2008-04-29, 09:18
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av principessas
Vilken härlig rabbin !
Dom flesta rabbiner är i min erfarenhet det. På Purim söp sig min stads chabadrabbin (superortodox) sig så full att han däckade på sin soffa innan maten (han hade typ 50 gäster) och kastade upp i sitt stora skägg innan kvällen var slut.

Man ska förstås inte mäta coolhet i uhr mycket alkohol man tar in, men något liknande många prästers "upstuckness" har jag svårt att överföra på rabbiner.
Citera
2008-04-29, 11:09
Medlem
MrNoOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben Avraham
Dom flesta rabbiner är i min erfarenhet det. På Purim söp sig min stads chabadrabbin (superortodox) sig så full att han däckade på sin soffa innan maten (han hade typ 50 gäster) och kastade upp i sitt stora skägg innan kvällen var slut.

Man ska förstås inte mäta coolhet i uhr mycket alkohol man tar in, men något liknande många prästers "upstuckness" har jag svårt att överföra på rabbiner.

Det är väl allmänt känt att Judar både äter och dricker i massor vid sina högtider. Att de är berusade innan hälften intagits är mer regel än undantag, framförallt med allt dricka direkt efter fastan. Tycker "When do we eat" är en mycket målande film om hur sådana högtider går till. Min Judiska flickvän skrattade sig igenom hela filmen.....
Citera
2008-05-01, 01:33
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoOne
Det är väl allmänt känt att Judar både äter och dricker i massor vid sina högtider. Att de är berusade innan hälften intagits är mer regel än undantag, framförallt med allt dricka direkt efter fastan. Tycker "When do we eat" är en mycket målande film om hur sådana högtider går till. Min Judiska flickvän skrattade sig igenom hela filmen.....
Ska genast kikas. The Frisco Kid ska tydligen också vara bra.
Citera
2008-05-01, 02:51
Medlem
desreichesmachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av principessas
Vilken härlig rabbin !
Haha, vad är egentligen grejen med att hata islam men älska judendom? Du bör nog vara medveten om att du framstår som en fjäskande hycklare.
Citera
2008-05-01, 16:39
Medlem
Ben Avrahams avatar
I dag marscherade 12000 judar genom Auschwitz. I en fantastisk uppvisning av stolthet, vördnad och sorg ger tusentals judar varje år sin respekt för de miljoner människor som dog i lägren.

Årets marsch inleddes med blåsandet av Shofar vid lägrets ingång - under orden Arbeit Macht Frei. Deltagarna leddes av överlevande från förintelsen genom lägret, och De Sörjandes Kaddish sades vid det stora stenmonumentet vid Birkenau.

Eventen kallas The March of the Living - och det är ett namn som gör händelsen rättvisa.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/March_of_the_living-in-auschwitz.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/19/March_of_the_living-from-auschwitz-to-birkenau.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/37/March_of_the_living-in-auschwitz-birkenau.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d1/Auschwitz_march_of_the_living_2000_march.jpg
Citera
2008-05-01, 20:57
Bannlyst
Typiskt sekulära idioter, ta på sig en yarmulke och provocera gojer.
Citera
2008-05-01, 22:09
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreidel
Typiskt sekulära idioter, ta på sig en yarmulke och provocera gojer.
Hur menar du nu?
Citera
2008-05-02, 11:52
Medlem
Der ewiges avatar
Citat:
Hur menar du nu?

Det provocerar säkert någon, men en välvillig tolkning av Dreidels inlägg är att flertalet deltagare vid liknande evenemang är just sekulära judar för vilka shoah-åminnelse blivit ett substitut för judendomen.
Själv hade jag föredragit om judendomen ägnats samma uppmärksamhet.
Citera
2008-05-02, 12:14
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der ewige
Det provocerar säkert någon, men en välvillig tolkning av Dreidels inlägg är att flertalet deltagare vid liknande evenemang är just sekulära judar för vilka shoah-åminnelse blivit ett substitut för judendomen.
Själv hade jag föredragit om judendomen ägnats samma uppmärksamhet.
Jag förstår. Håller med dig om det sista, men måste ändå betona det enorma värde som marschen ändå har. Unga judar från världens alla hörn samlas på den plats där nazisterna försökte utrota hela deras folk för att visa att de inte lyckades, att man lever och frodas, att man överlevde. Förintelsen är en stor del i den judiska identiteten, och jag ser inga problem med att det uppmärksammas så här.
Citera
2008-05-02, 14:20
Medlem
Ben Avrahams avatar
1944 sändes den första judiska g-dstjänsten i Nazityskland sedan Hitler kom till makten från Aachen. Judiska soldater från de allierade styrkorna samlades för Mincha, och sändes på radio ui hela USA.
http://www.youtube.com/watch?v=sOTLSInghSM

---

Den 25e April 1945 spelade en brittisk reporter in ett hundratal av de överlevande medan de sjunger Hatikva mitt i det nyligen befriade lägret Bergen-Belsen. Många av dem hade inte ens krafterna kvar att stå på sina egna ben men med en sista kraftansträgning stämmer de in i sången för att låta världen höra att nazisterna inte lyckats utrota dem alla. Denna radioinspelning i MP3-format kan ni lyssna på genom att högerklicka och spara: http://www.israelreporter.com/files/radio/BergenBelsenHatikva.mp3
Citera
2008-05-02, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desreichesmacht
Haha, vad är egentligen grejen med att hata islam men älska judendom? Du bör nog vara medveten om att du framstår som en fjäskande hycklare.

Du får gärna påpeka var jag skrivit att jag älskar judendomen?? Att jag avskyr islam, precis som jag avskyr nazism och rasism står jag för till 100%.

Judendomen har jag inga kunskaper om-men jag ser att de inte ställer till det i Sverige eller ställer ständiga krav på sin omgivning, eller begår grova våldsbrott.
Citera
2008-05-03, 15:02
Bannlyst
Citat:
Hur menar du nu?

Jag menar det som Der ewige skrev bättre.

Jag tycker det verkar finnas gott om judar som "fastnat" i Förintelsen. Varför bara ta på sig en kippah när Förintelsen skall åminnas? Att bara sympatisera med sitt folk när de blir mördade (vilket en hel del gentiliserade deltidsjudar totalt sket i under Förintelsen) är patetiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in