2007-09-05, 17:43
Har börjat lyssna en hel del på ambient på sistone. För de oinvigda är ambient en genre med oftast väldigt lugn musik, utan tydliga melodier. Eller om man ska citera all music guide: "Ambient is a spacious, electronic music that is concerned with sonic texture, not songwriting or composing."
Några bra skivor jag hittat i genren är:
Stars of the Lid - And Their Refinement of the Decline
En riktigt lugn skiva med mycket utdragna mjuka stråkar och grejer. Bra att ha om man behöver slappna av.
Tim Hecker - Harmony in Ultraviolet
Min absoluta favoritskiva i genren. Lite mer åt det experimentella hållet med mycket oljud och lite mörkare arrangemang.
Allt med Eluvium
Speciellt Talk Amongst the Trees och An Accidental Memory in the Case of Death är, trots att de sinsemellan är väldigt olika, två riktigt solida skivor.
Brian Eno - Ambient 1-4
Om jag förstått det rätt skivorna som grundade hela genren. Speciellt Ambient 4 tycker jag är go.
Hammock - Raising Your Voice... Trying To Stop An Echo
Egentligen en skiva som växlar mellan ambient och mer melodiösa låtar. Bra är den iallafall.
Och den skiva som gav mig idén att starta denna tråd..
M83 - Digital Shades Vol.1
Denna har egentligen inte släppts än men finns iallafall på nätet. Helt sjukt tight skiva där M83 tar några steg bort från sitt tidigare mer poppiga sound. Trummorna har helt slopats till förmån för mer harmoniska ljudmattor.
Finns det någon mer här på forumet som lyssnar på denna genre? Har ni kanske något att rekommendera?
Några bra skivor jag hittat i genren är:
Stars of the Lid - And Their Refinement of the Decline
En riktigt lugn skiva med mycket utdragna mjuka stråkar och grejer. Bra att ha om man behöver slappna av.
Tim Hecker - Harmony in Ultraviolet
Min absoluta favoritskiva i genren. Lite mer åt det experimentella hållet med mycket oljud och lite mörkare arrangemang.
Allt med Eluvium
Speciellt Talk Amongst the Trees och An Accidental Memory in the Case of Death är, trots att de sinsemellan är väldigt olika, två riktigt solida skivor.
Brian Eno - Ambient 1-4
Om jag förstått det rätt skivorna som grundade hela genren. Speciellt Ambient 4 tycker jag är go.
Hammock - Raising Your Voice... Trying To Stop An Echo
Egentligen en skiva som växlar mellan ambient och mer melodiösa låtar. Bra är den iallafall.
Och den skiva som gav mig idén att starta denna tråd..
M83 - Digital Shades Vol.1
Denna har egentligen inte släppts än men finns iallafall på nätet. Helt sjukt tight skiva där M83 tar några steg bort från sitt tidigare mer poppiga sound. Trummorna har helt slopats till förmån för mer harmoniska ljudmattor.
Finns det någon mer här på forumet som lyssnar på denna genre? Har ni kanske något att rekommendera?