• 2
  • 3
2007-09-04, 15:25
Medlem
Domedagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhatPhil
Tog ut frön från frukt, torkade dom ett par dagar, planterade dom i ett litet drivhus, Sen så har jag planterat om den en gång, dags igen snart:

http://img46.imagevenue.com/img.php?...122_1189lo.JPG

http://img135.imagevenue.com/img.php...4_122_20lo.JPG

Som det kanske syns på min tumme så är det tändsticksask model större

Edit: Som Paul sa så varierar frukten i storlek, alla på min planta har slutat växa och mognar för tillfället.
Kan också tillägga att jag odlar habanero och thaichilli hemma om nån ville veta

Fan va nice. dom dricker mkt vatten misstanker jag??

Tomat har jag odlat me morsan e kul men allti kul o testa nya prylar.

Minnes en trad om odling av chili. mkt intressant.
finns det ngt battre an att plocka nya farska gronsaker. e kul o se det vaxa ocska.

habanero kan va kul o odla. dock alldeles for starkt.. men thai chili vore kul.

en mkt avundsjuk domedagen som glor pa dina paprika foton.....
Citera
2007-09-04, 15:58
Medlem
Vad används egentligen vit paprika och red sweet paprika till? Invandrarna här köper nästan minst 10 kg till sina hushåll när de handlar paprika, så det måste väl nästan vara till konservering eller liknande?
Citera
2007-09-04, 16:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conz
Vad används egentligen vit paprika och red sweet paprika till? Invandrarna här köper nästan minst 10 kg till sina hushåll när de handlar paprika, så det måste väl nästan vara till konservering eller liknande?
Grytor, inläggnigar, grillning, you name it.

~Paul~
Citera
2007-09-04, 16:14
Medlem
PhatPhils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domedagen
Fan va nice. dom dricker mkt vatten misstanker jag??

Tomat har jag odlat me morsan e kul men allti kul o testa nya prylar.

Minnes en trad om odling av chili. mkt intressant.
finns det ngt battre an att plocka nya farska gronsaker. e kul o se det vaxa ocska.

habanero kan va kul o odla. dock alldeles for starkt.. men thai chili vore kul.

en mkt avundsjuk domedagen som glor pa dina paprika foton.....

Paprikan dricker närmare en liter om dagen men min thaichilli är värre, den är stor (står i 40 liters kruka) och har MASSOR av frukt så den dricker minst 4 liter om dagen, bara att pm:a om du undrar nått om chilli/paprika odling eller om du har frågor om min lilla odling. I övrigt är chilli/paprika odling väldigt tacksamt, är lätt och man får mycket! Och som du själv säger det är ett specielt nöje att plocka sina egnaodlade grönsaker!
Citera
2007-09-05, 00:44
Medlem
fraess avatar
Den vita paprikan är lustig, jag tycker den smakar hallon i rått tillstånd. Alltså inte själva hallonsmaken som sådan, utan bismaken som hallon har. Öh.
Citera
2007-09-05, 02:04
Medlem
Domedagens avatar
Citat:
Paprikan dricker närmare en liter om dagen men min thaichilli är värre, den är stor (står i 40 liters kruka) och har MASSOR av frukt så den dricker minst 4 liter om dagen, bara att pm:a om du undrar nått om chilli/paprika odling eller om du har frågor om min lilla odling. I övrigt är chilli/paprika odling väldigt tacksamt, är lätt och man får mycket! Och som du själv säger det är ett specielt nöje att plocka sina egnaodlade grönsaker!

Tror nog finns intresse for andra o veta sa jag pm icke annu.

Hur lang tid tog det att fa denna planta att bli sa enormt stor?
1 liter vatten .. det betyder att jag kommer fatalt misslyckas da jag knappt ens kan ta hand om kaktusar.

Kan man odla inomhus vintertid? behovs mkt ljus?

tomat tycker jag e underbart o enkelt. dock stjal morsan alla tomaterna.
Man kan val odla garlic ocksa.. det vore ngt. hade en van med utlandsk bagrund som odlade. va gott som faaaaeeen.

Fan ingen som har en liten jordplatt o sponsra med??
da skulle jag odla fan hela faderittan bonor potatis tja allt man kan tanka sig.

sen sitta o dra en grogg o njuta av nar det vaxer.

nu blev jag offtopic som vanligt... ber om ursakt..
e mkt intresserad av matlagning och odling av egna produkter.
Citera
2007-09-05, 12:38
Medlem
PhatPhils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domedagen
Tror nog finns intresse for andra o veta sa jag pm icke annu.

Hur lang tid tog det att fa denna planta att bli sa enormt stor?
1 liter vatten .. det betyder att jag kommer fatalt misslyckas da jag knappt ens kan ta hand om kaktusar.

Kan man odla inomhus vintertid? behovs mkt ljus?

tomat tycker jag e underbart o enkelt. dock stjal morsan alla tomaterna.
Man kan val odla garlic ocksa.. det vore ngt. hade en van med utlandsk bagrund som odlade. va gott som faaaaeeen.

Fan ingen som har en liten jordplatt o sponsra med??
da skulle jag odla fan hela faderittan bonor potatis tja allt man kan tanka sig.

sen sitta o dra en grogg o njuta av nar det vaxer.

nu blev jag offtopic som vanligt... ber om ursakt..
e mkt intresserad av matlagning och odling av egna produkter.

Oftast fröodlar man i januari så man har en stor planta till sommaren som kan ge mycket frukt, men min paprika satte jag i april så den är rätt liten och ger bara lite, min gigant chilliplanta odlade jag upp för förra sommaren och övervintrade den i min lägenhet. Det var inte helt fel för den gav frukt hela vintern också (har get mogen frukt konstant i över ett år nu). Jag kommer över vintra min paprika och min habanero också i år så att man får gigant skörd av dom nästa år också. Gäller bara ha ett riktigt ljust fönster och ibland (beroende på växt) en extra lampa.

Sen kommer det nog gå bra för dig att odla nått liknande, det är skillnad att ta hand om en tråkig liten kaktus och ta hand om nått du odlat upp själv från grunden, det blir ens små dyrbara älsklingar
Prova till nästa år att sätta några frön jalapenjo eller liknande så blir du minst en erfarenhet rikare!
Citera
2007-09-05, 16:54
Medlem
Requiems avatar
Jag brukade få dessa grillade nere i södra spanien, med lite olivolja och flingsalt över och tillsammans med fintärnad stekt potatis. Jättegott!

Annars, som andra skrivit så är de toppen att fylla. Någon kryddig ost, lite hackade inlagda jalapeños och sedan ringla lite olja över och lite salt. Mums!
Citera
2007-09-05, 17:02
Medlem
dodeesoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillapa
Är den röd? Om den är det så vet jag vilken du menar, brukar blanda den i sallader och sätta på mackor, väldigt gott.

OT & språkpolisvarning: Sätta på mackor??

(Jag säger som far min, det ända som blir påsatt i den här familjen är TV'n.)
Citera
2007-10-17, 14:38
Medlem
Villons avatar
Citat:
Prova till nästa år att sätta några frön jalapenjo eller liknande så blir du minst en erfarenhet rikare!
Vad är så att säga livslängden på en sån här planta?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in