Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-03, 19:33
Medlem
Här kommer det oföränderliga och eviga svaret: Den som spelar, den köper PC. Den som gör vad som helst förutom att spela köper Mac.
2007-09-03, 20:06
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acay
Här kommer det oföränderliga och eviga svaret: Den som spelar, den köper PC. Den som gör vad som helst förutom att spela köper Mac.

Då kan man ju naturligtvis även köra någon variant av Linux. Dock kräver det ett intresse för operativsystem även om man kör Ubuntu. "Övriga OS"-forumet har väl en gång för alla bevisat att Linux fortfarande inte är moget för mainsreamanvändaren.

Har man dock det intresset kan man ändå med gott samvete köpa en Mac eftersom att det mesta till Linux går att köra på en Mac. Så gör jag.

En intressant iakttagelse som jag gör här är att ganska få av PC-förespråkarna här inne säger "Jag har kört både Mac och PC". Själv kör jag Mac, Linux och XP dagligen och tycker Macen är överläsgen, även om jag stortrivs i Linux också. Sedan älskar jag att spela på mitt Xbox360.
2007-09-03, 21:59
Medlem
DiabloWalkss avatar
Jag spelar inga spel, jag producerar musik och klipper i film på min PC. Aldrig haft något problem trots att jag inte använder något virus-skydd. Använder mig av Mozilla Firefox och sunt förnuft helt enkelt. Satt när jag var yngre på en Mac G4 med Mac OS 9.0 om det nu hette så, kanske var 9.2 förresten, den hängde sig väldigt sällan den burken och jag gillade den väldigt mycket. Grejen är den att diskussionen egentligen inte är särskilt viktig då var man har sin smak, min erfarenhet med Mac har faktiskt varit väldigt positiv, men så länge min PC fungerar så bra som den gjort hittills, stannar jag nog kvar en stund med den.

Självklart har jag hört om många fel från andra med Windows, och det är jue tt välkänt faktum att det finns fler virus till Windows pågrund av marknadsandelen. Det här har dock inget med mitt val av PC att göra, jag finner min dator väldigt bra och de flesta jag känner använder sig av PC datorer med, så man känner sig alltid hemma på något vis. Den uppfyller allt det jag vill ha med en dator.
2007-09-03, 22:56
Medlem
G Hårddiskssons avatar
OS 9 var visserligen det OSet som fick mig att få upp ögonen för Mac, men det var bra mycket mindre stabilt än OS X. Vi hade Macar med OS 9 medan jag gick på gymnasiet, 99-02, och dom hängde sig väl kanske hälften så ofta som den windowsburk jag hade hemma. Dock fick man då och då en del kraschar till synes helt utan anledning. Det är dock ett minne blott i OSX.

Att det finns färre virus beror inte helt och hållet på marknadsandelar utan har även mycket att göra med hur OS X (och alla Unixliknande system jag stött på för den delen) hanterar rättigheter på ett helt annat sätt än vad Windows gör. Det går inte att bara råka klicka på en fil och sedan har något installerats på något skumt ställe i systemet. Om man inte medvetet aktiverar superuser genom att skriva in sitt lösenord när det efterfrågas, så kommer ingenting utanför användarens hemkatalog. Typ.
2007-09-03, 23:10
Medlem
nops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Att det finns färre virus beror inte helt och hållet på marknadsandelar utan har även mycket att göra med hur OS X (och alla Unixliknande system jag stött på för den delen) hanterar rättigheter på ett helt annat sätt än vad Windows gör. Det går inte att bara råka klicka på en fil och sedan har något installerats på något skumt ställe i systemet. Om man inte medvetet aktiverar superuser genom att skriva in sitt lösenord när det efterfrågas, så kommer ingenting utanför användarens hemkatalog. Typ.

har blivit ändringar på det i och med vista.

* men man kommer inte ifrån att en mac är bra mycket mer estetisk på alla sätt och vis *
2007-09-03, 23:25
Medlem
Domedagens avatar
Varken pc eller mac

tjacka en AMIGA
2007-09-03, 23:51
Medlem
coqs avatar
Vilka skillnader finns det mellan att installera Ubuntu på sin PC och att rentav köpa en Mac?
2007-09-03, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av coq
Vilka skillnader finns det mellan att installera Ubuntu på sin PC och att rentav köpa en Mac?

Den största skillnaden är väl att mac ändå har ett spelutbud, så att du kan spela spel på macen utan krångligheter.
2007-09-04, 00:02
Medlem
TigerKids avatar
Står inför valet också... Har en gammal stationär mac hemma, och en ibook på jobbet som jag drar hem rätt ofta. Bl a för att det är skönt att ha bärbar som man kan ta med sig lite överallt i hemmet och att den är nyare.

Tänkte köpa en ny privat dator, och det blir nog en bärbar. Då är frågan- ska man ta en mac el pc?

Fördel PC: bra att ha både och - Vissa grejer finns inte macanpassade.
Priset - det finns ju riktigt billiga bärbara numera.
Lättare att få tag på program och sånt.

Fördel mac: Utseendet - det spelar faktiskt ganska stor roll, särskilt hemma.
Säkerhet - datasäkerhet och att uppdatera antivirusprogram är inte min huvudsakliga hobby.
Den hänger sig inte - bara tvångsavsluta något program ibland.
"Känslan", (om det inte ska räknas in i designen).

Tja, vad ska man välja? Har inte bestämt mig 100% än, men känner jag mig själv rätt kan "känslan" ta överhanden. En ny mac känns roligare att packa upp... (men dyrare att betala iofs).

Vad skulle ni köpt förutsatt att ni redan har en äldre mac?
2007-09-04, 00:19
Medlem
coqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
Den största skillnaden är väl att mac ändå har ett spelutbud, så att du kan spela spel på macen utan krångligheter.
Fler skillnader?
2007-09-04, 00:37
Medlem
Domedagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coq
Fler skillnader?

macen har val anda ett overlagset operativ system o relativt buggfri.

pc suger ju pung.

nackdelen e val program varor.

eftersom ingen lyssnar att man ska ha amiga sa far jag saga MAC.
2007-09-04, 00:45
Medlem
coqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domedagen
macen har val anda ett overlagset operativ system o relativt buggfri.

pc suger ju pung.

nackdelen e val program varor.

eftersom ingen lyssnar att man ska ha amiga sa far jag saga MAC.
Du läste inte inlägget jag skrev dessförinnan?
Citat:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in