2007-09-03, 18:35
Medlem
frosses avatar
Bea for president!
2007-09-09, 23:10
Medlem
Airbuzzs avatar
Såhär, jag bjöd en kanadensisk vän på middag igår kväll. Blev färsspett med klyftpotatis och bearnaise bl a.

När han åt frågade han var det var för sås. Jag sa "bearnaise!" med en doft av själklarhet i betoningen.

Han hade aldrig hört talas om det, eller ätit det förr!

Så, har någon erfarenhet av det nordamerikanska köket? Äter de inte bearnaise där? Jag trodde man åt det i hela västvärlden.
2007-09-19, 12:37
Medlem
Red Machines avatar
Bea är den klart mest underskattade såsen. Rydbergs funkar helt klart men kan tycka att den är aningen "rinnig". Bea skall vara lite fluffig i konsistensen.
2007-09-19, 12:41
Medlem
Laktostolerants avatar
Här kommer länken till världens bästa bearnaise-sida; Såsité De Bearnaise:

http://www.matglad.nu/
2007-09-19, 12:56
Medlem
Erik1974s avatar
Det ska vara hemmagjord "Bea", annars får det vara. Risken för att den skär sig vid t.ex. återupphättning är dock stor, och man får vara lite försiktig. Men skillnaden är enorm, speciellt då man har lite vinägersmak kvar i såsen.
2007-09-19, 13:04
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Det ska vara hemmagjord "Bea", annars får det vara. Risken för att den skär sig vid t.ex. återupphättning är dock stor, och man får vara lite försiktig. Men skillnaden är enorm, speciellt då man har lite vinägersmak kvar i såsen.

Håller med. Men det är inte så svårt att göra bea om man först gör en essens med vinäger, dragon, schalottenlök etc. Essensen håller åratal i skafferiet, så man kan göra mycket på en gång.

När man sen vill ha bearnaisesås så är det bara att köra med lämpligt antal äggulor och lämplig mängd smör, efter hur mycket sås man vill ha. Man lär sig ganska snart det där med att reglera värmen för att undvika att det skär sig. Man kan värma i vattenbad också om man känner sig osäker.

Tar inte många minuter att vispa ihop en hemgjord bea om man kör på det sättet.
2007-09-19, 13:17
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Håller med. Men det är inte så svårt att göra bea om man först gör en essens med vinäger, dragon, schalottenlök etc. Essensen håller åratal i skafferiet, så man kan göra mycket på en gång.

När man sen vill ha bearnaisesås så är det bara att köra med lämpligt antal äggulor och lämplig mängd smör, efter hur mycket sås man vill ha. Man lär sig ganska snart det där med att reglera värmen för att undvika att det skär sig. Man kan värma i vattenbad också om man känner sig osäker.

Tar inte många minuter att vispa ihop en hemgjord bea om man kör på det sättet.
Ah, vilket bra tips. Det finns alltså ingen risk att "essensen" blir dålig under tidens gång?
2007-09-19, 13:21
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Ah, vilket bra tips. Det finns alltså ingen risk att "essensen" blir dålig under tidens gång?

Hm, tja, jag ska väl inte säga för mycket. Det är väl som med andra kryddor att den tappar smak med tiden. Den kommer dock aldrig bli dålig som i att en förruttnelseprocess startar i den. Räkna med samma hållbarhetstid som vinäger.

Förvarar man den svalt och mörkt så märker i alla fall inte jag nån skillnad på nygjord och ett eller ett par år gammal essens
2007-09-19, 14:31
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Såhär, jag bjöd en kanadensisk vän på middag igår kväll. Blev färsspett med klyftpotatis och bearnaise bl a.

När han åt frågade han var det var för sås. Jag sa "bearnaise!" med en doft av själklarhet i betoningen.

Han hade aldrig hört talas om det, eller ätit det förr!

Så, har någon erfarenhet av det nordamerikanska köket? Äter de inte bearnaise där? Jag trodde man åt det i hela västvärlden.
Dom äter bearnaise(i NY iaf)
2007-09-19, 15:22
Medlem
NinjaRövardottes avatar
De har väll bean som vilken annan sås som helst. Är väll nästan bara vi i sverige/norden som använder Bea´n som Ketchup (Till i prinsip allt). Provade den faktiskt till makaroner och korv efter jag läst denna tråden och det funkade klockrent, fattar itne att det inte är vanligare att folk äter de tillsammans =)
Även klockrent till avokado ist för majonäs.
2007-09-19, 15:59
Medlem
Ninsos avatar
Den enda bearnaisesåsen jag gillar är Keldas 8% eftersom jag inte klarar av den där smöriga smaken. Pulvervarianten går bra också.
2007-09-19, 18:00
Medlem
nazeeroths avatar
hehe mitt tycke för bea har svalnat mycket på senaste åren, tycker den e sliskig och för fet som också alla andra emulisionssåser är.

Naz

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in