Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-07, 17:37
Medlem
WoWbaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riesen

Rekommenderar du något speciellt med Vidna Obmana?

Killen har en rätt fet diskografi så jag kan inte påstå att jag har järnkoll. Personligen gillar jag prylarna med lite rytm i. Tex: Crossing the Trail
Citera
2007-09-07, 22:16
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riesen
William Basiniski har jag en del med. Gillar speciellt The Disintegration Loops II. Riktigt skön att ha som bakgrundsmusik då man fokuserar på något annat, även om den känns lite för enkelt skapad

Rekommenderar du något speciellt med Vidna Obmana?

Jag hittade en annan bra skiva. Har bara lyssnat på den en gång men Mi Media Naranja med Labradford låter riktigt bra. Nån som har hört den?

Känns som att jag svarat på sådana här trådar många gånger förr.

Basinskis musik är otroligt skön. En Eric Satie för 2000-talet.

Vidna Obmanas musik blir lite seg i längden. Jag är också mer förtjust i de skivor där han blandar in rytmer. Parallell Flaming med slagverkaren Djen Ajakan Shean är en höjdpunkt. Om du går igång på etno-ambient kan du också testa Alio Die, Steve Roach och mexikanen Jorge Reyes.

Labradford ligger ju också på Kranky-labeln, precis som Stars of the Lid, så inte konstigt att de faller dig i smaken. Adam Wiltzie från SotL har även projektet The Dead Texan med sin flickvän. Lite mer melodiskt och klangbaserat, och skönt att drömma sig bort till. Andra inte helt ambienta Kranky-artister att testa är Low (släpig postrock) och Jessica Bailiff (shoegaze singer-songwriter).

Ingen nämnde Biosphere än, va? Konstigt, för detta nordnorska projekt brukar alltid rankas högt på ambientlistor. Substrata är ett kyligt mästerverk, ett koncentrat av norrskenens och ishavens mäktighet.

Personligen är jag mest inne på den mörkare varianten, dark ambient. Kungen av genren, Lustmord, är redan tipsad om, medan andra mörkermän är sådana som Inade och Raison d'Etre.
Citera
2007-09-07, 22:25
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Burzum's ambient-försök är inget vidare. Varg lirade bättre metal. Hans metal-plattor var ganska ambienta på sitt eget speciella vis.

Tangerine's "Zeit" är den definitiva ambient-plattan.

Kan även rekommendera bandet Main och även svensken Benny Nielsen.
Rekommenderar också Desiderii Margins om ni gillar Raison d´être.
Citera
2007-09-07, 23:13
Medlem
Spikeys avatar
Krautrockbandet Cluster gjorde en skiva tillsammans med Eno som hette rätt och slätt "Cluster & Eno", finns några sköna alster på den fast den mest låter Eno...Kommer inte ihåg när den släpptes, 1976 kanske?
Citera
2007-09-09, 13:23
Medlem
Draugs Hargs avatar
Någon mer än jag som fått tag på nya albumet med Telepherique. Rätt egen, men skön ambient med lite rytm men rätt skarpa ljud. Förbannat skön att lyssna på nu i bakfylledimman.
Citera
2007-09-12, 14:10
Medlem
Det mesta av Steve Roach.

Vir Unis, speciellt albumen "Book of Mutations" och "The Drift Inside".

Robert Rich har gjort en del bra låtar, hans 7 timmar långa "Somnium" är bra, och likaså albumet "Stalker" han gjorde tillsammans med Lustmord.

Asmorod - Hysope.
Ulf Söderberg - Tidvatten.
Cliff Martinez - Solaris Soundtrack.
Citera
2007-09-12, 14:16
Medlem
BRZMs avatar
Puissance och Arditi. Dom 2 grupperna kan jag rekommendera. Otroligt underbara!
Citera
2007-09-12, 14:18
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Burzums album Hildskjalf och Daudi Baulders kanske ?

Det var ett bra tips. Älskar dom plattorna sedan många år tillbaka.
Citera
2007-09-12, 14:37
Medlem
Zaranthustras avatar
Ingen som nämnt Aphex Twins Selected Ambient Works 2 än? Det är väl det mest typiska jag kan tänka mig när det gäller ambientmusik, långa utdragna ljudmattor och fluffigt flaff.

Självklart har herr James på sedvanligt drygmanér hävdat att han själv aldrig lyssnar på ambientmusik eftersom det är "lättlyssnad skitmusik för dumhuven" typ.
Citera
2008-05-05, 20:58
Medlem
Demi Monds avatar
Vill ha mer Ambient - tips?

Hej,

jag lyssnar mkt på ambient, Eno, en del av JMJ's prylar etc.

Tycker det är svårt att hitta bra ambient. Någon därute som är bevandrad?

Ofta är ju filmmusik underbart att flyta iväg till, och även där har jag vandrat.

Gillar saker som M.Stearns, M. Brook, M. Hoenig osv...men vill ha mer....Lundsten gör ju oxå fantastisk musik, men det blir strax enahanda, efter långa lyssningar.

Hjälp mig till ro! Orkar inte med all partymusik som dundrar överallt.
Citera
2008-05-05, 22:12
Medlem
lazerkatts avatar
Ennio Morricone, väldans trevlig spagettiwesternpop
Godspeed you! Black emperor, Lugna toner att hångla till
Skriver fler om ja kommer på nått
Citera
2008-05-05, 22:16
Medlem
Adversariuss avatar
lazerkatt, vad menar du? GY!BE är inte i närheten av ambient, det är postrock, och ganska explosiv sådan.

TS: Eluvium, Eluvium, Eluvium och mer Eluvium är vad du behöver. Jag kan aldrig lovsjunga honom nog. Köp/tanka skivorna Lambent Material och Copia omedelbart, och återkom gärna med åsikter sen, intressant att höra vad folk tycker om honom. Jag kan nästan garantera att du inte kommer bli besviken!

(Sigur Rós tar jag för givet att jag inte behöver nämna, allt annat vore katastrof.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in