Citat:
Sent svar men här har du en förklaring till varför vinyler kan uppfattas ha ett "varmare" ljud, eller som du uttrycker det, "djupare" även om jag tror känslan du beskriver sitter psykologiskt hos dig. Njae det är det inte. Det har alltid varit så, men nyhetsbehaget tog över! slippa vända skivor, slippa rengöra skivor, slippa hack i skivan m.m.
Men alla var överens med att det var bättre ljud i en vinyl, åtminstone då. Svårt förklara i skrift, men det är en annan djup i ljudet.
Vet att danskar har länge varit intresserad i vinyler länge, ett par år längre än i Sverige. Tyvärr har jag inte min vinylspelare kvar men har en jäkla massa vinyler kvar. Vilket är tur, för jag varit nyfiken på att dubba de över i digital form. Men har inte haft lusten till det, blir väl till man är pensionär
Men alla var överens med att det var bättre ljud i en vinyl, åtminstone då. Svårt förklara i skrift, men det är en annan djup i ljudet.
Vet att danskar har länge varit intresserad i vinyler länge, ett par år längre än i Sverige. Tyvärr har jag inte min vinylspelare kvar men har en jäkla massa vinyler kvar. Vilket är tur, för jag varit nyfiken på att dubba de över i digital form. Men har inte haft lusten till det, blir väl till man är pensionär

https://www.vox.com/2014/4/19/5626058/vinyls-great-but-its-not-better-than-cds
Det är inne idag att älska vinyler och hylla den gamla goda tidens "överlägsna kvalité" men det finns inget på nätet vad jag hittat som stärker den bilden med annat än anekdoter och "känslor".
Du föredrar förmodligen som många andra ett mjukare ljud vilket innebär mer bas och tämjd diskant men det blir inte ett mer väldefinierat ljud eller "korrekt" ljud. Som jag förstår det så blir en optimalt pressad vinylskiva inte bättre rent objektivt (i att replikera originalljud) än en optimalt gjord CD skiva, dock så finns det fortfarande generella skillnader i ljudbild men där så vinner oftare CD skivan om man är ute efter korrekt ljud (så rent som möjligt i relation till original). Men många människor kan föredra ett varmare ljud och därför möjligtvis föredra vinyl.
Dock har som artikeln nämner blindtest gjorts där digital föredrogs så det kan mycket väl sitta mycket psykologiskt när man förväntar sig att det man ska lyssna på kommer att låta bättre. Även om inga större studier gjorts så ska inte dra för säkra slutsatser men placeboeffekten kan som vi vet vara otroligt stark.
Med andra ord, är man ute efter rent ljud utan större distorsioner så verkar det nog som att CD skivan är att rekommendera. Även om det är tveksamt om de flesta behöver något annat än Spotify på grund av att de ändå inte har tillräckligt bra utrustning för att höra nån skillnad. Och om de har tillräckligt bra utrustning så kanske inte den skillnaden som finns är stor nog för medelsvensson för att byta metod när Spotify är smidigare.
-------
En till länk:
https://phys.org/news/2016-07-music-vinyl-cds.html
Intressant diskussion nere i kommentarsektionen också. Alla håller inte med varandra, men så ser det ut oavsett samtalsämne hehe.
Senast redigerad av Idealisten. 2018-12-26 kl. 23:42. Anledning: Lägger till en länk
Senast redigerad av Idealisten. 2018-12-26 kl. 23:42. Anledning: Lägger till en länk
Även om man hade en värsting kassettdäck.