Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2012-11-10, 15:21
Medlem
Jag har nyss bytt madrass så den behöver jag inte rengöra utan det är min säng jag vill få rent på djupet från kvalster.
Jag har en Kärcher ångtvätt hemma liknande som i det här klippet http://www.youtube.com/watch?v=DWTP17_9KgA

Det är sant att det tar död på kvalster men jag är ändå tveksam till metoden då det tillför fukt i sängen som kvalster älskar.Kommer sängen verkligen att bli torr på några timmar eller kommer det att förvärra saken och göra att det snabbt tillkommer nya kvalster?

Finns det något annat sätt att rengöra lite äldre säng från kvalster och avlagringar som trängt ner i sängen?

Jag har en madrassbehandlingsprodukt http://leathermaster46.kaigan.se/archive/pdf/BioMaster%20Madrassbehandling.pdf

som jag tänkte spruta på min nya madrass som skall ge en långtidsverkande bakteriefriyta men undrar också om det är smart då jag tillför massa fukt till madrassen som kanske inte torkar ordentligt?
Citera
2014-06-14, 18:43
Medlem
Det står på Vårdguidens hemsida att det inte spelar någon roll vad det är för dammsugare man har, vad tror ni om det? Jag menar, om man har en damsugare med hög sugkraft så borde väl man kunna suga ut fler kvalster ur sängen?
Citera
2014-06-15, 22:57
Medlem
WaltzingMatildas avatar
felpost
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2014-06-15 kl. 22:59. Anledning: ,
Citera
2014-06-16, 22:16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Det står på Vårdguidens hemsida att det inte spelar någon roll vad det är för dammsugare man har, vad tror ni om det? Jag menar, om man har en damsugare med hög sugkraft så borde väl man kunna suga ut fler kvalster ur sängen?
Kanske det, suger den för djävla dåligt så lär det i alla fall inte hända något.

Notabelt är också att skojarna till dammsugarförsäljare som kör med ens gamla dammsugare en stund för att sedan demonstrera att deras supersug tar bort en massa extra och säger att det är kvalster eller kvalsterspillning är just skojare.

Frysning hjälper inte då kvalster överlever dygnsvis i -20 ºC, jo det skulle vara om man fryser in grejerna någon vecka då men vem fan gör det.

Det där med att låta bli att bädda sägnen skulle vara för att fuktigheten i sängen sjunker snabbare om täcket ligger lite fluffigt. Jag kommer ihåg att jag läste om detta för några år sedan men jag hittar inte undersökningen nu, jag vill i alla fall minnas att det inte var någon större skillnad i kvalstermängd om man bäddade eller inte. Fuktigheten lär gå ner på samma värde (nära rumsluftens) oavsett vilket och då är det nog bara en fråga om kvalstren klarar 10 eller 15 timmar i torr omgivning.

Kvalster är ovanligt i norra Sverige där det är för torrt för att de ska trivas, alltså även inomhus.
Citera
2014-06-16, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Kanske det, suger den för djävla dåligt så lär det i alla fall inte hända något.

Notabelt är också att skojarna till dammsugarförsäljare som kör med ens gamla dammsugare en stund för att sedan demonstrera att deras supersug tar bort en massa extra och säger att det är kvalster eller kvalsterspillning är just skojare.

Frysning hjälper inte då kvalster överlever dygnsvis i -20 ºC, jo det skulle vara om man fryser in grejerna någon vecka då men vem fan gör det.

Det där med att låta bli att bädda sägnen skulle vara för att fuktigheten i sängen sjunker snabbare om täcket ligger lite fluffigt. Jag kommer ihåg att jag läste om detta för några år sedan men jag hittar inte undersökningen nu, jag vill i alla fall minnas att det inte var någon större skillnad i kvalstermängd om man bäddade eller inte. Fuktigheten lär gå ner på samma värde (nära rumsluftens) oavsett vilket och då är det nog bara en fråga om kvalstren klarar 10 eller 15 timmar i torr omgivning.

Kvalster är ovanligt i norra Sverige där det är för torrt för att de ska trivas, alltså även inomhus.

Sant vi har få-
Vädra dina sängkläder, det finns en anledning till man gör det.
Byt minst var 6 dag sanglinnet

Tvätta eller köp nya kuddar var 6 månad särskilt om du är allergisk.
Bädda inte sängen
bakterie medel är överskattade o biter sällan på kvalster-kyla gör.
Citera
2014-06-16, 22:25
Medlem
Silltunnas avatar
Vafan spelar kvalster för roll? De gör väl knappast någon skada.
Citera
2014-06-16, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Vafan spelar kvalster för roll? De gör väl knappast någon skada.
De ger upphov till allergi hos många och byter du inte sängkläder tillräckligt ofta kan du få det du med..
Citera
2014-07-05, 17:43
Medlem
"Enkel" fråga: Hur fan ska man göra för att minska mängden?
Citera
2014-07-05, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
"Enkel" fråga: Hur fan ska man göra för att minska mängden?

Bädda inte sängen på morgonen-utan på em när den svalnat.
Byt kudde var 6-12 månad-dvs köp en ny- de blir ofta knöliga av att tvättas.
Tvätta täcket-varannan månad -inte bara lakanen
Byt i sängen minst en grr/ vecka gärna 2.

Vädra sängkläder när det är minusgrader ute.
Dammsug-inte säng men sovrum 1-2 ggr / vecka samt dammtorka lika ofta.

Är råd som ges till kvalster allergiker.
Ångtvätt och alkohol är helt overkill och gör ingen nytta.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in