• 1
  • 2
2007-01-01, 21:46
Medlem
wellermans avatar
För mig är det en självklarhet att det finns liv där ute och att vi eventuellt en dag kommer att träffa dem om vi har tur. Jag brukar ofta föreställa mig små levande geleklumpar på någon skum planet eller enklare maskliknande djur. Men jag har otroligt svårt att föreställa mig mer avancerade arter.
I filmens värld får vi ofta se olika typer av aliens, men de påminner för det mesta om oss på någon vänster. De har i princip alltid 2 ben, 2 eller fler armar, fingrar och 2 eller fler ögon. Ofta är det en sorts blandning mellan människor och reptiler eller insekter.
Man kan i regel alltid se vad regissören har utgått från för djur. Allt liv på jorden från minsta molusk till människor delar vissa likheter eftersom att vi har gemensamma förfäder, består av samma saker och har präglats i samma miljö. Men hur skulle en avancerad art från en annan planet/miljö kunna se ut och vad skulle de ha för värderingar?
Skulle vara kul att höra ifall någon annan, med ett öppet sinne, filosoferat kring detta. Tror ni ögon, armar ben osv är något vanligt förekommande eller är det kanske vanligare med mer exotiska former? Består alla samhällen av individer och består alla individer av matteria? Skulle vi förstå att det var en form av djur vi har framför oss när vi träffar dem?

Vad är rimligt?

Även om det är rätt så omöjligt att säga något säkert så kan det vara ett kul ämne att flumma runt med. Vad är rimligt att förvänta sig av dem och vad är helt orimligt? Om ni vet av någon bra och nytänkande sciencefiction-författare som framställt udda varelser så är jag även öppen för boktips.
Citera
2007-01-01, 23:10
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
För mig är det en självklarhet att det finns liv där ute och att vi eventuellt en dag kommer att träffa dem om vi har tur. Jag brukar ofta föreställa mig små levande geleklumpar på någon skum planet eller enklare maskliknande djur. Men jag har otroligt svårt att föreställa mig mer avancerade arter.
I filmens värld får vi ofta se olika typer av aliens, men de påminner för det mesta om oss på någon vänster. De har i princip alltid 2 ben, 2 eller fler armar, fingrar och 2 eller fler ögon. Ofta är det en sorts blandning mellan människor och reptiler eller insekter.
Man kan i regel alltid se vad regissören har utgått från för djur. Allt liv på jorden från minsta molusk till människor delar vissa likheter eftersom att vi har gemensamma förfäder, består av samma saker och har präglats i samma miljö. Men hur skulle en avancerad art från en annan planet/miljö kunna se ut och vad skulle de ha för värderingar?
Skulle vara kul att höra ifall någon annan, med ett öppet sinne, filosoferat kring detta. Tror ni ögon, armar ben osv är något vanligt förekommande eller är det kanske vanligare med mer exotiska former? Består alla samhällen av individer och består alla individer av matteria? Skulle vi förstå att det var en form av djur vi har framför oss när vi träffar dem?

Vad är rimligt?

Även om det är rätt så omöjligt att säga något säkert så kan det vara ett kul ämne att flumma runt med. Vad är rimligt att förvänta sig av dem och vad är helt orimligt? Om ni vet av någon bra och nytänkande sciencefiction-författare som framställt udda varelser så är jag även öppen för boktips.

Star Trek Next Generation har ju en rolig förklaring på varför det är så mänga humanoida livsformer i galaxen. Det var ju nämligen en humaniod livsform som uppstod först av alla i galaxen och dessa spred därefter ut gener som påverkade utvecklingen så att alla människor, klingons, vulcans och liknande blev humanoider.

När det gäller böcker så kan jag rekommendera Robert Whites bok Beginning Operations som handlar om ett enormt rymdsjukhus på en stjärnbas. Fokus ligger på hur olika livsformer kan umgås med varandra och hur deras skilda fysiologi skulle se ut. Rekommenderas varmt!

Astrobiologin har ju reformerats mycket senaste tiden och många teser om exempelvis kiselbaserat liv har omkullkastats. Likaså varelser av ren energi och annat. Dock hänger ju mycket på hur man definierar liv. Men enligt de senaste rönen så kommer ju allt liv, utgående från dagens definitioner, att vara rätt likt jordens liv. Kolbaserat, för att få många kemiska möjligheter. Vatten är inte en nödvändighet dock men någon form av ämne som kan fylla samma funktion som vatten behövs dock.

Personligen tror jag att alla intelligenta livsformer vi kan tänkas stöta på lär vara sociala individer. Ben är ju ingen nödvändigheter, men någon form av extremiteter som kan sköta finare mekaniska uppgifter är ju ett måste. Utan precisionspillrande blir det ju svårt att åstadkomma en teknikutveckling. Likaså lär organ som kan detektera ljus/ljud vara vanligt förekommande. Utan att kunna reagera på sin omgivning lär det vara svårt att bygga upp sociala strukturer och utvecklas.
Citera
2007-01-02, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Jag brukar ofta föreställa mig små levande geleklumpar på någon skum planet
Små levande geléklumpar som kan krypa omkring och ha hundratals kön finns på Tellus: http://paranormal.se/topic/slemsvamp.html
Citera
2007-01-02, 23:51
Medlem
Big Ms avatar
Det är sådant här som atrobiologi handlar om

Jag tror att de första livet vi kommer att finna är mycket primitiva organismer dom dock har vissa basala likheter med jordiskt liv. Kolbaserade, proteiner & behova av flytande vatten. Tvekasm vad gäller DNA.
Jag tror inte på enkelsträngad arvsmassa men jag ser inte heller något skäl till att de skall ha samma baser (C,G,A,T) som vi.
Om/när vi träffar på mer avancerade former av liv kommer de inta alls att se ut som vi men en del grundläggande saker kommer att vara lika.
Många astrobiologer tycker att evolution & fortplantning är grundläggande egenskaper för liv men där håller jag inte alls med.
I en statiskt miljö utan fiender finns det inget anledning till varken utveckling eller förökning(om inte organismerna åldras på samma sätt som jordens varlser). Men då blir de ju inte mer avancerade heller.
För att mera avancerdae organismer skall uppstå krävs att evolutionen och "survival of the fittest" funkar ungefär som på jorden. Annars stannar nog livet på urdjursnivå.
(Ursäkta för ev. stavfel, jag är lagom berusad)
Citera
2007-01-04, 22:25
Medlem
Rans avatar
Anledningen till att man ofta utmålar aliens som humanoider är väl för att humanoider är väldigt effektiva? Om man nu behöver en kroppsform, men samtidigt vill kunna påverka mycket med hjälp av verktyg och annat, är ju humanoidformen närapå ultimat. Varför behöver det vara så att alla andra planeter måste ha HELT olika former av djur?
Bara för att universum är stort betyder det ju inte nödvändigtvis att saker ser helt olikt ut på andra platser.

Anledningen till att man ofta gör aliens som små är för att man utgår ifrån tesen att vi helt enkelt inte behöver en större kropp i framtiden - kroppsarbete är inom några hundra (om ens 100?) år något som enbart görs av maskiner här på jorden, och då har vi bara påbörjat industrialismen för några få hundra år sedan.
Citera
2007-01-04, 22:47
Medlem
raskenss avatar
Arthur C clarke har ju spekulerat lite om livsformer runt Jupiter. En tanke att i Jupiters kolosala atmosfär skulle en slag seglade varelse kunna utvecklats. Nja, kanske inte så troligt. Europa är ju populär som hemort till spekulativa livsformer då månen troligen innehåller rikligt med flytande vatten. Kanske det är nån form av fiskliknande saker. Inte speciell intelligent.

Kisel baserat liv tror inte jag heller på då kombinationsmöjligeterna inte kommer i närheten av kolbaserat. Sen kan man ju tänka sig att någon intelligent livsform lyckas konstruera artificiellt liv, typ robotar som kan reproducera sig och ta över som livsform. Men så länge vi inte hittar nånting så förblir allt spekulationer.
Citera
2007-01-05, 18:18
Medlem
zeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Star Trek Next Generation har ju en rolig förklaring på varför det är så mänga humanoida livsformer i galaxen. Det var ju nämligen en humaniod livsform som uppstod först av alla i galaxen och dessa spred därefter ut gener som påverkade utvecklingen så att alla människor, klingons, vulcans och liknande blev humanoider.

Är det därför!?

Har alltid funderat kring det där. Och varför människorna i Star Wars är människor, om dom bodde i en galax långt borta för länge sedan...?

Och varför i herrans namn pratar dom engelska?

Ja, frågan om det finns liv på andra ställen och hur de ser ut är ytterst en fråga om livet uppstod spontant eller av en slump här på jorden. Vad vi vet har livet bara uppstått en gång, under vår existens, så det verkar inte så troligt med liv på andra ställen
Citera
2007-01-05, 18:28
Medlem
Tenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zek
Och varför i herrans namn pratar dom engelska?

Ni, herrn, är inte påläst!

I kombrickan som finns på varje bröst sitter en universalöversättare som översätter till engelska så det mäskliga örat kan förstå!

Star Trek är något heligt som inte får ifrågasättas!
Citera
2007-01-05, 18:34
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tense
Ni, herrn, är inte påläst!

I kombrickan som finns på varje bröst sitter en universalöversättare som översätter till engelska så det mäskliga örat kan förstå!

Star Trek är något heligt som inte får ifrågasättas!
Jag trodde han syftade på Star Wars även i den meningen.
Citera
2007-01-05, 18:35
Medlem
Pyrokemis avatar
Jag tror vi tänker ALLDELES för smått, vi måste tänka djupare, om det finns liv någon annan stans (som jag är helt säker på att det gör) så tror jag inte dessa är i behov av vatten, syre m.m. Tycker det låter fjantigt när folk säjer att vatten är den viktigaste beståndsdelen för liv. Allt för mig

MvH
Anton

EDIT: varför känner jag mig lite som mankan nu?
Citera
2007-01-05, 18:40
Medlem
Tenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko

Aja, men om det skulle dyka upp en diskussion om språket i Star Trek kommer mitt inlägg finnas i förebyggande syfte.

Ledsen för missförståndet.
Citera
2007-01-05, 18:41
Medlem
zeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko

Precis
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in