Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-06, 13:24
  #1
Medlem
Hansomfisers avatar
Jag har en 42" plasma och en hemmabio.
Ljudkortet i min dator är en Soundblaster Audigy4 med sån "Digital I/O" port som ser ut som alla andra 3,5mm-hål.

Jag har även en "digital in" port i min hemmabio. Hur ska jag koppla detta för att få ut 5.1 ljud till min hemmabio från datorn? Exakt vilken kabel ska jag ha? Länk?

Är det DVI->HDMI-konverter och en lång HDMI-sladd jag behöver för att koppla mitt grafikkort (som har DVI) till min TV som har HDMI-ingång?
Citera
2007-09-06, 21:42
  #2
Medlem
hoaxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansomfiser
Är det DVI->HDMI-konverter och en lång HDMI-sladd jag behöver för att koppla mitt grafikkort (som har DVI) till min TV som har HDMI-ingång?

Jag tror det är billigare att direkt köpa en sladd med dvi i ena änden och hdmi i den andra.

artikelnr 98120 på www.kjell.com, har en själv så och det funkar fint
Citera
2007-09-07, 09:18
  #3
Medlem
Hansomfisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxen
Jag tror det är billigare att direkt köpa en sladd med dvi i ena änden och hdmi i den andra.

artikelnr 98120 på www.kjell.com, har en själv så och det funkar fint

Ja men DVI skickar inget LJUD..
Citera
2007-09-07, 09:23
  #4
Medlem
Sane?s avatar
Vad är "digital in" för sorts kontakt?
Citera
2007-09-07, 09:29
  #5
Medlem
SchKutts avatar
Du har förmodligen en optisk kabel UT ifrån datorns ljudkort. Vet inget om detta ljudkort men har den ett digital I/O så borde den även ha optisk ut. Detta skickar 5.1 ljud hemma hos mig iaf (kör på det inbyggda i moderkortet) och det låter bra för min del.

så bara att gå till närmaste elektronik affär och köpa en optisk kabel i lagom längd samt att kolla upp om det är en "vanlig" optisk anslutning du har eller om det är en SP/Dif du har.

Kanske inte fått med allt men lite hjälp hopaps jag att det är iaf..
Citera
2007-09-07, 10:11
  #6
Medlem
Hansomfisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchKutt
Du har förmodligen en optisk kabel UT ifrån datorns ljudkort. Vet inget om detta ljudkort men har den ett digital I/O så borde den även ha optisk ut. Detta skickar 5.1 ljud hemma hos mig iaf (kör på det inbyggda i moderkortet) och det låter bra för min del.

så bara att gå till närmaste elektronik affär och köpa en optisk kabel i lagom längd samt att kolla upp om det är en "vanlig" optisk anslutning du har eller om det är en SP/Dif du har.

Kanske inte fått med allt men lite hjälp hopaps jag att det är iaf..


Här har ni specs'en på mitt ljudkort:
http://www.creative.com/products/pro...ct=14103&nav=1

Och här är min hemmabio:
http://www.siba.se/index.aspx?Identifier=SE94796

Kan ni ge mig en mer detaljerad kopplingsinstruktion nu kanske?
Citera
2007-09-07, 11:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansomfiser
Ja men DVI skickar inget LJUD..

Ja, men bara för du kopplar en hdmi-konverter till grafikkortet så kommer inte DVI-utgången från grafikkortet skicka ljud, så det blir samma sak med en DVI/HDMI-sladd som nog är det vanligaste.
Citera
2007-09-07, 11:44
  #8
Medlem
Sane?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansomfiser
Jag har en 42" plasma och en hemmabio.
Ljudkortet i min dator är en Soundblaster Audigy4 med sån "Digital I/O" port som ser ut som alla andra 3,5mm-hål.

Jag har även en "digital in" port i min hemmabio. Hur ska jag koppla detta för att få ut 5.1 ljud till min hemmabio från datorn? Exakt vilken kabel ska jag ha? Länk?

Är det DVI->HDMI-konverter och en lång HDMI-sladd jag behöver för att koppla mitt grafikkort (som har DVI) till min TV som har HDMI-ingång?
Det ser ut som du måste köpa ett tillbehör till ditt ljudkort som du pluggar in i digital i/o:
http://www.soundblaster.com/products...6&product=1780

Ingången på förstärkaren kräver en coaxial digitalkabel liknande:
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=109290

...fast kanske inte i samma prisklass.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback