• 2
  • 3
2007-09-19, 21:10
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Dom äter bearnaise(i NY iaf)

Ja vafan, jag trodde som sagt att varenda västerlänning visste vad bearnaise var, men inte min canadensiska vän tydligen! Måste förhöra honom om omständigheterna kring detta!
2007-09-19, 22:46
Medlem
BrainDisorders avatar
Har en burk Lohmanders bea i kylen.
Tror jag ska ugna igång en pizza och köra lite bea på den.
2007-09-19, 23:01
Medlem
bäst & usel samtidigt...

Som gammal stilpolis och matsnobb har jag ett mycket kluvet förhållande till bearnaissås (kommer aldrig igen ta uttrycket "bea" i min mun om någon så håller en kniv mot min strupe).

Denna anrättning är lite som Anders Limpar - oftast så fel och dålig att rodnar långt ner i halsen, men vid några få tillfällen så brilljant att den överträffar väldigt mycket.

Som köpsås går den fetbort (såvida man inte, som någon verkar gilla, i sin ensamhet kör den på något slags pizza när man är bakis - feel free), men man bjuder fasen inte gäster på den. Vid rätt tillfälle är dock en hemmasvaravad riktigt jäkla bra. Ungefär som en räkcocktail med riktiga räkor, lite sallad, örter och en rohde island med cognac & sting - retro, motvalls och jävligt coolt vid rätt tillfälle! /J.
2007-09-22, 17:53
Medlem
Airbuzzs avatar
Såg gott ut när Per Moberg gjorde en bearnaise i "Vad blir det för mat?" med en bit smör stor som en tegelsten till hängmörad biff och potatiskakor.

Bearnaisen har ett svajigt rykte, men en vällagad sådan är ju fruktansvärt gott!
2007-09-22, 22:46
Medlem
sisususis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JollyJ
Som gammal stilpolis och matsnobb har jag ett mycket kluvet förhållande till bearnaissås (kommer aldrig igen ta uttrycket "bea" i min mun om någon så håller en kniv mot min strupe).

Denna anrättning är lite som Anders Limpar - oftast så fel och dålig att rodnar långt ner i halsen, men vid några få tillfällen så brilljant att den överträffar väldigt mycket.

Som köpsås går den fetbort (såvida man inte, som någon verkar gilla, i sin ensamhet kör den på något slags pizza när man är bakis - feel free), men man bjuder fasen inte gäster på den. Vid rätt tillfälle är dock en hemmasvaravad riktigt jäkla bra. Ungefär som en räkcocktail med riktiga räkor, lite sallad, örter och en rohde island med cognac & sting - retro, motvalls och jävligt coolt vid rätt tillfälle! /J.
Klockrent om både såsen och Anders.
2007-09-22, 23:29
Medlem
Gothenburgers avatar
Örneborgs Bearnaise FTW !

Håller dock med en del andra här att detta är ingen sås som ingår när man har gäster och bjuder på mat. Passar bäst till en grillad köttbit tillsammans med en riktigt jävla kall bira efter en hård dag på jobbet.

Är mkt kluven till den här såsen jag också........Limpar, Prytz, Zetterberg, Sven "dala" Dahlqvist, Ingemar Erlandsson.........Ibland så in i helvete rätt, men i dom flesta fall så guds förbannat fel. Såshelvetet är dock en institution (ungefär som wild turkey o cola i USA )
2007-09-23, 02:09
Medlem
Schnyggves avatar
Folk som tycker att Rydbergs mm är god är mitt mitt tycke ute och cyklar sjukt mycket! Det är inte bearnaise det är nå jävla skit hopkok som smakar skit! restaurangbea är såklart att föredra och den skall vara svårt fet och smörig! orkar man inte göra eller gå på restaurang så är Lohmanders det ENDA alternativet! mycket ska det vara alltid!
2007-09-23, 18:19
Medlem
Friedensengels avatar
Bearnaise är inte så märkvärdigt att göra, men man måste ju tänka på att allt är relativt. En del lagar ju inte ens sina egna köttbullar, och då ska man kanske inte häckla dem för att de köper färdig bearnaise på burk eller påse?

Länken som postades är ju suverän, särskilt för den/de som aldrig vågat testa sådant tidigare.
2009-02-26, 23:12
Medlem
Snövits avatar
Låst hänvisar till denna: https://www.flashback.org/showthread.php?t=577367

/Mod
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem