Citat:
Ursprungligen postat av tavi
OK, killen är bajen men här måste jag faktiskt försvara litegrann... Är du full och fånar dig framför en polis så kommer han inte röra ett finger mot dig om du så står där i en timme, tro mig. Ordningsvakter letar väldigt, väldigt ofta efter anledningar att dra in folk i sina "fallstudios" utan fönster som finns utplacerade på strategiska platser runt om i stan, och det är tyvärr fakta.
Sen vet jag inte vilka 7 eleven du besöker, men jag tvivlar på att personalen där skulle spöa på dig om du gjorde miner framför dom... Oavsett hur jävla dräggigt det må vara får man inte glömma bort våldet från ordningsmakten i den här situationen.
Tyvärr är det ingen idé att ta juridisk aktion i såna här fall, möjligen för statistikens skull...
Det stämmer inte för fem öre! Om du skulle stå och clowna dig framför poliser skulle exakt samma sak kunna hända, då lutar sig poliserna på (och jag lånar fenniciums lista och lägger till en själv)
- Förargelseväckande beteende (brottsbalken 16 kap 16 §)
- Ohörsamhet mot ordningsmakten (brottsbalken 16 kap 3 §)
- Eventuellt gäller Lag (1976:511) om omhändertagande av berusade personer
- Eventuellt brott mot lokala föreskrifter
- Han är dum i huvudet, kan inte ta hand om sig själv och behöver omedelbar psykvård
Men mest troliga här är en LOB - Lagen om Berusade.
Polisen skulle i första fall fråga "va fan sysslar du med" - om du då fortsätter och spela apa så får du sova av dig ruset på stationen.
Kom tillbaka och spekulera när du är torr bakom öronen....