Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Det här är återigen en sådan där myt som råder och som har endast ett syfte, nämligen att jaga ekorre. Här är en motion till riksdagen som tar död på denna myt:
"Ekorren är ett välkänt djur i den svenska faunan. Den omges emellertid av diverse myter. En är att ekorren lever på fåglars ägg och ungar. I boken Däggdjur - alla Europas arter av Anders Bjärvall och Staffan Ullström står att läsa "Ekorren är huvudsakligen växtätare med ett tämligen brett närings-val. Frön av gran och tall dominerar födan som också kan utgöras av bär, svamp, nötter, ollon och gröna växtdelar. Svamp lagras under hösten (uppe i trädklykor m m) och kan därigenom ingå i födan året om. Påståendet att ekorren ofta plundrar fågelbon är sannolikt överdrivet. I en svensk
undersökning av innehållet i 1600 ekorrmagar fann man rester av fåglar (ägg eller ungar) i bara 4 stycken."
2. Återigen. Du utgår här ur dina egoistiska åsikter och preferenser inte från djurets. Bevisligen är människan det största skadedjuret på jorden. Jag ser inte många ekorrar som angriper oss trots detta

.
Jag fattar fortfarande inte varför man skulle jaga ett sådant djur som ekorre. Det är ju knappt något kött på den och dessutom blir inte kostnaden lägre än att gå till den lokala affären och köpa en kyckling.
~Paul~
Jag jagar inte ekorre! Jag skjuter dem när tillfälle ges. På samma sätt som jag skjuter kråkor, nötskrikor, minkar, osv som konkurrerar med mig om skogsfåglarna. Jag äter inget av dessa djur heller.
Ja, det är mina egoistiska åsikter och inte djurens.
Ja, människan är det största skadedjuret.
För övrigt så finns det säkert någon tråd för jakthatare som du kan berika.