2007-09-01, 13:23
Medlem
menvafans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikaze_kid
Klart det är tragiskt om din polare får stryk, men jag misstänker att han va jobbig också.. Varför inte bara dra därifrån när man märker att vakterna börjar tröttna på en? Jag menar han stog kvar länge nog för att bli omhändertagen och rätta mig om jag har fel men du och din kompis är övremedelklass ungar på mellan 16-22 år, ni har varit/är klottrare. Ni gillar och dricka lite folköl och provocera ordningsmakten. Det här är inte första gången det här har hänt. Som sagt rätta mig om jag har fel. Som jag sade i mitt tidigare inlägg det här var säkert en ögonöppnare för er båda, det håller inte och stå och jiddra med folk som gör sitt jobb. Svårare än så är det inte.

Ventilera dina fördommar bara.... min vän är absolut inte från det övre skicktet, snarare tvärt om, vi har aldrig klottrat / förstört andras egendom. Jag alltid tyckt illa om klottrare och andra vandaler. Men just igår slog det slint med alkoholen.

ps: det är lätt att vara eftersmart
Citera
2007-09-01, 13:37
Medlem
kamikaze_kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menvafan
Ventilera dina fördommar bara.... min vän är absolut inte från det övre skicktet, snarare tvärt om, vi har aldrig klottrat / förstört andras egendom. Jag alltid tyckt illa om klottrare och andra vandaler. Men just igår slog det slint med alkoholen.

ps: det är lätt att vara eftersmart

Okej du rättade mig när jag hade fel, precis det jag bad om. Men håll med om att man inte kan provocera människor utan att kunna ta konsekvenserna? Jag menar du springer inte in på 7 eleven och dansar och gör miner i 10 minuter, lika lite som du gör det mot ordningsvakter som står i spärren och tjänar sitt levebröd. Ohållbart helt enkelt.
Citera
2007-09-01, 13:40
Medlem
menvafans avatar
Citat:
Okej du rättade mig när jag hade fel, precis det jag bad om. Men håll med om att man inte kan provocera människor utan att kunna ta konsekvenserna? Jag menar du springer inte in på 7 eleven och dansar och gör miner i 10 minuter, lika lite som du gör det mot ordningsvakter som står i spärren och tjänar sitt levebröd. Ohållbart helt enkelt.

Ja, du har såklart rätt där och det var förjävla dumt gjort av honom. Jag försöker inte försvara det dumma han gjorde. Bra att du kunde svara trevligt, trodde jag hade att vänta ett nytt spydigt svar med fler fördommar.
Citera
2007-09-01, 16:58
Bannlyst
Citat:
OK, killen är bajen men här måste jag faktiskt försvara litegrann... Är du full och fånar dig framför en polis så kommer han inte röra ett finger mot dig om du så står där i en timme, tro mig. Ordningsvakter letar väldigt, väldigt ofta efter anledningar att dra in folk i sina "fallstudios" utan fönster som finns utplacerade på strategiska platser runt om i stan, och det är tyvärr fakta.
Sen vet jag inte vilka 7 eleven du besöker, men jag tvivlar på att personalen där skulle spöa på dig om du gjorde miner framför dom... Oavsett hur jävla dräggigt det må vara får man inte glömma bort våldet från ordningsmakten i den här situationen.
Tyvärr är det ingen idé att ta juridisk aktion i såna här fall, möjligen för statistikens skull...
Citera
2007-09-01, 19:25
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tavi
OK, killen är bajen men här måste jag faktiskt försvara litegrann... Är du full och fånar dig framför en polis så kommer han inte röra ett finger mot dig om du så står där i en timme, tro mig. Ordningsvakter letar väldigt, väldigt ofta efter anledningar att dra in folk i sina "fallstudios" utan fönster som finns utplacerade på strategiska platser runt om i stan, och det är tyvärr fakta.
Sen vet jag inte vilka 7 eleven du besöker, men jag tvivlar på att personalen där skulle spöa på dig om du gjorde miner framför dom... Oavsett hur jävla dräggigt det må vara får man inte glömma bort våldet från ordningsmakten i den här situationen.
Tyvärr är det ingen idé att ta juridisk aktion i såna här fall, möjligen för statistikens skull...

Står det City eller Norrmalm på sidan av bilen kanske man ska tänka sig för både en och tre gånger iofs.
Citera
2007-09-02, 04:39
Medlem
Citat:
OK, killen är bajen men här måste jag faktiskt försvara litegrann... Är du full och fånar dig framför en polis så kommer han inte röra ett finger mot dig om du så står där i en timme, tro mig.

Jag tror inte dig. Nu kanske det fungerar lite annorlunda där uppe i Stockholm med andra prioriteringar men tar vi Malmöpiketen exempelvis (i mina trakter) så tar de tag i en sådan person direkt och stoppar honom i vanen. Varför? Enligt Polislag (1984:387) 1 § "skall polisens arbete syfta till att upprätthålla allmän ordning och säkerhet samt att i övrigt tillförsäkra allmänheten skydd och annan hjälp". I ditt exempel kan det röra sig om;

- Förargelseväckande beteende (brottsbalken 16 kap 16 §)
- Ohörsamhet mot ordningsmakten (brottsbalken 16 kap 3 §)
- Eventuellt gäller Lag (1976:511) om omhändertagande av berusade personer
- Eventuellt brott mot lokala föreskrifter
- Han är dum i huvudet, kan inte ta hand om sig själv och behöver omedelbar psykvård
Citera
2007-09-02, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Står det City eller Norrmalm på sidan av bilen kanske man ska tänka sig för både en och tre gånger iofs.

Nu bor jag förvisso inte i Stockholm men det var nog värre förr under början av 1980-talet, Norrmalmspolisens civilklädda B-tur kallades ju Baseballigan och det blev till ett slut ett jävla liv om deras våldsanvändning. Finns en bra dokumentär på P3 man kan lyssna på angående Baseballigan.

http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programs...Artikel=834559
Citera
2007-09-02, 10:21
Bannlyst
väktare har inte rätt att omhändertaga.
dom måste tillkalla polis.

"handfängel på, nu ska vi till väktarstationen."

hur jävla löjligt låter inte det
Citera
2007-09-02, 10:46
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av $poker$

Mmm, nu är det väl så att det finns ordningsvakter oxå, dom har rätt att omhänderta. Att folk inte kan skillnaden på Väktare och Ordningsvakter tycker jag är jäkligt märkligt då det gått många intressanta program på tv bland annat som just belyser skillnaden!

http://www.polisen.se/inter/nodeid=8...eversion=1.jsp

Här får även du en länk!
Citera
2007-09-02, 11:23
Medlem
kamikaze_kids avatar
Citat:

Det stämmer inte för fem öre! Om du skulle stå och clowna dig framför poliser skulle exakt samma sak kunna hända, då lutar sig poliserna på (och jag lånar fenniciums lista och lägger till en själv)

- Han är dum i huvudet, kan inte ta hand om sig själv och behöver omedelbar psykvård

Men mest troliga här är en LOB - Lagen om Berusade.
Polisen skulle i första fall fråga "va fan sysslar du med" - om du då fortsätter och spela apa så får du sova av dig ruset på stationen.

Kom tillbaka och spekulera när du är torr bakom öronen....
Citera
2007-09-02, 11:30
Medlem
kamikaze_kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av $poker$

Hur smetade du in dig i det här? Både Ordningsvakter och Väktare _MÅSTE_ tillkalla polis, Vad trodde du? Att dom sätter dig på sitt kontor och sen har förhör och senare rättegång?

Du nämner att väktaren skulle sätta handfängsel. Vilket är ytterst ovanligt då lagen om handfängsel för väktare trädde i kraft för mindre än ett år sen. 1 september 2006. Och en väktare får absolut inte "bojja" någon som står och clownar sig vid spärrarna. Dom har alltså inte rätt att omhändertaga. Och för den delen inte ens avvisa en människa från platsen.

Om en väktare skulle sätta handfängsel i detta scenario som trådskaparen skrev om så skulle han med nästan all säkerhet åka dit för olaga frihetsberövande.

Talar utav egen erfarenhet....
Citera
2007-09-02, 12:48
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Det stämmer inte för fem öre! Om du skulle stå och clowna dig framför poliser skulle exakt samma sak kunna hända, då lutar sig poliserna på (och jag lånar fenniciums lista och lägger till en själv)

Men mest troliga här är en LOB - Lagen om Berusade.
Polisen skulle i första fall fråga "va fan sysslar du med" - om du då fortsätter och spela apa så får du sova av dig ruset på stationen.

Kom tillbaka och spekulera när du är torr bakom öronen....

Haha, förlåt. Men vad var det du själv lade till? LOB = Lagen Om Berusade? Soft lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in