2007-09-04, 03:06
Medlem
Domedagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemini3
Den kallas "Söt paprika" och är sötare än den vanliga paprikan... Formen när det gäller styrkan spelar ingen roll på dessa frukter då dom inte innehåller capsaicin*, däremot så spelar det roll på sötheten..
Ett rätt så trevligt alternativ till den vanliga paprikan.. Färgen är röd..

För dom som inte sett den så ser den ut som förbannat stor pepperoni.. Försökte hitta nån bild på nätet men gick bet.. Kan ta ett kort på Ica imorgon..

*det ämne som är starkt i pepparfrukter..

Ang. recept så har jag inga konkreta förslag.. Fylld och grillad är dock gott.. dePaul skrev i vintråden om en bra fyllning..

Tack vore trevligt o se foto. E det ngn slags gen modifierad paprika ?

De paul e ju var mat guru.. han borde bli mod i matforumet .
Citera
2007-09-04, 09:05
Medlem
Bolages avatar
Tack så mycket för tipsen!

Här är bild på hur de ser ut om ni vill veta det.
http://www.ewerman.se/modules/core/s...48&w=186&h=800
http://www.ewerman.se/modules/core/s...47&w=186&h=800

Och de säljs som sagt i en mix, så jag har både röda, gröna och vita.
Citera
2007-09-04, 09:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domedagen
De paul e ju var mat guru.. han borde bli mod i matforumet .
Tack för det men jag tror jag avstår . Tack för förtroendet!

~Paul~
Citera
2007-09-04, 09:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolage
Tack så mycket för tipsen!

Här är bild på hur de ser ut om ni vill veta det.
http://www.ewerman.se/modules/core/s...48&w=186&h=800
http://www.ewerman.se/modules/core/s...47&w=186&h=800

Och de säljs som sagt i en mix, så jag har både röda, gröna och vita.
OK, då vet vi det. Du tänkte på både den gröna och den röda.

Den röda är sötare och avsevärt mycket tunnväggigare än en vanlig bullpaprika. Den lämpar sig därför till rätter där det krävs att paprikan är finstrimlad. T ex kinarätter, gulasch, gulaschsoppa och diverse vegetariska rätter.

Den gröna är också tunnväggig och har något annan smak än den vanliga gröna bullpaprikan. Den lämpar sig därför till rätter såsom: Kinarätter (igen), letscho (grönsaksröra m ägg i), fyllda paprikor, grillade paprikor och grillspett. Den är hyfsat god som pålägg på smörgåsen.

Båda paprikorna är lämpligare att frysa i mindre bitar jämfört med de traditionella. Jag har alltid frysta finstrimlade eller i bitar i min frys. I samband med matlagning så åker de direkt in i grytan utan vidare omsvep. De blir då mjuka med en gång.

~Paul~
Citera
2007-09-04, 09:21
Medlem
Domedagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tack för det men jag tror jag avstår . Tack för förtroendet!

~Paul~

Blyg e du ocksa... vassego.. tror det e manga med mig som skulle vilja ha dig som mod.

behovs iofs icke da du flitigt ger tips o hjalper alla med mat fragor.

din fru o dina barn maste vara mkt lyckligt lottade o ha en san nice pappa som e expert o laga mat.

Nog med komplimanger.. jag uppskattar din insats har valdigt mkt.
tyvarr kan jag ej testa recepten da jag ej e i sverige o kan ej fa tag i ingredienserna.

Back to topic... min tunga e alldeles brun av rovslickeri nu.

Tack for fotona.. dom dar paprikorna har jag misstolkat massor av ganger som svag chili peppar. har bar sett grona o roda.
Dom ser perfekta ut o grilla. knappast att fylla med kottfars dom va lite val sma.
Citera
2007-09-04, 09:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
jag uppskattar din insats har valdigt mkt.

Dom ser perfekta ut o grilla. knappast att fylla med kottfars dom va lite val sma.
Tack igen .

De här paprikorna kan förekomma i olika storlekar. Jag har sett sådana som är bara ca 4-5 cm långa men också sådana som varit 2,5 dm långa!

~Paul~
Citera
2007-09-04, 10:30
Medlem
PhatPhils avatar
Citat:
nice... har den odlat frukt?

planterade du torkade fron?

Tog ut frön från frukt, torkade dom ett par dagar, planterade dom i ett litet drivhus, Sen så har jag planterat om den en gång, dags igen snart:

http://img46.imagevenue.com/img.php?...122_1189lo.JPG

http://img135.imagevenue.com/img.php...4_122_20lo.JPG

Som det kanske syns på min tumme så är det tändsticksask model större

Edit: Som Paul sa så varierar frukten i storlek, alla på min planta har slutat växa och mognar för tillfället.
Kan också tillägga att jag odlar habanero och thaichilli hemma om nån ville veta
Citera
2007-09-04, 11:18
Medlem
Seamus Costellos avatar
Rosta dom i ugnen tills skalet blir bubblgt. Lägg dom i en plastburk med lock eller en tät plastpåse i tio minuter, dra av skalet. Skär av tjockänden och dra ur kärnhusen.

Kör en rejäl bit parmesan eller Manchego i matberedaren tillsammans med en kronärtskocksbotten. Persilja. Lite Creme Fraiche, det ska vara stelt. Svartpeppar.

Värm smeten i en kastrull lite försiktigt. Blandningen ska övergå i en krämigare form bara.

Slå lite gladpack runt paprikahylsorna så att de blir mer lätthanterliga. Proppa dom fulla med blandningen. Ställ i kylen i minst en halvtimme så att smeten blir kall igen.

Ta ut dom, skär i centimetertjocka skivor, lägg upp snyggt på ett fat. Servera med en fruktig Cava eller ett nästan torrt vitt vin. Snygga, goda och enkla små tapas.
Citera
2007-09-04, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Rosta dom i ugnen tills skalet blir bubblgt. Lägg dom i en plastburk med lock eller en tät plastpåse i tio minuter, dra av skalet. Skär av tjockänden och dra ur kärnhusen.

Kör en rejäl bit parmesan eller Manchego i matberedaren tillsammans med en kronärtskocksbotten. Persilja. Lite Creme Fraiche, det ska vara stelt. Svartpeppar.

Värm smeten i en kastrull lite försiktigt. Blandningen ska övergå i en krämigare form bara.

Slå lite gladpack runt paprikahylsorna så att de blir mer lätthanterliga. Proppa dom fulla med blandningen. Ställ i kylen i minst en halvtimme så att smeten blir kall igen.

Ta ut dom, skär i centimetertjocka skivor, lägg upp snyggt på ett fat. Servera med en fruktig Cava eller ett nästan torrt vitt vin. Snygga, goda och enkla små tapas.

Du fångade mig ungefär vid manchego.. Nu måstga jag till Ica och handla lite, låter som ett bra mellanmål..
Citera
2007-09-04, 11:32
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemini3
Du fångade mig ungefär vid manchego.. Nu måstga jag till Ica och handla lite, låter som ett bra mellanmål..
Gör du rätt i! Det kan låta krångligt men är lätt som en plätt!
Citera
2007-09-04, 12:59
Medlem
Bolages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, då vet vi det. Du tänkte på både den gröna och den röda.

Den röda är sötare och avsevärt mycket tunnväggigare än en vanlig bullpaprika. Den lämpar sig därför till rätter där det krävs att paprikan är finstrimlad. T ex kinarätter, gulasch, gulaschsoppa och diverse vegetariska rätter.

Den gröna är också tunnväggig och har något annan smak än den vanliga gröna bullpaprikan. Den lämpar sig därför till rätter såsom: Kinarätter (igen), letscho (grönsaksröra m ägg i), fyllda paprikor, grillade paprikor och grillspett. Den är hyfsat god som pålägg på smörgåsen.

Båda paprikorna är lämpligare att frysa i mindre bitar jämfört med de traditionella. Jag har alltid frysta finstrimlade eller i bitar i min frys. I samband med matlagning så åker de direkt in i grytan utan vidare omsvep. De blir då mjuka med en gång.

~Paul~
Tackar så ödmjukast för denna våg av information, precis vad jag var ute efter. Det blir nog till att köpa ett par korgar till och hacka och frysa in då, nu när det ändå är så billigt.
Citera
2007-09-04, 13:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolage
Tackar så ödmjukast för denna våg av information, precis vad jag var ute efter. Det blir nog till att köpa ett par korgar till och hacka och frysa in då, nu när det ändå är så billigt.
OK, lycka till .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in