Citat:
Ursprungligen postat av
MoonlightDriver
Har insett att jag sällan köper CD numera. Jag köpte ofta mycket på impuls då jag gick och bläddrade i skivbutikerna i stan som numera inte längre finns. Saknar det nåt enorm. Handlar förvisso LP ibland men även det alldeles för sällan. Antar att man via streamingtjänsterna och youtube etc. blir snål och tråkig i sitt musiklyssnande. Jag upptäckte mycket mera musik i yngre dagar än nu, trots att den inte var lika lättillgänglig. Men det har väl också med åldern att göra.
Känner igen mig i det du skriver. Saknar även jag att gå och bläddra bland skivorna i skivbutiken. Fasen, det fanns ju till och med en skivavdelning på Åhléns, som var som en mindre skivbutik. Ofta fullt med folk och nån att snacka med om musik. Inte minst killen på Åhléns som var hjälpsam. Fanns inte skivan man var ute efter var det inga problem att beställa hem den. Sen välja ut en specifik skiva, gå fram till disken och be om provlyssning. Alltid ett spännande ögonblick när lurarna åkte på. Ibland blev det ett par tre skivor på raken. Tiden kunde verkligen rinna iväg. Härliga tider.
Då fanns MTV, Tracks, Rakt över disc och allt vad det hette som tipsade om musik. Nu är det mer upp till en själv att gräva i det massiva utbud som erbjuds på Youtube och Spotify. Känner att jag ibland har svårt att vara selektiv. Lyssnar på låtar här och där, lägger till spellistan. Går vidare till annan musik och glömmer bort vad jag lyssnat på.
Med det sagt så lyssnar jag allt mer på Vinyl. Ger bästa upplevelsen både ljudmässigt och att få hålla och titta på omslaget och bilderna. CD-skivan ger mig mest en nostalgisk återblick till svunna tider.