2018-12-31, 13:32
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Rätt okej priser, definitivt värt det och 96/24-kvalitet. Är lite osäker på hur det funkar numera, det är några år sen jag använde HDTracks för jag hade rabattkoder en period genom lite utländska forum. Det kan vara så att man måste kringå nedladdningen på nåt vis om man inte bor i USA.
Jag gick just in på TPB och började ladda ner ett femtontal klassiska album som är märkta HDTracks, visserligen i FLAC som ju är ett mindre format än det bästa, alltså WAV.

Få se hur detta låter, om HDTracks är ett bättre alternativ än nypressad CD och vinyl.
Citera
2018-12-31, 17:50
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Tråkig utveckling, har inte hört deras senare utgåvor och tänker inte göra det heller, tack för heads up

I de flesta fall får man definitivt mer kvalitet och ljudbild om man skippar CD och satsar på downloads från t.ex HDTracks.
Ja, HDTracks var definitivt en riktig nyårspresent för mig - längesen jag hörde musik med så bra ljudkvalitet, tack för tipset, och Gott Nytt År!
Citera
2019-01-05, 00:31
Medlem
Har insett att jag sällan köper CD numera. Jag köpte ofta mycket på impuls då jag gick och bläddrade i skivbutikerna i stan som numera inte längre finns. Saknar det nåt enorm. Handlar förvisso LP ibland men även det alldeles för sällan. Antar att man via streamingtjänsterna och youtube etc. blir snål och tråkig i sitt musiklyssnande. Jag upptäckte mycket mera musik i yngre dagar än nu, trots att den inte var lika lättillgänglig. Men det har väl också med åldern att göra.
Citera
2019-01-05, 12:50
Medlem
Dissociatives avatar
Har sedan länge slutat ladda ner musik och köper alltid min musik i fysiska format nuförtiden. I regel blir det vinyl men om det jag vill ha inte finns på vinyl eller om det är för dyrt på vinyl (importerade är oftast mycket dyrare, samt sällsynta skivor) så blir det cd. Skulle dock vilja börja samla på reel to reel men spelarna är så jävla dyra..
Citera
2019-01-05, 16:15
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoonlightDriver
Har insett att jag sällan köper CD numera. Jag köpte ofta mycket på impuls då jag gick och bläddrade i skivbutikerna i stan som numera inte längre finns. Saknar det nåt enorm. Handlar förvisso LP ibland men även det alldeles för sällan. Antar att man via streamingtjänsterna och youtube etc. blir snål och tråkig i sitt musiklyssnande. Jag upptäckte mycket mera musik i yngre dagar än nu, trots att den inte var lika lättillgänglig. Men det har väl också med åldern att göra.

Känner igen mig i det du skriver. Saknar även jag att gå och bläddra bland skivorna i skivbutiken. Fasen, det fanns ju till och med en skivavdelning på Åhléns, som var som en mindre skivbutik. Ofta fullt med folk och nån att snacka med om musik. Inte minst killen på Åhléns som var hjälpsam. Fanns inte skivan man var ute efter var det inga problem att beställa hem den. Sen välja ut en specifik skiva, gå fram till disken och be om provlyssning. Alltid ett spännande ögonblick när lurarna åkte på. Ibland blev det ett par tre skivor på raken. Tiden kunde verkligen rinna iväg. Härliga tider.

Då fanns MTV, Tracks, Rakt över disc och allt vad det hette som tipsade om musik. Nu är det mer upp till en själv att gräva i det massiva utbud som erbjuds på Youtube och Spotify. Känner att jag ibland har svårt att vara selektiv. Lyssnar på låtar här och där, lägger till spellistan. Går vidare till annan musik och glömmer bort vad jag lyssnat på.

Med det sagt så lyssnar jag allt mer på Vinyl. Ger bästa upplevelsen både ljudmässigt och att få hålla och titta på omslaget och bilderna. CD-skivan ger mig mest en nostalgisk återblick till svunna tider.
Senast redigerad av Castlevania 2019-01-05 kl. 16:17.
Citera
2019-01-05, 16:20
Medlem
Jag gör det sällan men ifall jag gör det köper jag helst i en riktig skivaffär. I mitt fall Skivfönstret i Nynäshamn.
Citera
2019-01-06, 12:50
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Jag har inte köpt en CD-skiva på ca 10 år och saknar det inte alls faktiskt. Otroligt smidigt med Spotify och få tillgång till artisters samlade skivproduktion på en gång. Har upptäckt mycket ny musik under dessa år.
Citera
2019-01-06, 13:03
Medlem
brianmolkos avatar
Snarare man missar en massa när det inte är fysiskt
Sen är man inte insnöad på någon genre heller som ni
Citera
2019-01-06, 13:18
Medlem
Jag köper förvisso CD-skivor, men sällan helt nya och till fullpris. Varför skulle man göra det när det finns en gigantisk andrahandsmarknad med skivor i bra skick, ofta närmast nyskick; och när man dessutom kan låna (på bibblan, av vänner osv) och bränna kopior?
Citera
2019-01-19, 00:23
Medlem
Köper ce skivor ibland men i stort sett bara begagnade nuförtiden. Förr fanns ju CD överallt det var tider det.
Citera
2019-01-19, 01:45
Medlem
hugTracersbutts avatar
Inte nyproducerat så ofta, men begagnat. Även vinyl och sånt. Känns som bl.a. japanerna släpper saker på CD fortfarande. Köper vissa ostar från spel m.m. Ibland är det kul med saker fysiskt, men inget jag lägger så mycket pengar på, bara om jag anser det värt det.
Citera
2019-06-15, 11:50
Medlem
Köpte faktiskt en 3CD rätt nyligen där jag troligen har 2CDvarianten så svaret på frågan
måste vara nej. Men det kan bli långt mellan varven ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in