2007-09-02, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikaze_kid
Hur smetade du in dig i det här? Både Ordningsvakter och Väktare _MÅSTE_ tillkalla polis, Vad trodde du? Att dom sätter dig på sitt kontor och sen har förhör och senare rättegång?

Du nämner att väktaren skulle sätta handfängsel. Vilket är ytterst ovanligt då lagen om handfängsel för väktare trädde i kraft för mindre än ett år sen. 1 september 2006. Och en väktare får absolut inte "bojja" någon som står och clownar sig vid spärrarna. Dom har alltså inte rätt att omhändertaga. Och för den delen inte ens avvisa en människa från platsen.

Om en väktare skulle sätta handfängsel i detta scenario som trådskaparen skrev om så skulle han med nästan all säkerhet åka dit för olaga frihetsberövande.

Talar utav egen erfarenhet....
Väktare måste inte alls tillkalla polis. Ordningsvakter däremot har skyldighet att tillkalla polis. En väktare får endast bojja någon eller gripa någon när ett brott har upptäckts på bar gärning (nästan i princip vilket brott som helst så länge det har fängelse i straffskalan). En ordningsvakt däremot får OMHÄNDERTA någon för bra mer diffusa saker, t.ex som störning av den allmäna ordningen.
Citera
2007-09-02, 16:27
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockafella
Väktare måste inte alls tillkalla polis. Ordningsvakter däremot har skyldighet att tillkalla polis. En väktare får endast bojja någon eller gripa någon när ett brott har upptäckts på bar gärning (nästan i princip vilket brott som helst så länge det har fängelse i straffskalan). En ordningsvakt däremot får OMHÄNDERTA någon för bra mer diffusa saker, t.ex som störning av den allmäna ordningen.

NJa, man kan som ordningsvakt bojja någon när man gör ett avlägsnande och då behöver man inte tillkalla polis överhuvudtaget. Bara man dokumenterar allt i rapporten som skall lämnas in till polisen efter varje pass.
Citera
2007-09-02, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
NJa, man kan som ordningsvakt bojja någon när man gör ett avlägsnande och då behöver man inte tillkalla polis överhuvudtaget. Bara man dokumenterar allt i rapporten som skall lämnas in till polisen efter varje pass.
Stämmer bra.
Citera
2007-09-02, 19:04
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det är oerhört konstigt hur alla är så jävla oskyldiga hela tiden.

Jag har blivit plockad av väktare, polis, haft husrannsakan etc. men aldrig fått stryk av någon. Undrar om det kan vara på grund av att jag har vett nog att hålla käften och ta det lugnt när jag inser att jag ligger i underläge eller om jag haft jävligt tur.

För varje gång man hör om folk som fått däng av polis, väktare etc. så har samtliga suttit i skräddarställning hemma på toaletten och blivit brutalt påspöad av gamla HA-medlemmar som nu jobbar på piketen och roar sig med att spöa pensionärer.

Min åsikt har alltid varit - och kommer fortsätta vara - att om man får stryk av polis eller väktare så är man dum nog att ha försökt hävda att man faktiskt har rätt.

Skulle en polis komma fram till mig mitt i natten med batong i högsta hugg och bett om leg så hade jag då fan inte börjat käfta emot då jag vet att jag minsann inte behöver visa identifikation och så vidare utan helt enkelt tagit det jävligt lugnt och gjort precis som mannen med vapen sagt åt mig - just för att inte få spö.

När ska folk lära sig att det inte handlar om rätt vs. fel utan makt vs. ingen makt?

Jävla nolla. Om alla hade betett sig som dig hade snuten/väktarna kunnat göra precis vad dom vill när dom vill. Ditt sätt att se på saken är skrämmande, klart som fan man måste göra motstånd (genom att stå på sig om man inte har gjort något, och anmäla/driva saken vidare om man fått obefogad spö).

Om någon kommer fram och personrånar dig gör du samma sak då? "Varsågod ta min mobiltelefon, och nej, jag tänker inte polisanmäla dig. Bara du inte slår mig snälla."
Citera
2007-09-02, 20:43
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanZombie
Jävla nolla. Om alla hade betett sig som dig hade snuten/väktarna kunnat göra precis vad dom vill när dom vill. Ditt sätt att se på saken är skrämmande, klart som fan man måste göra motstånd (genom att stå på sig om man inte har gjort något, och anmäla/driva saken vidare om man fått obefogad spö).

Om någon kommer fram och personrånar dig gör du samma sak då? "Varsågod ta min mobiltelefon, och nej, jag tänker inte polisanmäla dig. Bara du inte slår mig snälla."

Ta inte i så att du kissar på dig nu, läste du inte inlägget jag skrev när jag vaknat upp från fyllan?

Självklart ska man söka rätt, men att börja jiddra med ordningsmakten när man redan hamnat i trubbel? Ja, då får man skylla sig själv.

Du kanske missade det jag sa om att folk som får spö oftast får skylla sig själva? Hur många känner du som har åkt på spö bara för att de gått förbi en polis?
Citera
2007-09-02, 20:53
Medlem
Citat:

Det låter som en förnuftig sak att säga för att man ska slippa få spö av kulturberikaren och hans sju vänner han har tagit med sig. Men efteråt går man och polisanmäler dem ändå. För i det här landet får man inte använda våld för att värna sin materiella egendom (nödvärn för att skydda sin egen eller annans fysiska hälsa är förstås en annan femma), finns gott om folk som själv har blivit dömda när de försökt sig på den varianten.

Citat:
Självklart ska man söka rätt, men att börja jiddra med ordningsmakten när man redan hamnat i trubbel? Ja, då får man skylla sig själv.

Jiddrandet är ju dessutom ett lagbrott, eller "ohörsamhet" som det kallas i brottsbalken. Vilket svider mest liksom, ett batongslag eller fem år i belastningsregistret? Felet med folk idag och deras förhållande gentemot ordningsmakten är att folk tror att vi lever i en utopi med fullständig frihet där alla får göra som de själv vill när de så önskar göra det, vilket inte riktigt är sant.
Citera
2007-09-02, 22:47
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Felet med folk idag och deras förhållande gentemot ordningsmakten är att folk tror att vi lever i en utopi med fullständig frihet där alla får göra som de själv vill när de så önskar göra det, vilket inte riktigt är sant.

Där har du en stor poäng, folk fattar inte att det bara är att göra som man blir tillsagd. Har en myndighetsperson bestäms sig kommer det bli så, det är upp till "gärningsmannen" att bestämma hur mycket våld som skall brukas.
Sen finns det tyvärr fall där folk behövt utstå mer våld än vad som behövdes, vilket är för jävligt!
Citera
2007-09-02, 23:34
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

Jag svarar på detta en gång till då jag tänkte på en sak, om alla hade betett sig som jag gör så hade det inte varit lika mycket snack om "oprovocerat våld" som det är idag. Poliser, ordningsvakter och väktare hade inte behövt må dåligt över allt hat de får utstå på grund av att de valt en av de mer hedersvärda inriktningarna när det gäller jobb - att upprätthålla lagen.

Jag står fast vid att om en person jävlas, får en tillsägning och fortsätter jävlas så förtjänar denne lite spö. Om han inte lärt sig sin läxa utan fortsätter yla om "väktarvåld" eller vad det nu kan vara fråga om, ja då får man väl räkna med att ta emot ytterligare några smällar. Håll käften från början. Anser man sig felaktigt behandlad från början så hjälper det inte att skrika och bråka om det...

Dessutom är det lite roligt att vi överhuvudtaget har den här diskussionen då folk från t ex spanien, italien (eller vilket annat land som helst iofs) ganska snabbt garvar åt vår polis och hur mesiga de är...

Observera gärna att jag inte säger att alla förtjänar allt de får utstå, men det är bättre att lägga en anmälan dagen efter utan att man bråkat om det på plats - för då försvinner all trovärdighet du har.
Citera
2007-09-03, 13:26
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
Ja, lite grinig kanske jag var när jag skrev det där inlägget, men jag var full och klockan var mycket. Kontentan står jag däremot för, så fort folk grinar om att de blivit orättvist behandlade så kommer det alltid fram att "jo, jag sa/gjorde iofs såhär...".

Ja, det finns ruttna poliser, ordningsvakter, väktare och så vidare. Nej, det är ingen bra idé att käfta emot. Ja, det är för jävligt att det ska vara på det viset. Men det är så det är och det är bara att acceptera. Visst kan man försöka ändra det på många sätt, men att provocera någon som redan visat sig vara oresonlig är inte rätt sätt. Då får man smaka helt enkelt.

Alla här som tror att trådskaparens kompis höll sig lugn och sansad innan "tortyren" började räcker upp en hand. Jag har dessutom svårt att se att han höll på att joddla fram och tillbaka över spärrarna i 35(!) minuter utan en tillsägelse från vakterna...

Fast när det gäller just väktare så kände jag en kille som jobbade på Falck för några år sedan. De brukade peppa varandra att "nu ska vi spöa på klottrare" innan de gick på sina pass, de ansåg att det var tillräcklig provokation för att ge folk däng. Lite "ta lagen i egna händer". De tyckte dessutom att det var skitbra och kul ifall de försökte springa därifrån, ifall de käftade emot och så vidare då det bara resulterade i mer slag från väktarnas sida. Det är ganska grisigt...
Fortfarande full känner jag, kanske ska sluta skriva nu

Japp under falcks tid så blev man misshandlad varje gång man blev gripen. Nu för tiden så är det inte lika ofta, dock så vare nog för typ 3 månader sedan jag fick två örfilar av en väktare modig som han var också så höll 3 av hans kollegor fast mig och jag hade handfängslen.

Så visst blir folk slagna/misshandlade av väktare dock så är nog alla inte oskyldiga precis som det verkar.
Citera
2007-09-03, 16:15
Medlem
Barbours avatar
Misstänker att förfarande var ungefär följande,

Din kompis tramsar i 10 min.

Ordningsvakterna (Kanske var väktare med också, dem handräcker isåfall OV) tröttnar och omhändertar din kompis för störande av den allmänna ordningen.

Din kompis känner sig felaktigt behandlad, försöker dra sig loss, fäktar med armar osv. vilket gör att vakterna bara tar i ännu hårdare, vrider på armarna osv.

Berätta gärna mer om på vilket sätt han skulle ha blivit misshandlad i 35 minuter..
Citera
2007-09-03, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Jag tror inte dig. Nu kanske det fungerar lite annorlunda där uppe i Stockholm med andra prioriteringar men tar vi Malmöpiketen exempelvis (i mina trakter) så tar de tag i en sådan person direkt och stoppar honom i vanen. Varför? Enligt Polislag (1984:387) 1 § "skall polisens arbete syfta till att upprätthålla allmän ordning och säkerhet samt att i övrigt tillförsäkra allmänheten skydd och annan hjälp". I ditt exempel kan det röra sig om;

- Förargelseväckande beteende (brottsbalken 16 kap 16 §)
- Ohörsamhet mot ordningsmakten (brottsbalken 16 kap 3 §)
- Eventuellt gäller Lag (1976:511) om omhändertagande av berusade personer
- Eventuellt brott mot lokala föreskrifter
- Han är dum i huvudet, kan inte ta hand om sig själv och behöver omedelbar psykvård
Du skulle passa utmärkt som OV, en riktig paragrafbög.
Min poäng, som du verkade missa, är att en polis vet vem som bara är under the influence och inte värd att börja veva loss på och var man bör sätta riktiga prioriteringar. Detta kan bevittnas varje helgnatt i Stockholm. Är personen i fråga inte hotfull utan bara spelar allan ballan så varför ta fram batongen...?
De har nämligen lite mer gedigen utbildning om mänskliga relationer och hur man hanterar fulla människor osv osv osv.
Tror inte heller du hittar några poliser med anabolapump på hardcoregym ivrigt diskuterandes morgondagens eventuella "sönderslagningar". Men malmöpiketen kanske är annorlunda iofs...
Citera
2007-09-03, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tavi
Du skulle passa utmärkt som OV, en riktig paragrafbög.

De flesta ordningsvakter är raka motsatsen, de har ingen större koll på juridik alls. Det lilla de lärde sig under utbildningen har de glömt bort, och vad de får och inte får göra brukar styras av magkänsla, situationen och personerna man ska avvisa. Är det tre trevliga nyktra turkar från förorten som har noll koll på juridik kan man spöa dem hur mycket som helst för att få utlopp för diverse känslor, är det tre otrevliga packade svenskar som ser ut som jurister rör man inte dem för då blir det tråkigheter för en själv. Så kan vissa dåliga ordningsvakter tänka. Som du kanske märker har jag ingen större aktning för ordningsvakter.

Citat:
Ursprungligen postat av tavi
Tror inte heller du hittar några poliser med anabolapump på hardcoregym ivrigt diskuterandes morgondagens eventuella "sönderslagningar". Men malmöpiketen kanske är annorlunda iofs...

Finns gott om sådana poliser också, återfinns vanligtvis i Piketen och dylikt. Exempelvis var det en stor brutal polis i Vaktdistrikt 1 (Stockholm city, Norrmalm och Vasastan) som var inblandad i dödsmisshandeln av Rolf Machnow 1982. Han flyttade sedermera till Karlstad där han fortsatte arbeta som polis, det var han som ställde sig på Osmo Vallos rygg och hoppade till för övrigt, och vad det slutade med vet vi alla. Varken i fallet Machnow eller Vallo gjorde poliserna något fel enligt "utredningarna". Machnow ska ha dött av att han själv "föll mot en bänk" och även Vallo dog visst "av sig själv i samband med gripande".

Dessa två fall blev väldigt uppmärksammade på grund av att personerna dog, men hur många fall finns det inte där poliserna bara delat ut ett kok stryk? Det behöver inte röra sig om batongslag, kan till exempel vara att man vrider upp armen lite extra för att medvetet orsaka stor smärta hos den omhändertagna. Eller använder pepparspray trots att det inte är motiverat. Men vem tror på en missbrukare eller "blatte" om en polis påstår att han kände sig trängd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in