2018-12-26, 23:14
Medlem
Idealisten.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Njae det är det inte. Det har alltid varit så, men nyhetsbehaget tog över! slippa vända skivor, slippa rengöra skivor, slippa hack i skivan m.m.

Men alla var överens med att det var bättre ljud i en vinyl, åtminstone då. Svårt förklara i skrift, men det är en annan djup i ljudet.

Vet att danskar har länge varit intresserad i vinyler länge, ett par år längre än i Sverige. Tyvärr har jag inte min vinylspelare kvar men har en jäkla massa vinyler kvar. Vilket är tur, för jag varit nyfiken på att dubba de över i digital form. Men har inte haft lusten till det, blir väl till man är pensionär
Sent svar men här har du en förklaring till varför vinyler kan uppfattas ha ett "varmare" ljud, eller som du uttrycker det, "djupare" även om jag tror känslan du beskriver sitter psykologiskt hos dig.
https://www.vox.com/2014/4/19/5626058/vinyls-great-but-its-not-better-than-cds
Det är inne idag att älska vinyler och hylla den gamla goda tidens "överlägsna kvalité" men det finns inget på nätet vad jag hittat som stärker den bilden med annat än anekdoter och "känslor".
Du föredrar förmodligen som många andra ett mjukare ljud vilket innebär mer bas och tämjd diskant men det blir inte ett mer väldefinierat ljud eller "korrekt" ljud. Som jag förstår det så blir en optimalt pressad vinylskiva inte bättre rent objektivt (i att replikera originalljud) än en optimalt gjord CD skiva, dock så finns det fortfarande generella skillnader i ljudbild men där så vinner oftare CD skivan om man är ute efter korrekt ljud (så rent som möjligt i relation till original). Men många människor kan föredra ett varmare ljud och därför möjligtvis föredra vinyl.

Dock har som artikeln nämner blindtest gjorts där digital föredrogs så det kan mycket väl sitta mycket psykologiskt när man förväntar sig att det man ska lyssna på kommer att låta bättre. Även om inga större studier gjorts så ska inte dra för säkra slutsatser men placeboeffekten kan som vi vet vara otroligt stark.

Med andra ord, är man ute efter rent ljud utan större distorsioner så verkar det nog som att CD skivan är att rekommendera. Även om det är tveksamt om de flesta behöver något annat än Spotify på grund av att de ändå inte har tillräckligt bra utrustning för att höra nån skillnad. Och om de har tillräckligt bra utrustning så kanske inte den skillnaden som finns är stor nog för medelsvensson för att byta metod när Spotify är smidigare.

-------

En till länk:
https://phys.org/news/2016-07-music-vinyl-cds.html
Intressant diskussion nere i kommentarsektionen också. Alla håller inte med varandra, men så ser det ut oavsett samtalsämne hehe.
Senast redigerad av Idealisten. 2018-12-26 kl. 23:42. Anledning: Lägger till en länk
Citera
2018-12-26, 23:41
Medlem
Har en CD-samling på 350+ skivor. Gillar att det är ett fysiskt format som man hålla i sina händer och sätta in i CD-spelaren. Dessutom är det ett okomprimerat format. Lyssnar enbart sporadiskt på Spotify eller nedladdad musik.
Senast redigerad av fantomsmurfen 2018-12-26 kl. 23:43.
Citera
2018-12-27, 00:24
Medlem
brianmolkos avatar
Sen kan man bry sig mer om en annan sak än ljudet med
+ Man är rädd om sina högtalare osv
Citera
2018-12-27, 05:47
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealisten.
Sent svar men här har du en förklaring till varför vinyler kan uppfattas ha ett "varmare" ljud, eller som du uttrycker det, "djupare" även om jag tror känslan du beskriver sitter psykologiskt hos dig.
https://www.vox.com/2014/4/19/5626058/vinyls-great-but-its-not-better-than-cds
Det är inne idag att älska vinyler och hylla den gamla goda tidens "överlägsna kvalité" men det finns inget på nätet vad jag hittat som stärker den bilden med annat än anekdoter och "känslor".
Du föredrar förmodligen som många andra ett mjukare ljud vilket innebär mer bas och tämjd diskant men det blir inte ett mer väldefinierat ljud eller "korrekt" ljud. Som jag förstår det så blir en optimalt pressad vinylskiva inte bättre rent objektivt (i att replikera originalljud) än en optimalt gjord CD skiva, dock så finns det fortfarande generella skillnader i ljudbild men där så vinner oftare CD skivan om man är ute efter korrekt ljud (så rent som möjligt i relation till original). Men många människor kan föredra ett varmare ljud och därför möjligtvis föredra vinyl.

Dock har som artikeln nämner blindtest gjorts där digital föredrogs så det kan mycket väl sitta mycket psykologiskt när man förväntar sig att det man ska lyssna på kommer att låta bättre. Även om inga större studier gjorts så ska inte dra för säkra slutsatser men placeboeffekten kan som vi vet vara otroligt stark.

Med andra ord, är man ute efter rent ljud utan större distorsioner så verkar det nog som att CD skivan är att rekommendera. Även om det är tveksamt om de flesta behöver något annat än Spotify på grund av att de ändå inte har tillräckligt bra utrustning för att höra nån skillnad. Och om de har tillräckligt bra utrustning så kanske inte den skillnaden som finns är stor nog för medelsvensson för att byta metod när Spotify är smidigare.

-------

En till länk:
https://phys.org/news/2016-07-music-vinyl-cds.html
Intressant diskussion nere i kommentarsektionen också. Alla håller inte med varandra, men så ser det ut oavsett samtalsämne hehe.

Tack för länken, intressant läsning. Nej då det är inte psykologiskt. Visst kan det vara så som länken förklarade.

Men vi tog samma skiva vinyl + cd spelade upp jämförde ( på 80 talet) kom fram till vinylen var bättre. Sedan kan man ha en massa vetenskapliga inlägg förklaringar att det ej stämmer. Men det går inte från att man tyckte vinylen var bättre. Men CD tog över för man slapp vända skiva, höra rasp, hack m.m. Vi var inte ensamma tycka så...

Men som sagt det är vad folk har för upplevelse totalt Det är samma sak om tog spelade in på kassettband och spelade upp var alltid svårt få exakt som man hörde på vinylen Även om man hade en värsting kassettdäck.

Det blir generationsväxling, 80 talet tog CD över vinylen, för sedan ersättas med mp3 m.m på 90 talet.. i dag streamar vi typ från spotify.
Citera
2018-12-27, 15:48
Medlem
Waterlilys avatar
Jag köper nu för tiden mycket sällan musik på CD. Då jag handlar musik på ett bärbart media blir det högupplöst på BD, SACD eller DVD-Audio och gärna i 5.1-mixningar.

Vinyl var det länge sedan jag köpte. Att handla det formatet lämnade jag på 80-talet.

Ett skäl att CD-tekniken fick ett dåligt rykte i starten var att många D/A-omvandlare inte lät bra och så fick CD-formaten skulden för den mediokra ljudkvalitén som hördes.

Vänligen Nöckrosen
Citera
2018-12-31, 03:14
Medlem
Köpte john norums play yard blues på cd igår. 😀
Citera
2018-12-31, 12:37
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Ett skäl att CD-tekniken fick ett dåligt rykte i starten var att många D/A-omvandlare inte lät bra och så fick CD-formaten skulden för den mediokra ljudkvalitén som hördes.

Och i många fall är det på sätt och vis tvärtom - många CD-utgåvor från de senaste 10 åren är hemskt remastrade och låter skrälliga, komprimerade och allmänt illa. Många lovordar nu tidiga 80 och 90-talspressningar av CD (inte alla, det fanns givetvis illa överförda exempel) jämfört med sentidens utgåvor.

När t.ex Genesis släppte sina remixade SACD's för runt 10 år sen var jag eld och lågor. Det är fina påkostade utgåvor, men sen tog nån upp ljudkvaliten och dynamiken och pratade om de gamla utgåvorna, så jag plockade fram mina tidiga 80-talsdiscar som Nimbus och EMI pressade - de låter fantastiskt, bra mkt större dynamikomfång och mer levande. Där nånstans tappade jag tilltron till att allt det nya var bättre.
Senast redigerad av Oakenshield 2018-12-31 kl. 12:43.
Citera
2018-12-31, 12:55
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Och i många fall är det på sätt och vis tvärtom - många CD-utgåvor från de senaste 10 åren är hemskt remastrade och låter skrälliga, komprimerade och allmänt illa. Många lovordar nu tidiga 80 och 90-talspressningar av CD (inte alla, det fanns givetvis illa överförda exempel) jämfört med sentidens utgåvor.

När t.ex Genesis släppte sina remixade SACD's för runt 10 år sen var jag eld och lågor. Det är fina påkostade utgåvor, men sen tog nån upp ljudkvaliten och dynamiken och pratade om de gamla utgåvorna, så jag plockade fram mina tidiga 80-talsdiscar som Nimbus och EMI pressade - de låter fantastiskt, bra mkt större dynamikomfång och mer levande. Där nånstans tappade jag tilltron till att allt det nya var bättre.
Jag anser att både Judas Priest och nu också Iron Maiden lite har grann förstört sina kataloger i.o.m. vissa nyutgåvor med försämrat ljud.
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2018-12-31 kl. 13:01.
Citera
2018-12-31, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vamos
Hejsan,
Detta är 2000-talet och fildelning börjar bli mer och mer standard i svenssonfamiljen. Nu undrar jag, är det verkligen ingen som köper CD-Skivor längre?!
Om jag får nys om nån bra skiva, så köper jag den mycket hellre än att bara ha den på datorn! Det går inte att beskriva, men det är så mycket roligare att ha den där i hyllan än att bara dra ner den till datorn. Far min är en storsamlare av CD- och LP-skivor och jag antar att jag har väl ärft den "hobbyn", ser jag en skiva jag vill ha köper jag den!
Finns ni som fortfarande köper CD-skivor där ute? Är vi utrotningshotade?
Nu klagar jag inte på er som fildelar på något sätt, jag tycker det är till 100% rätt, men inte riktigt min grej.
(Om diskussionen redan varit uppe, så länka gärna. Jag sökte)

Icke då! Köper mer än gärna både LPs och CD-skivor. Tycker om dom formaten och har runt 500 skivor sammanlagt.
Citera
2018-12-31, 13:10
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Jag anser att både Judas Priest och nu också Iron Maiden lite har grann förstört sina kataloger i.o.m. vissa nyutgåvor med försämrat ljud.

Tråkig utveckling, har inte hört deras senare utgåvor och tänker inte göra det heller, tack för heads up

I de flesta fall får man definitivt mer kvalitet och ljudbild om man skippar CD och satsar på downloads från t.ex HDTracks.
Citera
2018-12-31, 13:13
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Tråkig utveckling, har inte hört deras senare utgåvor och tänker inte göra det heller, tack för heads up

I de flesta fall får man definitivt mer kvalitet och ljudbild om man skippar CD och satsar på downloads från t.ex HDTracks.
Jag har aldrig testat HDTracks - är ljudet bättre och priset också kanske?
Citera
2018-12-31, 13:20
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Jag har aldrig testat HDTracks - är ljudet bättre och priset också kanske?

Rätt okej priser, definitivt värt det och 96/24-kvalitet. Är lite osäker på hur det funkar numera, det är några år sen jag använde HDTracks för jag hade rabattkoder en period genom lite utländska forum. Det kan vara så att man måste kringå nedladdningen på nåt vis om man inte bor i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in