• 1
  • 2
2007-09-07, 03:25
Medlem
Människan delar juh in sig i raser och nationaliteter osv och skapar krig och konflikter över religion och etnicitet och ideologi. Fast hur tror ni det blir när människan får kontakt med utomjordligt liv. Om det någonsin kommer Aliens till planeten så betyder det att dom är inteligentare än människan för att dom har lyckats ta sig till oss och kan säkert utplåna oss med 1 massiv bomb som dom har lyckats skapa. Fast om dom tex börjar kriga med oss då kommer människan att få ett nytt perspektiv och bli ETT1 tillsammans. Alla jordens länder förenas och strider mot det utomjordliga, USA, arabländerna, ryssland & kina hand i hand.

bara en tanke.
Citera
2007-09-07, 03:35
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrreee2
Fast om dom tex börjar kriga med oss då kommer människan att få ett nytt perspektiv och bli ETT1 tillsammans. Alla jordens länder förenas och strider mot det utomjordliga, USA, arabländerna, ryssland & kina hand i hand.

bara en tanke.

Aha. Du tänker lite som negrerna i Afrika, när de elaka vita tekniskt överlägsna kolonisatörerna kom? De slog ju aldrig ihjäl varandra efter det...
Citera
2007-09-07, 05:12
Bannlyst
Jag tror inte dom kommer smälla nån gigantisk bomb, ta död på planeten oc allt liv borde inte vara prio ett. Däremot så 'r vi ett gäng energiknippe så jag tror att dom vill äta upp oss, inte spränga oss i luften.
Citera
2007-09-07, 05:35
Medlem
KalleXs avatar
Har de kommit hit och är fientliga så kommer vi inte att märka det förän 99.9% av alla människor redan är döda...

Sen så får de nog lite problem med att äta oss då de är en helt annan slags livsform. Vi och allt annat på joren är säkerligen giftigt för dem, och tvärtom. Eller så är vi lika näringsrika för dem som en pappkartong.
Citera
2007-09-07, 07:19
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Hm, den filosofiska frågeställningen i detta är väl om huruvida ett yttre hot skulle åstadkomma en mänsklighetens samhörighetskänsla; andra aspekter kring scenariot rymdinvasion och diskussioner om aliens/astrobiologi hör nog inte hemma i Filosofi utan kan t.ex. behandlas i trådar som dessa:

Hot från rymden?

Krig mot en annan civilisation

Utomjordingarnas anatomi och samhälle

Den stora tråden om utomjordiskt liv

/Moderator
Citera
2007-09-07, 18:16
Medlem
toMishs avatar
Absolut, det tror jag. Är jag t ex i samma rum med en massa personer som jag avskyr av hela mitt hjärta, och skulle märka att det brann i byggnaden, och att vi skulle behöva samarbeta för att överleva, då skulle förmodligen hela gruppen lägga undan känslorna.

Det är naturligt att prioritera livet framför stolthet, och är det uppenbart att vi inte kommer stå emot hotet utan samarbete har jag svårt att se de ens mest hatiska folkgrupperna vägra arbeta med varandra.
Citera
2007-09-09, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrreee2
Människan delar juh in sig i raser och nationaliteter osv och skapar krig och konflikter över religion och etnicitet och ideologi. Fast hur tror ni det blir när människan får kontakt med utomjordligt liv. Om det någonsin kommer Aliens till planeten så betyder det att dom är inteligentare än människan för att dom har lyckats ta sig till oss och kan säkert utplåna oss med 1 massiv bomb som dom har lyckats skapa. Fast om dom tex börjar kriga med oss då kommer människan att få ett nytt perspektiv och bli ETT1 tillsammans. Alla jordens länder förenas och strider mot det utomjordliga, USA, arabländerna, ryssland & kina hand i hand.

bara en tanke.
Dom kanske kommer med stor visdom istället för vapen och på så sätt förenar mänskligheten.
Citera
2007-09-09, 01:31
Medlem
roccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayhem
Dom kanske kommer med stor visdom istället för vapen och på så sätt förenar mänskligheten.
Hur stor visdomen än är? Tror du människan (med tanke på deras nuvarande
inteligens) är kapabla att kunna ta in så stor visdom? Själv tror jag det
finns en gräns för vad vi är kapabla att förstå men att vi kommer utvecklas
till att kunna inse väldigt mycket mer.
Citera
2007-09-09, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocc
Hur stor visdomen än är? Tror du människan (med tanke på deras nuvarande
inteligens) är kapabla att kunna ta in så stor visdom? Själv tror jag det
finns en gräns för vad vi är kapabla att förstå men att vi kommer utvecklas
till att kunna inse väldigt mycket mer.
Jo, du har rätt, det krävs nog en långsam justering för att vi ska kunna förstå, precis som alltid med oss människor.
Citera
2007-09-11, 22:50
Medlem
Det är något vackert som händer med människor när en gemensam fiende uppenbarar sig.
Citera
2007-09-12, 01:20
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgeworth
Det är något vackert som händer med människor när en gemensam fiende uppenbarar sig.

Säg det till judarna i nazityskland.

När aliens (onda) kommer så kommer vi att vara förenade ungefär så länge som det tar för dom att bestämma sig för att utrota oss. Sen är det godnatt.
Citera
2007-09-12, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Absolut, det tror jag. Är jag t ex i samma rum med en massa personer som jag avskyr av hela mitt hjärta, och skulle märka att det brann i byggnaden, och att vi skulle behöva samarbeta för att överleva, då skulle förmodligen hela gruppen lägga undan känslorna.
Är du så säker på detta? Vid exempelvis Estoniakatastrofen och Göteborgsbranden bildades det ju högar med människor vid utgångar, som folk sedan klättrade och gick på för att komma ut. Men det kanske inte är en bra jämförelse?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in