Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2014-03-08, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AKM
En fråga angående rinnande toaletter. Kan man bli betalningsskyldig för det vatten som runnit bort för att toastolen inte håller tätt? Har hyresvärden koll på hur mycket vatten varje lägenhet gör av med, eller har han bara koll på hur mycket varje hus gör av med?

Ska anmäla felet till min hyresvärd, och är lite orolig för att jag kan bli betalningsskyldig. Nån som vet hur det ligger till?

Annars så brukar det finnas en avstängningsventil till toan om du inte vill det ska rinna.
Citera
2014-03-08, 11:24
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Annars så brukar det finnas en avstängningsventil till toan om du inte vill det ska rinna.
Jo men den kan man ju för tusan inte använda i längden.
Citera
2014-03-08, 14:47
Medlem
AKMs avatar
Var brukar avstängningsventilen till vattnet sitta? Antar att det är precis där vattenledningen går in i tanken?
Citera
2014-03-08, 16:57
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
En fråga angående rinnande toaletter. Kan man bli betalningsskyldig för det vatten som runnit bort för att toastolen inte håller tätt? Har hyresvärden koll på hur mycket vatten varje lägenhet gör av med, eller har han bara koll på hur mycket varje hus gör av med?

Ska anmäla felet till min hyresvärd, och är lite orolig för att jag kan bli betalningsskyldig. Nån som vet hur det ligger till?
Det är ytterst ovanligt att vattenförbrukningen mäts individuellt för varje lägenhet, det brukar bara vara en mätare in till hela huset. Men det är ju synd att slösa i vilket fall så säg till värden så fort som möjligt.

Citat:
Var brukar avstängningsventilen till vattnet sitta? Antar att det är precis där vattenledningen går in i tanken?
Det stämmer bra, brukar ofta vara en liten ballofix men i äldre installationer kan det vara någon annan liten kran. Den är i vilket fall som helst omöjlig att missa.
Citera
2014-03-08, 17:59
Medlem
AKMs avatar
Ok, tack för hjälpen!
Citera
2014-03-13, 19:39
Medlem
Tullamores avatar
Om du bor i hyresrätt är det väl bara att ringa till hyresvärden. Det ska inte kosta dig nåt att den lagad.
Citera
2014-03-13, 20:51
Medlem
BallsMans avatar
Hade det problemet här hemma, och jag plus en energi/fjärrvärmetekniker konstaterade att toaletten som liksom bara stod där "oskyldigt" och sipprade lite vatten drog runt 1,5 liter per minut(!).

(Det blir rätt många kronor per år om man bor i hus som jag gör med min familj.)

Krabbade själv med flottören, satte dit ny packning och vred ner flödet till tanken/"ryggen" på toalettstolen och allt sådant för att få tyst på den, men äsch...

Anlitade till slut den lokala rörmokaren som kom och bytte ut toa-stolen mot en ny för 2500kr inkl. moms allt som allt.

Det betalare ju sig självt i slutändan menar jag.
Citera
2014-03-13, 21:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Hade det problemet här hemma, och jag plus en energi/fjärrvärmetekniker konstaterade att toaletten som liksom bara stod där "oskyldigt" och sipprade lite vatten drog runt 1,5 liter per minut(!).
750-800 kubikmeter per år, finns en orsak till varför hyresgäster är skyldiga att anmäla fel i bostaden.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in