• 1
  • 2
2007-09-01, 19:13
Medlem
En något excentrisk vän visade uppskattning för en tidigare hjälp idag, knackade på hemma hos mig och lämnade en låda med 150 (!) stycken vaktelägg.

Nu är frågan; Vad skall jag göra med äggen, och hur länge håller de sig (Han sa att de lades denna veckan) innan de blir dåliga? Går det bra att använda dem på alla områden där man skulle använt vanliga ägg? Blir koktiderna annorlunda?

Edit: Sedan vill jag fråga om hälsoaspekten också, eftersom jag antar att vaktelägg innehåller höga halter av kolestorol. Är det bra eller självmord att försöka laga omelett på sisådär 10-15 ägg per portion (uppskattningsvis vad som krävs utifrån dess storlek)

Är tacksam för recept, tips och dylikt.
Citera
2007-09-01, 19:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
1. 150 (!) stycken vaktelägg.

2. hur länge håller de sig

3. Går det bra att använda dem på alla områden där man skulle använt vanliga ägg?

4. Blir koktiderna annorlunda?

5. Sedan vill jag fråga om hälsoaspekten också, eftersom jag antar att vaktelägg innehåller höga halter av kolestorol.
1. Inte illa. Motsvarar ca 25-30 vanliga hönsägg om jag minns rätt.

2. Kortare tid än hönsäggen. Ca 1/3 av den tiden. Dvs, en till 2 veckor (max) beroende på kylskåpstemperatur.

3. Ja.

4. Ja, koktiden blir av naturliga orsaker avsevärt kortare. Räkna med ca 3 minuter per ägg om du vill ha ägget så där lagom mojsigt i mitten.

5. Hm, har inga siffror på det här men det låter inte logiskt. Varför skulle de innehålla mer kolesterol? Jag förmodar att ägg är ganska lika i sitt innehåll, oavsett art.

~Paul~
Citera
2007-09-01, 19:44
Medlem
Lobengulas avatar
Vaktelägg verkar innehålla ungefär dubbelt så mycket kolestorol som vanliga hönsägg (per viktenhet).

http://www.hormel.com/templates/know...temid=2&id=182

Vaktel heter tydligen Quail på engelska.
Citera
2007-09-01, 19:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Vaktelägg verkar innehålla ungefär dubbelt så mycket kolestorol som vanliga hönsägg (per viktenhet).
OK, där ser man. Logiken segrar inte alltid . Intressant också att kalkonägg är de allra ohälsosammaste äggen. Konstigt eftersom kalkonkött är avsevärt magrare än andra fåglars dito.

Å andra sidan. Det där med kolesterol och hälsoaspekt har på senare tid blivit omreviderat. Mättade fetter har ju ansetts vara rena lönnmördare. De senaste rönen säger tydligen något annat. Det finns säkert de på det här forumet som har bättre koll på de här .

~Paul~
Citera
2007-09-02, 04:43
Medlem
Har du 150 ägg kan du experimentera lite!

Ta fram din nyinköpta digitala termometer och värm några ägg i 64-gradigt vatten (håll koll på temperaturen genom att flytta kastrullen fram och tillbaka och reglera värmen). Vaktelägg lär inte behöva mer än 15 minuter för att bli genomvarma, men testa dig fram där också.

Varför skall man krångla till det så? Jo, för att vid 64 grader har en del proteiner stelnat medan andra fortfarande är fria. Det gör att du får en mycket intressant konsistens på ägget, någonstans mittemellan kokt och rått!

Låter överkurs, men är mycket populärt i gourmet-kretsar nuförtiden. Striden gäller om det är 63 eller 64 grader som gäller...

Sedan knäcker du upp ägget och strör lite gott sellerisalt på. Eller vilka/vilket tillbehör du nu föredrar. Jag har testat detta med hönsägg och är mycket förtjust i det. Smaken blir annorlunda, mildare, nästan gräddig!

Brasklapp: den exakta temperaturen beror på vilken mix av proteiner som finns i ägget. 64 grader gäller åtminstone för hönsägg, men det kan möjligen variera för vaktelägg.
Citera
2007-09-02, 07:54
Medlem
Domedagens avatar
lyckost.. 150 vaktel agg..

nu har du mkt trevligt o experimentera med matratter..

jag har experimenterat med duvagg.. ganska vanligt i asien o faktiskt djavligt gott. ingen storre skillnad.bara lite mindre.

pytt i panna med vaktel agg.. o sa ra vaktel agg gula..

ratt vaktel agg i pastan... i nudlarna.. agg e underbart.
pasta carbonara.
finns oandligt med matratter med agg .. jag alskar agg.
dock tycker jag agg ska va ratt i matratten for basta smak.
hoppas ni fattar utan svensk keyboard.. raw egg is the best mixed in the food

blandas med en varm matratt

namn garna vad du testat med vaktelaggen och resultaten vore intressant.

var inhandlas dessa??? finns val bara hons agg i sverige??
ratta mig om jag har fel. duv agg rekommenderas.
Citera
2007-09-02, 09:44
Medlem
Konfiterat vakteläggula är oxå en Haute Cuisine grej som stjärnkrogarna kör med.
Ägggulan värms i 65 gradig olivolja!
Citera
2007-09-02, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domedagen

namn garna vad du testat med vaktelaggen och resultaten vore intressant.

Jag provade att göra omelett med 5 stycken i morse, smakade väl ungefär som en omelett.

Citat:

var inhandlas dessa??? finns val bara hons agg i sverige??
ratta mig om jag har fel. duv agg rekommenderas.

Jag bor inte i Sverige.

Citat:

Ta fram din nyinköpta digitala termometer och värm några ägg i 64-gradigt vatten (håll koll på temperaturen genom att flytta kastrullen fram och tillbaka och reglera värmen). Vaktelägg lär inte behöva mer än 15 minuter för att bli genomvarma, men testa dig fram där också.

Hm. Jag trodde att 64-gradersägg gjordes i ugn?
Citera
2007-09-02, 14:08
Medlem
Seamus Costellos avatar
Nu ska jag berätta vad du ska göra:
Gör yttepyttesmå råbiffar på en liten bit baguette, ska gå att äta i en tugga. En rå vakteläggula ovanpå. Suveräna tapas sueco.
Citera
2007-09-02, 14:13
Medlem
Tolvans avatar
Sälj dem till någon exklusivare restaurang, de brukar betala bra.
Citera
2007-09-02, 15:30
Medlem
Koka äggen, täck dem med mycket finmald köttfärs som du kryddat med salt och peppar, rulla dem i brödsmulor och fritera.
Citera
2007-09-02, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Nu ska jag berätta vad du ska göra:
Gör yttepyttesmå råbiffar på en liten bit baguette, ska gå att äta i en tugga. En rå vakteläggula ovanpå. Suveräna tapas sueco.

Bästa tipset hittils. Pyttesmå tartarer! Ska prova detta nu i helgen när det vankas besök från kärringens familj.

Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Sälj dem till någon exklusivare restaurang, de brukar betala bra.

Nja, även om de säljer för så mycket som en pund styck (vilket säkert är i överkant) så känner jag inte för att knata runt och ragga köpare när det ändå handlar om såpass små summor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in