Citat:
Ursprungligen postat av
Tellusstar
Det står på Vårdguidens hemsida att det inte spelar någon roll vad det är för dammsugare man har, vad tror ni om det? Jag menar, om man har en damsugare med hög sugkraft så borde väl man kunna suga ut fler kvalster ur sängen?
Kanske det, suger den för djävla dåligt så lär det i alla fall inte hända något.
Notabelt är också att skojarna till dammsugarförsäljare som kör med ens gamla dammsugare en stund för att sedan demonstrera att deras supersug tar bort en massa extra och säger att det är kvalster eller kvalsterspillning är just skojare.
Frysning hjälper inte då kvalster överlever dygnsvis i -20 ºC, jo det skulle vara om man fryser in grejerna någon vecka då men vem fan gör det.
Det där med att låta bli att bädda sägnen skulle vara för att fuktigheten i sängen sjunker snabbare om täcket ligger lite fluffigt. Jag kommer ihåg att jag läste om detta för några år sedan men jag hittar inte undersökningen nu, jag vill i alla fall minnas att det inte var någon större skillnad i kvalstermängd om man bäddade eller inte. Fuktigheten lär gå ner på samma värde (nära rumsluftens) oavsett vilket och då är det nog bara en fråga om kvalstren klarar 10 eller 15 timmar i torr omgivning.
Kvalster är ovanligt i norra Sverige där det är för torrt för att de ska trivas, alltså även inomhus.