• 1
  • 2
2007-09-07, 00:54
Bannlyst
Är det ok för polis/militär/brandmän/ambulanssjukvårdare
etc. att gråta offentligt?

Själv tycker jag det är väldigt opassande, och att man
kan vänta tills de inblandade i vad som nu inträffat är
borta.

Håller med om att det finns undantag, som tex 9/11 där
räddningsarbetare grät öppet.

Men allmänt då? vad tycker ni?
Citera
2007-09-07, 00:57
Medlem
llduces avatar
Män gråter endast när någon dör och då är det okej oavsett man bär uniform eller inte.
Citera
2007-09-07, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av llduce
Män gråter endast när någon dör och då är det okej oavsett man bär uniform eller inte.

Saken jag tänkte på är väll mer när det inte är någon
man känner som råkat illa ut, känslorna kan ju bli ganska starka ändå, om det är barn inblandade, eller bara situationen i övrigt.

Är man där i sin yrkesroll borde man kanske hålla sig
till man har en debriefing?
Citera
2007-09-07, 01:04
Medlem
llduces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepcidDuo
Är man där i sin yrkesroll borde man kanske hålla sig
till man har en debriefing?

Ja, de tycker jag. Uniformerad personal ska utstråla trygghet, disciplin och handlingskraft i sin yrkesroll. Klarar man inte av det är man kanske fel person för jobbet.
Citera
2007-09-07, 01:08
Bannlyst
Citat:
Ja, de tycker jag. Uniformerad personal ska utstråla trygghet, disciplin och handlingskraft i sin yrkesroll. Klarar man inte av det är man kanske fel person för jobbet.

Är nog på samma linje som dig.
Nån mer med flera funderingar/förslag?
Citera
2007-09-07, 01:20
Medlem
Ursas avatar
Citat:

Jag håller med dig om detta, men upplever inte att lite gråt signalerar otrygghet/ brist på disciplin eller handlingskraft.
Det finns ju olika sorters gråt. Att det rinner lite från ögon o näsa på nån som står rak i ryggen, beredd att göra sitt jobb i en svår situation, gör inte att jag litar mindre på personens kompetens. Förmodligen lite mer.
Citera
2007-09-07, 01:28
Bannlyst
Jag kan ju förstå om exempelvis ambulanssjukvårdare kan gråta nån LITEN lyckotår i samband med en förlossning i något hem, likaså om en militär gråter under strid då en kompis blivit dödad - för att sedan samla sig och göra klart sin uppgift.

Men skulle stark tvivla på kompetensen hos en polis/ambulanssjukvårdare eller brandman som gråter öppet vid tex en trafikolycka.
Citera
2007-09-07, 01:32
Medlem
AlitheSeconds avatar
Får människor i uniform skratta då?
Citera
2007-09-07, 01:34
Medlem
Tycker att alla, uniform eller inte, ska undvika att gråta offentligt i den mån det är möjligt.
Citera
2007-09-07, 01:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AlitheSecond
Får människor i uniform skratta då?

"får och får"
De gånger en myndighetsutövare skrattar eller ler under en tragisk situation är nog för att dölja andra känslor.

Har för mig att kroppen har ett sånt "försvar" när allt blockas så tar vi till skrattet, detta är ju naturligtvis nått som ska ske mycket diskret.

Är det en helt vanlig situation, där 2 uniformer står och samtalar/skämtar med varandra tycker jag det är helt ok, det visar bara att dom är som alla andra ocg folk får ett positivare intryck av dom.
Citera
2007-09-07, 01:48
Medlem
Rastapappans avatar
Tycker inte att det spelar någon rollm alla människor har känslor och bör få visa dem.
Citera
2007-09-07, 01:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapappan
Tycker inte att det spelar någon rollm alla människor har känslor och bör få visa dem.

Meningen är väll att uniformerad personal ska utstråla tryghet i en påfrestande jobbig situation, man kanske varit med om en olycka där någon närstående avlidit, då vill man nog ha en trygg personlighet att bli tröstad/omhändertagen av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in