2007-09-05, 16:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius
Det skall visst vara riktigt gott med ekorre.
Har ronkaren egna erfarenheter eller är detta uttalande baserat på de redan tidigare nämnda uttalanden?

~Paul~
Citera
2007-09-05, 16:12
Medlem
dePauls avatar
En sak skall vara klar. Jag har inget emot att äta nästan vad som helst.

Men i det här fallet handlar det om våra inhemska arter och inte råttor, kackerlackor eller myror doppade i choklad.

Alla våra arter håller på och försvinner pga klimatpåverkan.

Min fråga är således ganska fundamental. Hur roligt är det att veta om 50 år att man bidragit till ett totalt utrotande av vårt inhemska djurliv?

~Paul~
Citera
2007-09-05, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Har ronkaren egna erfarenheter eller är detta uttalande baserat på de redan tidigare nämnda uttalanden?

~Paul~
Det är baserat på vad som sagts annorstädes och vad som allmänt talas om av de som har ätit ekorre.

Försök att läsa inläggen du citerar, det brukar vara en fördel.

Btw, kollar du avan en gång till ser du det röda strecket..ergo: No wanking.
och ta du och fundera på hur utrotad du är om 50 år istället, ekorrar lär det fortfarande finnas gott om då, Paula.
Citera
2007-09-05, 16:24
Medlem
Mysonoxens avatar
skärpning i tråden, tack!/mod.
Citera
2007-09-05, 17:12
Medlem
Miljonären.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
I programet QI påstods det att det bara är den Grå Nordamerikanska ekorren som man kan äta(den enda som inte smakar illa).

Men hur är det möjligt? ekorre som ekorre tycker man ju. En kannibal tycker väll en neger smakar likadant som en asiat?

Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Vad är definitionen på "skadedjur" egentligen? Hur är ekorrarna skadedjur?
Jag har sett en skadad ekorre en gång dock.

Kul grej att bara komma på att man ska fånga en ekorre och äta!

För övrigt misstänker jag att Miljonären är Runar Sögaard.

hehe nee jag är inte Runar, då hade jag gett mig på ett större djur, typ Grävlig eller murmeldjur. Har dock hört en gång att jag liknar Paul Lassiter från Spin city.
Citera
2007-09-05, 22:15
Bannlyst
Jag har ätit ekorre och mycket riktigt smakar den ungefär som kyckling.
Citera
2007-09-06, 05:55
Medlem
Ekorrar äter upp en massa fågelägg.
Jag är fågeljägare.
Alltså saboterar ekorrar min jakt.
Därav uttrycket skadedjur från min sida.

Däremot så är ekorre väldigt gott enligt vänner i Oklahoma och Texas. "Deep fried squirrel" ska det tydligen vara.

Har också pratat med en som provade laga till och äta en igelkott.
Bland det bästa han hade smakat påstod den mannen. Men det ska nog till att genomsteka ordentligt då igelkottar käkar i stort sett vad som helst och sannolikt har trikiner.
Citera
2007-09-06, 08:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
1. Ekorrar äter upp en massa fågelägg.

2. Jag är fågeljägare.
Alltså saboterar ekorrar min jakt.
Därav uttrycket skadedjur från min sida.
1. Det här är återigen en sådan där myt som råder och som har endast ett syfte, nämligen att jaga ekorre. Här är en motion till riksdagen som tar död på denna myt:

"Ekorren är ett välkänt djur i den svenska faunan. Den omges emellertid av diverse myter. En är att ekorren lever på fåglars ägg och ungar. I boken Däggdjur - alla Europas arter av Anders Bjärvall och Staffan Ullström står att läsa "Ekorren är huvudsakligen växtätare med ett tämligen brett närings-val. Frön av gran och tall dominerar födan som också kan utgöras av bär, svamp, nötter, ollon och gröna växtdelar. Svamp lagras under hösten (uppe i trädklykor m m) och kan därigenom ingå i födan året om. Påståendet att ekorren ofta plundrar fågelbon är sannolikt överdrivet. I en svensk
undersökning av innehållet i 1600 ekorrmagar fann man rester av fåglar (ägg eller ungar) i bara 4 stycken."

2. Återigen. Du utgår här ur dina egoistiska åsikter och preferenser inte från djurets. Bevisligen är människan det största skadedjuret på jorden. Jag ser inte många ekorrar som angriper oss trots detta .

Jag fattar fortfarande inte varför man skulle jaga ett sådant djur som ekorre. Det är ju knappt något kött på den och dessutom blir inte kostnaden lägre än att gå till den lokala affären och köpa en kyckling.

~Paul~
Citera
2007-09-06, 08:43
Medlem
hesons avatar
Ekorrar är aldeles för söta [sööööta] för att jagas. Leta i stället upp det mycket större bytet kannadagås en plåga som förpestar våra parker. Tag med en välslipad lie till närmsta ankdammspark och börja skörda!
Citera
2007-09-06, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Det här är återigen en sådan där myt som råder och som har endast ett syfte, nämligen att jaga ekorre. Här är en motion till riksdagen som tar död på denna myt:

"Ekorren är ett välkänt djur i den svenska faunan. Den omges emellertid av diverse myter. En är att ekorren lever på fåglars ägg och ungar. I boken Däggdjur - alla Europas arter av Anders Bjärvall och Staffan Ullström står att läsa "Ekorren är huvudsakligen växtätare med ett tämligen brett närings-val. Frön av gran och tall dominerar födan som också kan utgöras av bär, svamp, nötter, ollon och gröna växtdelar. Svamp lagras under hösten (uppe i trädklykor m m) och kan därigenom ingå i födan året om. Påståendet att ekorren ofta plundrar fågelbon är sannolikt överdrivet. I en svensk
undersökning av innehållet i 1600 ekorrmagar fann man rester av fåglar (ägg eller ungar) i bara 4 stycken."

2. Återigen. Du utgår här ur dina egoistiska åsikter och preferenser inte från djurets. Bevisligen är människan det största skadedjuret på jorden. Jag ser inte många ekorrar som angriper oss trots detta .

Jag fattar fortfarande inte varför man skulle jaga ett sådant djur som ekorre. Det är ju knappt något kött på den och dessutom blir inte kostnaden lägre än att gå till den lokala affären och köpa en kyckling.

~Paul~

Jag jagar inte ekorre! Jag skjuter dem när tillfälle ges. På samma sätt som jag skjuter kråkor, nötskrikor, minkar, osv som konkurrerar med mig om skogsfåglarna. Jag äter inget av dessa djur heller.

Ja, det är mina egoistiska åsikter och inte djurens.
Ja, människan är det största skadedjuret.

För övrigt så finns det säkert någon tråd för jakthatare som du kan berika.
Citera
2007-09-06, 09:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Jag jagar inte ekorre! Jag skjuter dem när tillfälle ges. På samma sätt som jag skjuter kråkor, nötskrikor, minkar, osv som konkurrerar med mig om skogsfåglarna. Jag äter inget av dessa djur heller.

Ja, det är mina egoistiska åsikter och inte djurens.
Ja, människan är det största skadedjuret.

För övrigt så finns det säkert någon tråd för jakthatare som du kan berika.
Jag är inte jakthatare. Jag inser behovet av en viss avskjutning.

Däremot är jag emot meningslöst dödande med ett enda syfte, nämligen att roa. Sedan kan du klä detta faktum i andra ord för att ursäkta dig men sanningen är alldeles för uppenbar.

Du skriver att du skjuter bl a kråkor och nötskrikor eftersom de konkurrerar om skogsfåglarna. Jag trodde att kråkor och nötskrikor var skogsfåglar .

Och återigen. Ekorren är ingen allvarlig konkurrent om dina skogsfåglar.

~Paul~
Citera
2011-04-19, 10:20
Medlem
rammzis avatar
Farfar är uppvuxen på ekorre då gammelfarfar försörjde sig som ekorrjägare i perioder. Det lär smaka som vildkanin, som jag i min tur är uppvuxen på. God mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in