Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-04, 01:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av coq
Fler skillnader?

Jag vet inga fler skillnader, jag vet bara att det är väl den största märkbara skillnaden?

Man kan ju spela spel på linux också, men det är lättare och det finns fler spel till macen.
2007-09-04, 01:56
Medlem
Domedagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
Jag vet inga fler skillnader, jag vet bara att det är väl den största märkbara skillnaden?

Man kan ju spela spel på linux också, men det är lättare och det finns fler spel till macen.

MER spel till macen??

det tycker jag later hogst osannolikt.

mac e en liten marknad o jag tror ej speltillverkarna orkar producera lir till mac i samma grad som den stora massan pc.
2007-09-04, 02:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Domedagen
MER spel till macen??

det tycker jag later hogst osannolikt.

mac e en liten marknad o jag tror ej speltillverkarna orkar producera lir till mac i samma grad som den stora massan pc.

Mer spel till macen än till Linux!! INTE att det finns mer spel till macen än vad det finns till pc.

Alltså att OSX stödjer mer spel än vad Linux gör. Jag nämnde bara att den största skillnaden mellan att installera ubuntu på sin pc och köpa en mac är väl att macen har mer spel.

Citat:
Vilka skillnader finns det mellan att installera Ubuntu på sin PC och att rentav köpa en Mac?

Citat:
Ursprungligen postat av Radikal08
Den största skillnaden är väl att mac ändå har ett spelutbud, så att du kan spela spel på macen utan krångligheter.
2007-09-04, 03:30
Medlem
Domedagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
Mer spel till macen än till Linux!! INTE att det finns mer spel till macen än vad det finns till pc.

Alltså att OSX stödjer mer spel än vad Linux gör. Jag nämnde bara att den största skillnaden mellan att installera ubuntu på sin pc och köpa en mac är väl att macen har mer spel.

Ok.. sorry jag missforstod.
japp naturligvis mer spel an linux.

Mac e mkt enklare. speciellt for damer.
Jag envisas fortfarande med att Amiga e det som galler. med nya os 3.9
2007-09-04, 08:58
Medlem
ap3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Står inför valet också... Har en gammal stationär mac hemma, och en ibook på jobbet som jag drar hem rätt ofta. Bl a för att det är skönt att ha bärbar som man kan ta med sig lite överallt i hemmet och att den är nyare.

Tänkte köpa en ny privat dator, och det blir nog en bärbar. Då är frågan- ska man ta en mac el pc?

Fördel PC: bra att ha både och - Vissa grejer finns inte macanpassade.
Priset - det finns ju riktigt billiga bärbara numera.
Lättare att få tag på program och sånt.

Fördel mac: Utseendet - det spelar faktiskt ganska stor roll, särskilt hemma.
Säkerhet - datasäkerhet och att uppdatera antivirusprogram är inte min huvudsakliga hobby.
Den hänger sig inte - bara tvångsavsluta något program ibland.
"Känslan", (om det inte ska räknas in i designen).

Tja, vad ska man välja? Har inte bestämt mig 100% än, men känner jag mig själv rätt kan "känslan" ta överhanden. En ny mac känns roligare att packa upp... (men dyrare att betala iofs).

Vad skulle ni köpt förutsatt att ni redan har en äldre mac?

Men herregud, ska ni dra upp det där igen? Det är bullshit, min mac hänger sig på samma sätt som en pc kan göra ibland. Och när något program på min pc hänger sig kan jag "tvångsavsluta" precis som på en mac.
2007-09-04, 09:07
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ap3
Men herregud, ska ni dra upp det där igen? Det är bullshit, min mac hänger sig på samma sätt som en pc kan göra ibland. Och när något program på min pc hänger sig kan jag "tvångsavsluta" precis som på en mac.
Vad ilsken du låter!
På jobbet har vi både PC och mac. Pc:na hänger sig faktiskt rätt ofta så man måste starta om, inte sällan "den hårda vägen". Och visst, det är datorer som används av lite "löst" folk och inte sköts som små spädbarn. Jag tror säkert på er som säger att er dator inte hänger sig för ni tar hand om den så bra. Nu är det en utopi att alla datorer ska bli så fint omhuldade - den breda allmänheten har varken er kunskap eller intresse för det. Alltså tycker jag det kan vara kvallitet att en maskin "tål" lite vanvård- det är ju den verklighet de flesta datorer ska ut i.

Edit: sorry, jag svarade ju inte bara till dig utan mer till alla som talar om att PC: funkar bra för att de sköter den bra. Egentligen kan en stor del av den här debatten avslutas med att det funkar bättre med den maskin man behärskar bäst. Och preferenserna är nog mestadels subjektiva.
2007-09-04, 09:22
Medlem
Domedagens avatar
Citat:
Vad ilsken du låter!
På jobbet har vi både PC och mac. Pc:na hänger sig faktiskt rätt ofta så man måste starta om, inte sällan "den hårda vägen". Och visst, det är datorer som används av lite "löst" folk och inte sköts som små spädbarn. Jag tror säkert på er som säger att er dator inte hänger sig för ni tar hand om den så bra. Nu är det en utopi att alla datorer ska bli så fint omhuldade - den breda allmänheten har varken er kunskap eller intresse för det. Alltså tycker jag det kan vara kvallitet att en maskin "tål" lite vanvård- det är ju den verklighet de flesta datorer ska ut i.

Edit: sorry, jag svarade ju inte bara till dig utan mer till alla som talar om att PC: funkar bra för att de sköter den bra. Egentligen kan en stor del av den här debatten avslutas med att det funkar bättre med den maskin man behärskar bäst. Och preferenserna är nog mestadels subjektiva.

AMIGA hanger sig aldrig.. men nu ska jag nog sluta tjata innan ni lackar ur.
2007-09-04, 09:35
Medlem
ap3s avatar
Citat:
Vad ilsken du låter!

Jag är ilsken. Inte på dig, utan bara lite ilsken i största allmänhet.

Det jag reagerade på var det argument som de flesta macfacister (inget illa ment, skriver detta på min macbook...) drar up. Att en pc jämt hänger sig och så fort något är fel måste man starta om den, det är bullshit.
Sedan att folk säger att en Mac aldrig hänger sig och att man bara kan tvångsavsluta program, också bullshit. Jag startar nog om min Mac "den hårda vägen" lika ofta som jag gör det med min pc.

Men jag håller ändå med dig om att en mac tål mer vanvård än en pc, och det har jag skrivit tidigare. Det är svårare att sabba en mac än en pc.

Se bara på gemene man... De sitter på en pc med windows xp, har norton eller dylikt värdelöst antivirus, använder sig av windows egna brandvägg som blockar saker som inte ska blockas och släpper igenom saker den borde blocka etc. Sen lägger vi på lite vanvård i form av att klicka på länkar man inte borde klicka på, lite porrsurfande, lite warezsurfande etc och vips så har man en seg och opålitlig pc. Gör man samma sak på en mac händer inte mycket. Du kanske får stänga en popup eller två men thats it.

Jag är kluven, men försöker vara objektiv... Har själv en pc med windows xp hemma samt en server som kör linux, en pc på jobbet med vista en server med win 2003 server, samt en Macbook.

Varför välja när man kan ha allt?
2007-09-04, 19:07
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Angående spel så finns ju det mesta numera när Cider har släppts. Kanske inte officiellt, men det finns hemmabyggen av de flesta spel.

Vad gäller program som hänger sig så upplever jag att i Windows XP fungerar det inte att avsluta program i den första tabben i Task Manager (den som motsvarar macens Tvångsavsluta) utan man måste in och rota i bland processerna och hoppas att man hittar rätt (alltså motsvarande Aktivitetshanteraren i mac).

Jag skulle nog vilja säga att program hänger sig oftare i XP än i OSX, men det är egentligen inte nått problem. Problemet är att XP inte alls isolerar problemet utan hela systemet blir skitsegt och inte sällan kraschar fler program. När Firefox (för det är så gott som alltid Firefox) kraschar för mig i OSX så flyter allt annat på som vanligt. Bara att tabbar ur programmet och vänta på att det ska lösa sig, eller stänga av det i Tvångsavsluta (som alltid fungerar och jag behöver inte leta upp den specifika processen, vilket iofs hade varit väldigt enkelt för just Firefox).

Förövrigt porrsurfar och warezsurfar jag bara på min Mac och aldrig på min PC. Det är ju min jobbdator.
2007-09-04, 19:24
Medlem
siarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
[...]
Förövrigt porrsurfar och warezsurfar jag bara på min Mac och aldrig på min PC. Det är ju min jobbdator.

En liten kul parantes. Jag läste någonstans att ungefär 10% av alla porrsurfningar görs på i mac os. Detta skall jämföras med macens 5% av marknaden. Detta beror förmodligen på att macanvändare generellt känner sig säkrare, vågar klicka på alla länkar i v1agra-mail, och har den ypperliga funktionen "privat surfning" i safari
2007-09-04, 19:27
Medlem
Inte alltid, men det har hänt av okänd anledning att datorn krashar och är tvungen att starta om, det kan ta upp till 40 minuter att starta upp, om man har haft datorn på väldigt lång tid.

Men det har hänt bara två gånger.
2007-09-04, 20:34
Medlem
Farbror Frittes avatar
Jag kör Mac, Windows och Linux, hur mycket av varje beror på vad jag gör. Alla är stabila för det mesta, ganska likvärdigt på den punkten.

Linux: Bästa budgetval, givet. Hög säkerhet, virus har svårt att komma nån vart i Unix. Snabbt som tusan. Om man är nöjd med de program som ingår i disten (Firefox, OpenOffice mm) så är det bara att köra. Men när nåt strular så strular det rejält, och man måste långt ner i systemet och gräva för att få det att funka! Men ska man mest bara surfa och köra Office på en PC så är det idealiskt.

Mac: Elegant och säkert (samma anledning som Linux, det är Unix). Installationer är supersmidiga, har aldrig lyckats installera sönder det, stort plus över Linux om man vill köra nåt mer än grundprylarna. Det är liksom en lyx-Linux med allt det knepiga fixat. Rätt gott om kommersiella program samtidigt som de flesta gratisprogram också finns, där ligger Linux i lä.

Windows: Flest program på butikshyllan givetvis, går inte att jämföra. Installationer brukar gå hyfsat, program oftast bra, systemgrejer sämre. Det är vanligt med strul med vissa enheter. Kräver en massa extra säkerhetsprogram för att funka, och till och med då vet man att det bara är en tidsfråga innan nåt skräp kryper in, så backupa flitigt. Använd det för all del för de där programmen som inte finns till Linux eller Mac, men med tanke på alla spyware till Windows, gör inget hemligt (som bankgrejer). Surfa försiktigt, det är Windows alla fällor slår mot.

Spel under Windows? Det var på 90-talet. Spelar man spel ska man ha en spelmaskin, Wii, PS*, Xbox...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in