ingen vinylspelare.

Visst känns det mer "fett" att faktiskt ha artistens verk, speciellt om man är skivsamlare sen gammalt. I Aftonbladet stod nyligen att CD-skivan var på väg att dö ut helt. Nej det tror jag inte. Fortfarande livnär sig ju skivbutikerna (CDON, Ginza m.fl.) på att det finns en hel del "musiknördar" i vårt avlånga land som vill ha CD/LP. Annars skulle de knappast gå runt.

Citat:
Problemet är väl bara att man oftast får beställa dem, då det blir svårare och svårare att köpa CD-skivor lokalt, det är mest samlingsalbumen på varuhusen/matbutikerna som finns att köpa lokalt numera och inte rena studioalbum som förr om åren.

Ja det är förbannat synd. Än så länge kan man gå in på Åhlens för att få tag i både det ena och det andra, nytt och gammalt, CD som DVD. Men de "traditionella" skivbutikerna är väl så gott som utdöda.
Citera
2013-01-17, 16:33
Moderator
zanteras avatar
Tycker inte det finns samma känsla i att ha musik digitalt mot att äga en Vinyl eller CD.
Citera
2013-01-17, 17:24
Medlem
CD-skivor intresserar inte mig. Jag köper dock skivor digitalt, oftast från Beatport då jag är lyssnar mest på housemusik. Förstår dock er som gillar att samla, det gör jag också men det är inte riktigt samma sak. Har sorterat upp allt i mappar efter namn från a till ö, så att till exempel alla artister som börjar på a ligger i en mapp, sen väl i den mappen kan man klicka på tex Axwell så finns alla låtar jag köpt som han är inblandad i där. Det är inte samma som att samla på fysiska ex men det skulle aldrig gå på det sättet jag konsumerar musiken!
Citera
2013-01-17, 17:31
Medlem
pellepropells avatar
Jag köper en hel del cd-skivor och vinyler.
Det är kul att både lyssna och samla på
Citera
2013-01-20, 03:16
Medlem
Jag laddar ner mycket flac-filer (vägrar ladda ner Mp3, för dåligt ljud!) från piratebay och isohunt, men sen så har jag 2 favorit band, som jag stöder fullt.

Första bandet är Queen, som jag lyssnade mycket på förut när jag var mindre, har alla deras vanliga studio CD-skivor, och några greatest och några special skivor med dom Och även deras bästa plattor på LP-skivor! som t.ex A Day At The Races, A Night At The Opera och Jazz..och några till.

Sen andra bandet som jag vill ha allt med är bandet Rush, jag har hittills köpt allt från deras debut album fram till Moving Pictures, sen också Grace Under Pressure, Hold Your Fire, och Counterparts och sen så föreställde jag förstås deras senaste platta Clockwork Angels! Men mitt mål är att ha alla deras plattor!

Sen har jag även några LP-skivor med Rush, så som Clockwork Angels, Presto, Signals, Hold Your Fire, Power Windows, Moving Pictures, Moving Pictures: Live 2011, Caress of Steel.
Planerar även där att skaffa alla Rush LP-skivor! Men det är svårt att hitta nuförtiden.

Innan jag köpte alla deras skivor, så laddade jag ner dom, så jag har redan all Rush musik på datorn, men jag tar bort dom nedladdade filer efter jag köpt skivorna.

Sen så köpte jag hela The Beatles-lådan när den släpptes, den kostade ganska mycket, men det var det värt!

Och jag har även köpt alla Bad Company (med Paul Rodgers) CD-skivor, men dom köpte jag dock innan jag lärde mig hur man laddar ner.

Sen så händer det att jag köper vissa enstaka CD skivor från andra artister / band, när jag hittar dom i skiv-butikerna, som t.ex Marillion, men jag letar dock inte efter dom!

Airees.
Senast redigerad av Airees 2013-01-20 kl. 03:28.
Citera
2013-01-20, 12:52
Medlem
Kingen_kings avatar
Jag köpte min sista skiva för ca 5 år sen. Numera lyssnar jag bara på streamad musik och har på det sättet upptäckt mer musik än jag kunnat drömma om.
Jag började köpa vinyl i slutet av 70-talet, gick över till cd i slutet av 80-talet. Packade ner allt i en låda för ca 5 år sen och har inte saknat det en sekund när det finns enklare alternativ. Streaming är guds gåva till musikälskaren.

Jag är själv musiker och för dom flesta musiker så är det en befrielse att slippa dyra cd-tryck och distrubition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in