• 4
  • 5
2007-09-03, 17:47
Medlem
papa_ogens avatar
Exakt hur skadad blev din kompis då, och vad säger han om saken?

På TS låter det som Endo från dödligt vapen hängde upp kompisen och körde elchocker på honom tills han slet sig loss och sprang därifrån skjuten i axeln typ.
Citera
2007-09-03, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Felet med folk idag och deras förhållande gentemot ordningsmakten är att folk tror att vi lever i en utopi med fullständig frihet där alla får göra som de själv vill när de så önskar göra det, vilket inte riktigt är sant.

Precis, jävla översittar väktare som tror de får göra vad de vill när de så önskar göra det, och att deras uniform ska underlätta vad de nu behagar pyssla med.

Eller du kanske inte fattar att det du sa går att använda mot väktarna också?
Citera
2007-09-03, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boots&Braces
Precis, jävla översittar väktare som tror de får göra vad de vill när de så önskar göra det, och att deras uniform ska underlätta vad de nu behagar pyssla med.

Eller du kanske inte fattar att det du sa går att använda mot väktarna också?

Till att börja med är det en stor skillnad på väktare och ordningsvakter, men det utgår jag från att du vet eftersom det hör till god hyfs att läsa igenom en tråd innan man själv skriver ett inlägg. Hela anledningen till att det finns väktare är för att olika (mestadels) privata intressen betalar för att en väktare ska komma en gång i natten och kolla att allt verkar vara okej. Här vi alltså i mitt tycke tre faktorer som legitimerar att det finns väktare;
  • Då polisen är underdimensionerad är det rimligt att dessa prioriterar exempelvis skyddande av liv i första hand, och på grund av resursbristen kan då privata intressen (t.ex. ett företag med industrilokaler) anlita väktare för att hålla koll på sin materiella egendom. Väktarnas främsta uppgift är att ringa polisen om de ser något, då de inte har andra befogenheter (på allmänt område) än den alla människor har; envarsrätten.

Att vara ordningsvakt och stå vid entrén till en nattklubb eller vid en pendelstation är en helt annan sak. Ordningsvakter arbetar under polismyndighetens tillsyn och på uppdrag av dessa. En nattklubb bestämmer inte själv att de behöver X antal ordningsvakter, utan det är polisen som gör en bedöming och ålägger nattklubben (eller bolaget som driver pendelstationen) att skaffa sig det antal ordningsvakter som polisen har bestämt, om de vill fortsätta driva sin verksamhet. Då ordningsvakter arbetar på uppdrag av polisen får de också sina befogenheter från en del paragrafer i Polislagen och får i regel göra mycket mer än vanligt folk tror, men de får endast göra det på det område som de har tilldelats, till exempel inne och vid entrén till en nattklubb men absolut inte någon annanstans. Därmed motiveras också behovet av ordningsvakter enligt följande;
  • Polisens bedömning om antalet ordningsvakter ett bolag kan åläggas att hålla baserar sig på Polislagens första kapitel där polisens huvuduppgift definieras till att helt enkelt hålla samhället säkert. Att det finns ordningsvakter i en tunnelbanestation beror på att det har skett saker där, folk har fått stryk, det kanske finns missbrukare och så vidare. De finns där då polisen anser att de måste finnas där för att hederliga medborgare ska kunna nyttja faciliteterna utan att behöva frukta för sina liv.
Citera
2007-09-05, 11:34
Medlem
octanes avatar
läs de två sidorna
blogg om OV's http://blogg.aftonbladet.se/1329/
berättelser från offer: http://upprattelse.nu

det verkar som att i Varje fall där offret berättar sin story har dom ALDRIG gjort något fel. Dom sitter alltid nästan nyktra och pratar lungt när en anabola vakt kommer med batongen i högsta hugg från ingenstans och börjar skrika UUUT JÄVLA HORA och slår dom medvetslösa... märkligt va?
Citera
2007-09-05, 18:29
Medlem
Optirocs avatar
Jag kollade på TV4 Fakta härom kvällen och där förljde ett tv-team med en polispatrull i Nya Zeeland.
Dom stoppar en bil i vilken en passagerareär mycket dryg och spydig, han går ut o gör mindre utfall emot polisen (han är dyngrak). Efter ett x antal varningar och tillsägelser om att sätta sig i bilen igen så får Polisen givetvis nog och brottar ner honom etc. Då kommer hela gänget från bilen och skriker " men för f-n, släpp honom, han har inte gjort nåt osv osv"!!

En fråga som direkt poppar upp i huvet är: Hur tänker dom???

Jag tror nämligen att det fenomenet i stooor grad existerar här i Sverige oxå!
Citera
2007-09-05, 19:37
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
När ska folk lära sig att det inte handlar om rätt vs. fel utan makt vs. ingen makt?
Japp, såhär ligger det till. Tyvärr.
Citera
2007-11-21, 23:53
Medlem
Kyozs avatar
En spontan reaktion efter att ha läst de första två sidorna av tråden:

Är ni helt jävla dumma i bollen? Det är alltså ingen underdrift att jag* blev misshandlad i ca 30-40 minuter i ett litet rum bakom en metalldörr nere vid bussarna på slussen. Är bra jävla glad att jag kom ut ur rummet utan brutna ben.

Visst jag hade inte varit jordens smartaste man under gripandet, jag drev med dem, men inte fan betedde jag mig som en turkunge. Jag hade antagligen gett mig själv spö vid händelsen men ert justifierande av det hela är ju sjukt...

Edit: Kan tillägga att våldsam var fan det sista jag var, jag drev med dem men inte fan upträdde jag hotfullt på något jävla vis. Jag är en 1X årig liten grabb som inte kan göra en fluga förnär och de var två stora jävla apor, jag gissar att de var jävligt nöjda med sig själv efter att ha gjort almänheten en tjänst.

Edit2 efter att ha läst hela tråden: Det låter på 90% av er som har postat som att jag eller min vän harförsökt få någon sorts medkänsla, så är inte fallet. Det var otroligt pantat av mig att betee mig som jag gjorde och det vet både du och jag, och kanske borde jag skitit i kommentarer som "kan jag inte få en puss istället" när de drog ned mig mot deras lilla håla. Det min vän var ute efter med tråden var att få veta om jag hade haft någon chans i rätten mot våra älskade män av makt. Diskutioner om våra / deras ageranden får ta plats i en annan tråd.

Som sista tillägg ber jag om ursäkt för att jag drar upp den här tråden igen, vart bara så sugen på att skriva av mig.
Citera
2007-11-22, 11:16
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyoz

Är ni helt jävla dumma i bollen? Det är alltså ingen underdrift att jag* blev misshandlad i ca 30-40 minuter i ett litet rum bakom en metalldörr nere vid bussarna på slussen. Är bra jävla glad att jag kom ut ur rummet utan brutna ben.

Visst jag hade inte varit jordens smartaste man under gripandet, jag drev med dem, men inte fan betedde jag mig som en turkunge. Jag hade antagligen gett mig själv spö vid händelsen men ert justifierande av det hela är ju sjukt...

Edit: Kan tillägga att våldsam var fan det sista jag var, jag drev med dem men inte fan upträdde jag hotfullt på något jävla vis. Jag är en 1X årig liten grabb som inte kan göra en fluga förnär och de var två stora jävla apor, jag gissar att de var jävligt nöjda med sig själv efter att ha gjort almänheten en tjänst.

Edit2 efter att ha läst hela tråden: Det låter på 90% av er som har postat som att jag eller min vän harförsökt få någon sorts medkänsla, så är inte fallet. Det var otroligt pantat av mig att betee mig som jag gjorde och det vet både du och jag, och kanske borde jag skitit i kommentarer som "kan jag inte få en puss istället" när de drog ned mig mot deras lilla håla. Det min vän var ute efter med tråden var att få veta om jag hade haft någon chans i rätten mot våra älskade män av makt. Diskutioner om våra / deras ageranden får ta plats i en annan tråd.

Som sista tillägg ber jag om ursäkt för att jag drar upp den här tråden igen, vart bara så sugen på att skriva av mig.

Du provocerar "två stora jävla apor" och vill ha en klapp på huvudet och ett kollektivt "aww, stackarn" från folk? Haha, se det som att du lärt dig någonting om hur man beter sig istället.
Citera
2007-11-22, 11:25
Medlem
cannabe²s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyoz

Hahaha, så var det du! Där fick du för du flashar rövhålet för hela flashback.

Det som inte dödar, det härdar.
Citera
2007-11-23, 14:19
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tavi
OK, killen är bajen men här måste jag faktiskt försvara litegrann... Är du full och fånar dig framför en polis så kommer han inte röra ett finger mot dig om du så står där i en timme, tro mig. Ordningsvakter letar väldigt, väldigt ofta efter anledningar att dra in folk i sina "fallstudios" utan fönster som finns utplacerade på strategiska platser runt om i stan, och det är tyvärr fakta.
Sen vet jag inte vilka 7 eleven du besöker, men jag tvivlar på att personalen där skulle spöa på dig om du gjorde miner framför dom... Oavsett hur jävla dräggigt det må vara får man inte glömma bort våldet från ordningsmakten i den här situationen.
Tyvärr är det ingen idé att ta juridisk aktion i såna här fall, möjligen för statistikens skull...

Kan jag få en källa på det är du snäll. Annars måste jag tyvärr anse dig vara helt slut i huvudet och utan en aning om vad du pratar om. Är det dina egna "fakta"?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in