• 1
  • 2
2007-09-02, 15:02
Medlem
pretorias avatar
hej alla flashare!
som överskriften lyder så står jag i valet o kvalet mellan pc o mac!
kanske finns en hel del trådar om detta tidigare, men allt inom datorvärlden förändras ju!
jag vill att ni macanvändare ger mig era synpunkter för det e enormt mycket som väger över til pc:ns fördel, man får en hel del mer för pengarna!
valet ser ut ungefär som nedan som är ett exempel! priset e ungefär det samma för båda! dell diemnsion 9200 eller imac 20"

dell dimension 9200
intel core 2 quad processor q6600
(2.4GHz, 8MB L2 Cache, 1066MHz FSB)
3 års garanti
windows vista premium, eller xp
dell all in one printer 926
4GB RAM minne
trådlös mus
trådlöst tangentbord
firewire kort
multikortläsare
500gb hårddisk
dual drives brännare, dual layer
Invidia geforce 8600GTS tv out dual dvi
22" skärm
soundblaster x-fi extrem ljudkort
dell wl600 5.1 ljudsystem med sub
osv...

mac har följande

2GB 667MHz DDR2 SDRAM - 2x1GB
750GB Serial ATA Drive
Apple wireless Mighty Mouse
Apple Keyboard + Mac OS X
AppleCare Protection Plan for iMac
2.4GHz Intel Core 2 Duo
ATI Radeon HD 2600 PRO with 256MB memory
20-inch glossy widescreen LCD
AirPort Extreme
Bluetooth 2.0 + EDR

kom med synpunkter!
2007-09-02, 15:26
Medlem
ap3s avatar
tja smaken är som baken...
jag har testat båda, föredrar pc.
2007-09-02, 15:45
Medlem
tvcasualtys avatar
Ska du spela datorspel? Isåfall tar du PC. Annars tar du helt klart mac, om inte pengar är en fråga dvs.
2007-09-02, 15:47
Medlem
Akademikerns avatar
Mac'ens fördel enligt mig är ju den eleganta och enkla (clean'a) designen. Samt att man får glädjen att köra världens bästa operativsystem.

Men vill man spela datorspel så är PC självfallet att föredra.
2007-09-02, 15:47
Medlem
tvcasualtys avatar
Går ju iofs jättebra att köra xp på mac nuförtiden. Så köp en mac med intel-processor
2007-09-02, 15:54
Medlem
pretorias avatar
spelar ju inte spel direkt, men jobbar mycket med olika program, i exemplen ovan så e ju pc:n betydligt kraftigare prestandamässigt iallafall i teorin, sam den kommer med både multiskrivare o ljudsystem, samt en 22" skärm, de e därför jag tvekar..
2007-09-02, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pretoria
spelar ju inte spel direkt, men jobbar mycket med olika program, i exemplen ovan så e ju pc:n betydligt kraftigare prestandamässigt iallafall i teorin, sam den kommer med både multiskrivare o ljudsystem, samt en 22" skärm, de e därför jag tvekar..

japp sen att macen har mycket bättre andrahandsvärden, du slipper allt vad virus heter, den blir inte slöare med åren, den hänger sig nästan aldrig, som en pc gör typ varje dag, snyggare,

jag har både pc o mac
2007-09-02, 16:16
Medlem
brödrosts avatar
Är du någorlunda datorvan tar du en pc, då hänger den sig inte.

Citat:
Ursprungligen postat av lauren
japp sen att macen har mycket bättre andrahandsvärden, du slipper allt vad virus heter, den blir inte slöare med åren, den hänger sig nästan aldrig, som en pc gör typ varje dag, snyggare,

jag har både pc o mac
2007-09-02, 16:18
Medlem
ap3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lauren

jag har både pc o mac

njae... Att andrahandsvärdet är bättre håller jag med om. Virus finns till mac, dock betydligt mer sällsynt än till pc, den blir visst slöare med åren, den hänger sig lika ofta som en pc (har bättre uptime på min pc än på min mac).
Håller även med om att den är snyggare.. på designfronten finns det ingen pc som har något att hämta.

Har också både pc och mac.
2007-09-02, 16:26
Medlem
pretorias avatar
om enda vettiga argumentet för en Mac är designen så e det ganska mycket man får offra för att ha en snygg dator..
men jag kan hålla med om att OSX slår Vista vilken dag som helst..
2007-09-02, 17:22
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pretoria
om enda vettiga argumentet för en Mac är designen så e det ganska mycket man får offra för att ha en snygg dator..
men jag kan hålla med om att OSX slår Vista vilken dag som helst..

Det går vad jag förstått aldeles utmärkt att köra OSX på en PC numera. Designen på en mac är ju inte så mycket att orda om. Den piskar det mesta på fingrarna. Prismässigt börjar mac och pc närma sig varann när man kommer upp i priser kring 17 000. Dock vill de flesta, inklusive dig troligen inte lägga så mycket på en ny dator. Har aldrig själv äns testat en mac, men läst en hel drös med olika recentioner från diverse tidningar, och internetsidor. De flesta är överhängande positiva.

Det viktigaste du kanske bör beskriva för oss är vad du vill ha ut av din dator. Vad du ska använda den till. Mac är enligt de flesta överlägsen PC när det kommer till digital bildbehandling, filmredigering osv. Men det är omöjligt att ge dig något konkret råd om du inte beskriver lite mer om ditt användningsområde. Om det är själva operativsystemet du är ute efter kanske du skulle titta på alternativen. GNU/Linux har tagit en del marknadsandelar de sista åren, och det mesta tyder på att det kommer fortsätta. Är detta ett alternativ?
2007-09-02, 17:31
Medlem
siarens avatar
Kör inte ram-minne från apple. Där sparar du någon tusenlapp! Det är busenkelt att köpa från t.ex. komplett.se och sedan, och sedan sätta i själv.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in