• 1
  • 2
2007-09-03, 16:12
Bannlyst
Här kan ni skriva vad ni tycker om bearnaisesås. Själv brukar jag bli jävligt dålig i magen av denna fettrika sås, nån som har samma problem?
2007-09-03, 16:18
Medlem
Lobengulas avatar
Bea är en absolut favoritsås. En bit nygrillat kött med bea är svårslaget

Men tyvärr finns det alldeles för många dåliga beor En bra bea ska inte vara för "äggig" eller "smörig". Många är kallade, få är utvalda som man kan säga.

Köpbea som är bra är Rydbergs i "plastpåse"
2007-09-03, 16:18
Medlem
Jag gillar inte Dragon, så bearnaise faller bort direkt. Gillar för övrigt inte smörbaserade och/eller bottenredda såser över huvudtaget, håller mig till såser gjorda på riktig demiglace.
2007-09-03, 16:28
Bannlyst
Köpbea som är bra är Rydbergs i "plastpåse"[/quote]
föredrar nog egen bea men det är ju jävligt jobbigt att tillverka
2007-09-03, 16:34
Medlem
kajsiborvs avatar
Helt ok smakmässigt men något enformig, för att inte tala om hur fet den är. Duger enbart till nötkött.

Föredrar dock en smakrik grillolja och någon frisk sås till salladen.
2007-09-03, 16:46
Medlem
jiwe08s avatar
Lomanders burkbea smakar som den du får på en restaurang
2007-09-03, 16:47
Medlem
sekazzs avatar
Snickelisnack, struntprat. Rydbergs kan aldrig sätta sig upp mot Lohmanders som finns på Willys.
2007-09-03, 17:10
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Köpbea som är bra är Rydbergs i "plastpåse"

Är det inte den som har en delvis röd förpackning? Jag tycker den är lite för sur. Det finns många utav de nya "färdiga" såserna som inte riktigt håller måttet. Värst är de som är superfeta, så pass att smaken inte framhävs i fettet, utan fettsmaken får övertaget. Det finns några runda små burkar som har de problemet.

Jag glömmer alltid bort vilka som är goda, så ett säkert kort för mig är de kända märkena som finns i små tetror. Sen tar jag lite citron och färsk dragon och anpassar efter min egen smak.

Bästa pulversåsen är den som var "extrakryddad". Jag har dock inte sett den på ett tag. Har den försvunnit, eller är jag bara ouppmärksam?

TS: Raggarsås? Raggare kör 245 och äter på korvmojjen. Sen gör de ingenting annat!
2007-09-03, 17:33
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gren
Är det inte den som har en delvis röd förpackning? Jag tycker den är lite för sur.

Jo det är en påse som "står" upp och är delvis rödfärgad.

Jag insåg precis omöjligheten i att diskutera bästa bean, alla har ju sitt egen smak/tycke

Ja den är kanske lite syrlig men det är bara något som jag gillar
2007-09-03, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gren
Är det inte den som har en delvis röd förpackning? Jag tycker den är lite för sur. Det finns många utav de nya "färdiga" såserna som inte riktigt håller måttet. Värst är de som är superfeta, så pass att smaken inte framhävs i fettet, utan fettsmaken får övertaget. Det finns några runda små burkar som har de problemet.

Jag glömmer alltid bort vilka som är goda, så ett säkert kort för mig är de kända märkena som finns i små tetror. Sen tar jag lite citron och färsk dragon och anpassar efter min egen smak.

Bästa pulversåsen är den som var "extrakryddad". Jag har dock inte sett den på ett tag. Har den försvunnit, eller är jag bara ouppmärksam?

TS: Raggarsås? Raggare kör 245 och äter på korvmojjen. Sen gör de ingenting annat!
raggare gillar mycket fett bea består av 100% fett därav namnet raggarsås sen är ju inte din åsikt fel om raggare.
2007-09-03, 18:16
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tj()Cke "D"
raggare gillar mycket fett bea består av 100% fett därav namnet raggarsås sen är ju inte din åsikt fel om raggare.

Haha! Jag satt och googlade och funderande på vad fan du hade hittat på för ord. . Jag känner många raggare och de flesta är trevliga, men jag har aldrig förknippat bearnaisesås med raggare tidigare, ev med fläskfilé på pizza, men inte annars.
2007-09-03, 18:34
Medlem
Vilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jiwe08
Lomanders burkbea smakar som den du får på en restaurang

Om det är samma som jag tänker på (vit/ljus liten plastburk hög som två snusdosor) så är den fantastisk god, men väldigt dyr tyvärr.
Sen har jag överkonsumerat den så jag kan inte äta den längre men det är mitt fel att jag förstört mina smaklökar.
Blir extra god om man slänger den i resterna av smöret i stekpannan och värmer några sekunder så den får gona till sig lite.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in