2010-01-13, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Tog nu och snabbgooglade.

Det tycks vara något från Islams traditioner.

Goddag yxskaft således, precis som jag anade. Eller om man så vill, frågan var antagligen ställd till nån utav Islam-trådarna.

H. Z. Hirschberg proposed another assumption, based on the words of Ibn Hazm, namely, that the 'righteous who live in Yemen believed that 'Uzayr was indeed the son of Allah.' According to other Muslim sources, there were some Yemenite Jews who had converted to Islam who believed that Ezra was the messiah. For Muhammad, Ezra, the apostle (!) of messiah, can be seen in the same light as the Christian saw Jesus, the messiah, the son of Allah.[4]
(Encyclopaedia Judaica, v. 6, pp. 1108

...we can deduce that the inhabitants of Hijaz during Muhammad's time knew portions, at least, of 3 Enoch in association with the Jews. The angels over which Metatron becomes chief are identified in the Enoch traditions as the sons of God, the Bene Elohim, the Watchers, the fallen ones as the causer of the flood. In 1 Enoch, and 4 Ezra, the term Son of God can be applied to the Messiah, but most often it is applied to the righteous men, of whom Jewish tradition holds there to be no more righteous than the ones God elected to translate to heaven alive. It is easy, then, to imagine that among the Jews of the Hijaz who were apparently involved in mystical speculations associated with the merkabah, Ezra, because of the traditions of his translation, because of his piety, and particularly because he was equated with Enoch as the Scribe of God, could be termed one of the Bene Elohim. And, of course, he would fit the description of religious leader (one of the ahbar of the Qur'an 9:31) whom the Jews had exalted.
(G. D. Newby, A History Of The Jews Of Arabia, 1988, University Of South Carolina Press, p. 61)
Citera
2010-01-13, 12:26
Medlem
1. Påstår ni att ni i värsta fall enbart kommer att vara i helvetet några dagar?

2. Längtar ni efter döden?**

** Inget hot men jag har läst och hört att ni har en annorlunda syn på själva döden än kanske muslimer och kristna.
Citera
2010-01-15, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blerim1
1. Påstår ni att ni i värsta fall enbart kommer att vara i helvetet några dagar?

2. Längtar ni efter döden?**

** Inget hot men jag har läst och hört att ni har en annorlunda syn på själva döden än kanske muslimer och kristna.

2 frågor bara. Kan inte någon svara på åtminstone en utav dessa frågor?

Sök gärna på judiska hemsidor etc. Vill verkligen ha svar på dessa.
Citera
2010-01-15, 18:03
Medlem
Ah så du Blerim undrar faktiskt om judendomen, fastän du ställer frågorna lite klumpigt??

OK, jag skall försöka ge ett svar.

Såvitt jag vet har det aldrig funnits någon längtan efter döden inom judendomen. Och framför allt inte, att döden är en snabbväg till Himlen.

Det har förekommit att judiska krigare och kämpar såg till att dö hjältedöden. Eftersom det var nödvändigt i omständigheterna som rådde. INTE som ett enkelt och snabbt sätt att göra sig ett namn eller uppnå Paradiset.

Däremot finns det en viss tradition att i totalt hopplösa omständigheter ta självmord hellre än att låta sig tas tillfånga av grymma fiender. Vid behov - gruppsjälvmord.

Idén om några få dagar i helvetet och sedan ut?? som du nämner.
Nej det känns inte bekant av det jag vet om judendomen.

Tänker man sig Skärselden - som en del judar säkert tänker sig - ja då blir ju snarare ett besök i Skärselden aktuellt.

Men judendomen som sådan befattar sig inte så mycket med efterlivet. Det är en typisk religion här och nu. Det är det här livet vi har.
Många säger rent av att de goda och de onda gärningarna görs här och nu, och belöningen respektive straffet kommer också här och nu...

Därför har jag svårt att tänka mig något slags rätt invecklad judiskt teologi som faktiskt har Helvetet, men tänker sig att man doppar sig bara där som hastigast...
OM såna tankar förekommer, så är det någon liten grupp.
Senast redigerad av AcS 2010-01-15 kl. 18:06.
Citera
2010-01-15, 22:28
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag har några frågor.
  • Vad anser ni judar om messiansk judendom?
  • Jag känner en messiansk judinna som är konvertit och hon säger att när man ska göra mikveh ska man vara helt naken och det fungerar som ett dop och att man ska förneka Yeshua (Jesus) som messias. Därför har hon inte genomgått det men lever ändå ett ortodox judiskt liv i övrigt som möjligt. Stämmer det om att man ska förneka Jesus och i så fall varför?

Ha en trevlig sabbat och baruch hashem. Shavua tov lite så här i förväg. Laila tov då det är läggdags för min del.
Senast redigerad av Eoppoyz 2010-01-15 kl. 22:30.
Citera
2010-01-15, 22:50
Medlem
Liberaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Vad anser ni judar om messiansk judendom?
Fråga aldrig vad judar tycker om en sak. Ordspråket "tio judar - elva åsikter" stämmer förvånansvärt bra. Men messianska judar är judar, även om dem delvis är kristna eftersom de fortfarande tillhör det judiska folket. Personligen bryr jag mig inte om dessa judar, de får tro vad dem vill, så länge dem inte kallar det för judisk tro. Förmodligen finns det en stor skara judar som rentav hatar dessa judar, dock inte i de mer liberala judiska kretsarna.
Citat:
Jag känner en messiansk judinna som är konvertit och hon säger att när man ska göra mikveh ska man vara helt naken och det fungerar som ett dop och att man ska förneka Yeshua (Jesus) som messias. Därför har hon inte genomgått det men lever ändå ett ortodox judiskt liv i övrigt som möjligt. Stämmer det om att man ska förneka Jesus och i så fall varför?
Jag har badat mikveh en gång i mitt liv. Vad jag vet nekas inte Jesus bokstavligen. Däremot kan jag tänka mig att man under mikvehn säger något i stil med att man väntar på messias och därmed inte erkänner Jesus som messias.
Citat:
Ha en trevlig sabbat och baruch hashem. Shavua tov lite så här i förväg. Laila tov då det är läggdags för min del.
Laila tov och shavua tov till dig med!
Citera
2010-01-16, 14:32
Medlem
Citat:
Ah så du Blerim undrar faktiskt om judendomen, fastän du ställer frågorna lite klumpigt??

OK, jag skall försöka ge ett svar.

Såvitt jag vet har det aldrig funnits någon längtan efter döden inom judendomen. Och framför allt inte, att döden är en snabbväg till Himlen.

Det har förekommit att judiska krigare och kämpar såg till att dö hjältedöden. Eftersom det var nödvändigt i omständigheterna som rådde. INTE som ett enkelt och snabbt sätt att göra sig ett namn eller uppnå Paradiset.

Däremot finns det en viss tradition att i totalt hopplösa omständigheter ta självmord hellre än att låta sig tas tillfånga av grymma fiender. Vid behov - gruppsjälvmord.

Idén om några få dagar i helvetet och sedan ut?? som du nämner.
Nej det känns inte bekant av det jag vet om judendomen.

Tänker man sig Skärselden - som en del judar säkert tänker sig - ja då blir ju snarare ett besök i Skärselden aktuellt.

Men judendomen som sådan befattar sig inte så mycket med efterlivet. Det är en typisk religion här och nu. Det är det här livet vi har.
Många säger rent av att de goda och de onda gärningarna görs här och nu, och belöningen respektive straffet kommer också här och nu...

Därför har jag svårt att tänka mig något slags rätt invecklad judiskt teologi som faktiskt har Helvetet, men tänker sig att man doppar sig bara där som hastigast...
OM såna tankar förekommer, så är det någon liten grupp.

Tack för svaret!
Citera
2010-01-17, 19:12
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberalis
Fråga aldrig vad judar tycker om en sak. Ordspråket "tio judar - elva åsikter" stämmer förvånansvärt bra. Men messianska judar är judar, även om dem delvis är kristna eftersom de fortfarande tillhör det judiska folket. Personligen bryr jag mig inte om dessa judar, de får tro vad dem vill, så länge dem inte kallar det för judisk tro. Förmodligen finns det en stor skara judar som rentav hatar dessa judar, dock inte i de mer liberala judiska kretsarna.

Jag har badat mikveh en gång i mitt liv. Vad jag vet nekas inte Jesus bokstavligen. Däremot kan jag tänka mig att man under mikvehn säger något i stil med att man väntar på messias och därmed inte erkänner Jesus som messias.

Laila tov och shavua tov till dig med!

Tack så mycket för svaren!
Citera
2010-01-17, 20:34
Medlem
Citat:

hon säger att när man ska göra mikveh ska man vara helt naken och det fungerar som ett dop

ja det är ju ett bad i badstugan/badhuset, så det är klart att de är både helt nakna och rent av nedsänker sig i vattnet.

Badet tas vanligen inför den kommande sabbaten.
Både av praktiska skäl = att bli ordentligt ren åtminstone en gång i veckan. Något mycket väsentligt i äldre tid innan det fanns rinnande varmt vatten i alla hem - och då gick man till badstugan. Av praktiska skäl vanligen församlingens gemensamma badstuga.
Och av religiösa skäl: bli ren just inför sabbaten, den heliga dagen. Så det är kanske inte så konstigt att det förekommer vissa rituella inslag och själva badet rent av uppfattas som delvis rituellt.
Citera
2010-01-18, 11:58
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
ja det är ju ett bad i badstugan/badhuset, så det är klart att de är både helt nakna och rent av nedsänker sig i vattnet.

Badet tas vanligen inför den kommande sabbaten.
Både av praktiska skäl = att bli ordentligt ren åtminstone en gång i veckan. Något mycket väsentligt i äldre tid innan det fanns rinnande varmt vatten i alla hem - och då gick man till badstugan. Av praktiska skäl vanligen församlingens gemensamma badstuga.
Och av religiösa skäl: bli ren just inför sabbaten, den heliga dagen. Så det är kanske inte så konstigt att det förekommer vissa rituella inslag och själva badet rent av uppfattas som delvis rituellt.

Man kan väl ha badkläder? Tack för svaret förresten.
Citera
2010-01-18, 12:02
Medlem
Eoppoyzs avatar
[quote=Liberalis]
QUOTE]

Jag kom på en fråga. Det borde väl i så fall inte vara ett problem då de som tror att Jesus är messias kommer ju komma tillbaka till denna värld i framtiden, eller?
Citera
2010-01-18, 15:48
Medlem
Liberaliss avatar
[quote=Eoppoyz]
Citat:
Ursprungligen postat av Liberalis
Jag kom på en fråga. Det borde väl i så fall inte vara ett problem då de som tror att Jesus är messias kommer ju komma tillbaka till denna värld i framtiden, eller?
Teoretiskt är det som du säger, dock kommer judendomens messias inte flera gånger. Judendomens och kristendomens syn på messias skiljer sig lite.

Här kan du läsa lite mer om "moshiach"
http://www.moshiach.com/topics/what/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in