Citat:
Ursprungligen postat av Riesen
William Basiniski har jag en del med. Gillar speciellt The Disintegration Loops II. Riktigt skön att ha som bakgrundsmusik då man fokuserar på något annat, även om den känns lite för enkelt skapad
Rekommenderar du något speciellt med Vidna Obmana?
Jag hittade en annan bra skiva. Har bara lyssnat på den en gång men Mi Media Naranja med Labradford låter riktigt bra. Nån som har hört den?
Känns som att jag svarat på sådana här trådar många gånger förr.
Basinskis musik är otroligt skön. En Eric Satie för 2000-talet.
Vidna Obmanas musik blir lite seg i längden. Jag är också mer förtjust i de skivor där han blandar in rytmer.
Parallell Flaming med slagverkaren Djen Ajakan Shean är en höjdpunkt. Om du går igång på etno-ambient kan du också testa Alio Die, Steve Roach och mexikanen Jorge Reyes.
Labradford ligger ju också på Kranky-labeln, precis som Stars of the Lid, så inte konstigt att de faller dig i smaken. Adam Wiltzie från SotL har även projektet The Dead Texan med sin flickvän. Lite mer melodiskt och klangbaserat, och skönt att drömma sig bort till. Andra inte helt ambienta Kranky-artister att testa är Low (släpig postrock) och Jessica Bailiff (shoegaze singer-songwriter).
Ingen nämnde Biosphere än, va? Konstigt, för detta nordnorska projekt brukar alltid rankas högt på ambientlistor.
Substrata är ett kyligt mästerverk, ett koncentrat av norrskenens och ishavens mäktighet.
Personligen är jag mest inne på den mörkare varianten, dark ambient. Kungen av genren, Lustmord, är redan tipsad om, medan andra mörkermän är sådana som Inade och Raison d'Etre.