Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-09-03, 15:07
Medlem
Gronabuddahs avatar
min dator är på gränsen att kracsha och jag har absolut inte möjligheten att slänga pengar på en ny just nu. började med att en jävla massa pupups på explorer så jag tankade firefox för att slippa fanskapet men har nu lyckat tagit sej igenom även de. med tidens gång har allt bara blivit segare och segare, dotron är inte så pass jävla gammal att de inte ska gå och använda den, 90 g hårdisk 512 ram 128mb graff, glömt bort va de är för proccesor och moderkort går inte att se i system egenskaper längre heller barnadväggen går inte att slå igång, tiit som tett så kommer de ett medelande upp "your computre has been hacked by the following ip´s ................." stabilt som fan går inte att köra igång diskfragmanteraren. hänger sej efter tio minuter på nätet i flera minuter, får upp reklam om att få datorn rensad och uppdaterad av massa pupups, men pallar inte betala. har formaterat flertal ggr med bränd xp skiva men de blir inte bättre.

tips på program jag kan tanka omgående(!) för att få bukt på burken att fungera normalt igen skulle förgylla min dag om dett agick att ordna.

mvh /kattenfindus
Citera
2007-09-03, 15:13
Medlem
Kompiss avatar
Låter väldigt illa, .. jag skulle installerat om datorn
Citera
2007-09-03, 15:47
Medlem
Tormandys avatar
Format C som Kompis skrev hade väl varit en bra idé?
Citera
2007-09-03, 16:20
Medlem
927s avatar
det går nog att fixa (även om man just inte kan veta vilket/vilka specifika problem du har), kör detta program först för det rensar i första hand trojaner
http://downloads.andymanchesta.com/RemovalTools/SDFix.exe
spara SDFix.exe på skrivbordet >klicka på SDFix.exe >sdfixen packas upp här: C:\SDFix.
starta om i felsäkert läge (F8) >gå hit: C:\SDFix >klicka på runthis.bat >välj y.
när scanningen är klar så tryck på valfri tangent för att starta om.
när det står finished så tryck på valfri tangent. en logg kommer automatiskt att visas (C:\SDFix\report.txt), kopiera in loggen här.
(notera att sdfix återställer hostfilen till orignal inställningen)

installera >uppdatera superantispyware.
scan computer >välj complete scan... >klicka på next >starta om.
öppna superantispyware >preferences >statistics/logs >markera senaste loggen >view >kopiera in texten från loggen här (det är frivilligt att radera ev cookies från loggen du postar här).
http://www.superantispyware.com/downloads/SUPERAntiSpyware.exe
Citera
2007-09-03, 16:23
Medlem
Ja jag håller med de andra.

In med din XP/Vista-skiva och gör en omformattering.

Se till att ha ett Antivirusprogram på skiva, gärna också en mjukvarubrandvägg om du inte har en router med inbyggd brandvägg. Dra ut nätverkskabeln så du absolut inte är uppkopplad till internet.

Gör en nyinstallation av ditt OS och installera brandvägg/antivirus. Efter det kan du koppla upp dig mot internet och göra uppddateringar till OS/Antivirus/Brandvägg. På det här viset är du skyddad från början.

Sen se för guds skull till att inte klicka på länkar du är osäker på, inte ta emot filer från folk du inte känner(var försiktig även med folk du känner) så ska du nog klara dig.

Det går inte skydda sig till 100% på något sätt utom att helt enkelt INTE vara uppkopplad på nätet, men hur kul är det? =)
Citera
2007-09-03, 16:49
Medlem
Gronabuddahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
text

öhmm... hur startar man datorn i felsäkert läge
när jag gjort allt de där kommer allt försvinna då? har grymt mycke musik jag måste ha kvar, kan lägga över de på d iofs men jag läre veta innan jag börjar pillka
Citera
2007-09-03, 16:53
Medlem
RollerBoySEs avatar
Usel rubrik!

Flyttar till Datoranvändning där tråden hör hemma.

/Mod
Citera
2007-09-03, 16:56
Medlem
927s avatar
det är malware som försvinner, inget annat
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fels%C3%A4kert_l%C3%A4ge
Citera
2007-09-03, 17:24
Medlem
Gronabuddahs avatar
Citat:
det är malware som försvinner, inget annat
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fels%C3%A4kert_l%C3%A4ge

ska försöka så gott ja kan.

tusen tack!!
Citera
2007-09-03, 17:27
Medlem
927s avatar
antagligen så går det åt lite mer rensningar efter du gjort dessa två, vilka säkerhetsprogram har du i datorn?
Citera
2007-09-03, 18:04
Medlem
Gronabuddahs avatar
Citat:
antagligen så går det åt lite mer rensningar efter du gjort dessa två, vilka säkerhetsprogram har du i datorn?

vet inte om jag har nått alls

nått som går att få tag på utan att behöva formatera. äger ingen xp skiva
Citera
2007-09-03, 18:56
Medlem
En kvalificerad gissning är att du skiter i att uppdatera ditt windows med Windows Update för att du kör pirat, samt struntar i det där med brandvägg o antivirus? Bad idea. Bad, bad, bad idea. Läs Syndigs inlägg o följ till punkt o pricka - ett 3 år gammalt WinXP är ett jävla såll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in