Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Vad ilsken du låter!
På jobbet har vi både PC och mac. Pc:na hänger sig faktiskt rätt ofta så man måste starta om, inte sällan "den hårda vägen". Och visst, det är datorer som används av lite "löst" folk och inte sköts som små spädbarn. Jag tror säkert på er som säger att er dator inte hänger sig för ni tar hand om den så bra. Nu är det en utopi att alla datorer ska bli så fint omhuldade - den breda allmänheten har varken er kunskap eller intresse för det. Alltså tycker jag det kan vara kvallitet att en maskin "tål" lite vanvård- det är ju den verklighet de flesta datorer ska ut i.
Edit: sorry, jag svarade ju inte bara till dig utan mer till alla som talar om att PC: funkar bra för att de sköter den bra. Egentligen kan en stor del av den här debatten avslutas med att det funkar bättre med den maskin man behärskar bäst. Och preferenserna är nog mestadels subjektiva.
Jag är ilsken. Inte på dig, utan bara lite ilsken i största allmänhet.
Det jag reagerade på var det argument som de flesta macfacister (inget illa ment, skriver detta på min macbook...) drar up. Att en pc jämt hänger sig och så fort något är fel måste man starta om den, det är bullshit.
Sedan att folk säger att en Mac aldrig hänger sig och att man bara kan tvångsavsluta program, också bullshit. Jag startar nog om min Mac "den hårda vägen" lika ofta som jag gör det med min pc.
Men jag håller ändå med dig om att en mac tål mer vanvård än en pc, och det har jag skrivit tidigare. Det är svårare att sabba en mac än en pc.
Se bara på gemene man... De sitter på en pc med windows xp, har norton eller dylikt värdelöst antivirus, använder sig av windows egna brandvägg som blockar saker som inte ska blockas och släpper igenom saker den borde blocka etc. Sen lägger vi på lite vanvård i form av att klicka på länkar man inte borde klicka på, lite porrsurfande, lite warezsurfande etc och vips så har man en seg och opålitlig pc. Gör man samma sak på en mac händer inte mycket. Du kanske får stänga en popup eller två men thats it.
Jag är kluven, men försöker vara objektiv... Har själv en pc med windows xp hemma samt en server som kör linux, en pc på jobbet med vista en server med win 2003 server, samt en Macbook.
Varför välja när man kan ha allt?